طلا حمایت ۲۰۰۰ دلاری را از دست داد

کد خبر : 13631
21 آذر 1402 - 18:09

در نخستین روز کاری از هفته جدید معاملاتی، طلای جهانی در محدوده قرمز قرار گرفت و با از دست دادن حمایت ۲۰۰۰ دلاری رقمی پایین تر از ۱۹۹۰ دلار را به ثبت رساند.

از سوی دیگر دارایی‌های محبوب کریپتو، بیت‌کوین و اتریوم نیز شیب نزولی به خود گرفتند و به ترتیب به کانال 42 هزار و 2200 دلاری نزول کردند. البته این درحالی است که مهم‌ترین محرک نزول بازارهای مذکور همچنان در کف کانال 104 واحدی درحال نوسان است و نمی‌توان روند دلار جهانی را عامل ریزش بازارها دانست. اما قرمزپوش شدن بازارهای ریسکی و همچنین نزول طلا به کانال 1900 دلاری ناشی از چه عواملی بود؟ در پاسخ به این سوال باید به واکنش آنها پیش از انتشار داده‌های تورمی ایالات‌متحده در ماه نوامبر اشاره کرد. آمارها حاکی از آن است که گزارش تورم آمریکا و پس از آن نیز برگزاری نشست فدرال رزرو  از عوامل این افت بودند. بر این اساس باید گفت که دو گزارش اقتصادی مهم این کشور سبب شد تا بازارها واکنش تندی از خود نشان دهند. در راستای این موضوع تحلیلگران دو سناریوی احتمالی را مورد بررسی قرار دادند.

پیش‌پرده تورم آمریکا
تحلیلگران حوزه اقتصادی آمریکا با استناد به گزارش مشاغل نوامبر تاکید کردند: «برآوردها نشان می‌دهد که سیاستگذاران فدرال رزرو در نشست خود در 12 و 13 دسامبر، نرخ بهره سیاستی را در محدوده 5.25 تا 5.5 درصد حفظ خواهد کرد.» در این میان پیش‌بینی‌ها در خصوص روند تورمی ماه نوامبر افزودند که دو سناریوی احتمالی در خصوص روند تورمی وجود دارد.  اگر شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه‌های آتی به روند نزولی خود ادامه دهد، شروع سیاست‌های انبساطی از سوی بانک مرکزی در سال 2024 قطعی خواهد بود، اما از سوی دیگر در صورت نوسان روند تورمی در دو ماه پایانی 2023، سیاست‌های انبساطی به تعویق خواهد افتاد و جرمی پاول نیز به ناچار سیاست‌های ضد تورمی را تمدید خواهد کرد. عدم پیش‌بینی روند تورمی آمریکا در ماه‌های آتی و همچنین واکنش کمیته بازار باز فدرال رزرو به آن موجب شد تا بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها پیش از انتشار گزارش اداره آمار واکنش نشان داده و شیب کاهشی به خود گیرند.

تاکید گلدمن ساکس بر تغییر سیاست پاول
تحلیلگران گلدمن ساکس در خصوص سیاست‌های آمریکا دو کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال آینده را پیش‌بینی می‌کند و انتظارات خود را برای کاهش اول به سه ماهه سوم با اشاره به کاهش تورم افزایش می‌دهد. گفتنی است که گرچه داده‌های مشاغل آمریکا در روز جمعه رشدی فراتر از انتظارات را به ثبت رساند، اما معامله‌گران و سرمایه‌گذاران همچنان بر کاهش نرخ بهره در سال آتی شرط‌بندی می‌کنند.   همچنین آنها انتظار دارند که نخستین کاهش نرخ بهره در مارس 2024 رخ خواهد داد. اما در مقابل گریس زومر، اقتصاددان آمریکایی افزود: «افزایش انتظارات تورمی مصرف‌کننده، با وجود کاهش قیمت بنزین، برای فدرال رزرو نگران‌کننده خواهد بود.  فدرال‌رزرو می‌خواهد شاهد کاهش نرخ تورم به نرخ هدف 2 درصدی خود باشد و افزایش انتظارات تورمی نشانه دیگری از این خواهد بود که نرخ‌ها برای مدت طولانی‌تری باید بالاتر بمانند.»

قیمت بنزین به‌ویژه بر دیدگاه مصرف‌کنندگان در مورد تورم تاثیرگذار است و نظرسنجی نوامبر دانشگاه میشیگان نشان داد که انتظارات قیمت بنزین در کوتاه‌مدت و بلندمدت به بالاترین سطح خود در سال افزایش یافته است.  خوزه تورس، اقتصاددان دیگری در این حوزه تاکید کرد: «به‌طور کلی، فشارهای تورمی به‌طور قابل توجهی در حال کاهش است‌. داده‌های بازار کار منتشر شده در روز جمعه نشان داد که استخدام در ماه نوامبر با وجود کاهش قیمت‌ها همچنان قوی باقی مانده است؛ نشانه‌ای از اینکه کمپین تهاجمی سیاستگذاری فدرال رزرو بدون آسیب رساندن به رشد اقتصادی، تاثیر مورد نظر خود را دارد.»

 

انتهای پیام

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۴۰۳ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا