مسیر گنگ طلای جهانی

کد خبر : 16437
16 خرداد 1403 - 14:03

 به گزارش اداره آمار ایالات‌متحده در ماه مه، شاخص مدیران خرید این اقتصاد بزرگ در ماه مه از کسادی فعالیت‌های اقتصادی حکایت دارد.

طبق این داده‌ها فعالیت‌های تولیدی آمریکا برای دومین ماه متوالی روند نزولی به خود گرفته و همچنان زیر ۵۰ واحد قرار دارد و این روند، سیاستگذاران فدرال رزرو را وادار کرد تا توجه خود را به آغاز سیاست‌های انبساطی پیش از اتمام سال ۲۰۲۴ جلب کنند. این ادعا در ادامه موجب رشد فلز زرد شد، اما این صعود ادامه‌دار نبود و طلا بار دیگر به محدوده قرمز هدایت شد.

گزارش شاخص مدیران خرید که از نظرسنجی‌های مدیران خرید در تعدادی از شرکت‌های تولیدی خاص به دست آمده، گرچه نوسانات هزینه‌های مواد اولیه و عرضه و تقاضای آن را تا حدود زیادی در اختیار تحلیلگران و سیاستگذاران قرار می‌دهد، اما باید توجه داشت که نمی‌توان از صحت داده‌های آن اطمینان کافی داشت و از دقت لازم برخوردار نیست. اما به هرحال می‌توان از این شاخص به عنوان سیگنال رکود و رونق بدون در نظرگرفتن جزئیات آن بهره گرفت. بر این اساس به گفته مدیران خرید شرکت‌ها، فعالیت‌های تولید بار دیگر در ماه مه از انتظارات کاهشی‌تر شد و اکنون زیر 50 قرار گرفته است. در این نظرسنجی در صورتی که این شاخص زیر 50 گزارش شود، بدین معناست که اقتصاد در حالت انقباضی قرار گرفته و در حال گیر کردن در دام رکود است. اگر این رقم بالای 50 واحد باشد، یعنی اقتصاد در حال رشد و در صورتی که این گزارش رقمی معادل 50 واحد را نشان دهد، از سلامت و تعادل اقتصاد حکایت دارد.

بر این اساس باید گفت شاخص تولید برخلاف برآوردها مبنی بر رشد این شاخص به 49.6 واحد، از 49.2 واحد در ماه آوریل به 48.7 واحد در ماه مه رسید. دلیل این را باید ناشی از کاهش سفارش‌های جدید، کاهش تقاضا و افزایش هزینه کالاها دانست. این خبر برای طلا رضایت‌بخش بود و موجب رشد این دارایی بلافاصله پس از انتشار این گزارش شد. اما شواهد گویای آن است که این روند ادامه‌دار نبود و یک روز بعد این فلز گران‌بها تغییر مسیر داد و شیب نزولی گرفت.

نوسان سیاستی پاول
یکی از دلایلی که طلا به گزارش شاخص مدیران خرید در ماه مه واکنش مثبت نشان داد، تمرکز بیشتر سیاستگذاران به تغییر جهت سیاست‌های پولی تا پایان سال 2024 بود؛ زیرا این شاخص به همراه ارقام رشد در فصول اخیر، نااطمینانی از روند تورمی، رشد بیکاری و ایجاد مشاغل جدید در ماه‌های اخیر سبب خواهد شد آمریکا در آینده‌ای نه چندان دور طعم رکود را بچشد.

در نتیجه طی برگزاری یک نظرسنجی در این کشور، 60 درصد از اشخاص معتقد بودند که جرمی پاول کاهش نرخ بهره را در ماه سپتامبر عملی خواهد کرد.

این اظهارات به طلا برای رشد دوباره کمک کرد، اما در ادامه مسیر سیگنال‌های گزارش مشاغل که در 7 ژوئن منتشر خواهد شد از یکه‌تازی قیمت این فلز جلوگیری و آن را به مسیر کاهشی هدایت کرد. البته که نمی‌توان به روند این دارایی در روزهای اخیر اطمینان کرد و باید تا زمان انتشار گزارش مشاغل تا روز جمعه منتظر ماند.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که گزارش مشاغل از گزارش شاخص مدیران خرید از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و مادامی که ارقام این گزارش مطابق میل پاول پیش رود، خبری از کاهش نرخ بهره نخواهد بود؛ زیرا این فرصت را برای سیاستگذاران فراهم می‌کند که برای نزول تورم به محدوده هدف می‌توانند مدت زمان بیشتری به نرخ بهره 5.5 درصدی پایبند باشند. اما برای درک بهتر این موضوع و واکنش پاول به آن باید منتظر گزارش مشاغل آمریکا در روزهای آتی ماند.

 

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۲۸۱ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا