بررسی روند بازار ارز در روز‌های ابتدایی سال جدید

اثر نوروز بر سبزی بازار

کد خبر : 15392
14 فروردین 1403 - 13:01

به طور معمول در روز‌های تعطیل ابتدای سال به دلیل کم عمق بودن معاملات بازار، روند‌های افزایشی با سهولت بیشتری شکل می‌گیرند.

بررسی روند نرخ دلار آزاد در بازار نیمه تعطیل عید نوروز حاکی از آن است که قیمت اسکناس آمریکایی در بازه ۱۳ روز ابتدای فروردین، نسبت به‌روز ۲۷ اسفند سال گذشته حدود ۲.۵‌درصد رشد داشته است. این در حالی است که نرخ رشد ارز مذکور در بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود ۱۲‌درصد بود. در نتیجه می‌توان گفت که دلار سال ۱۴۰۳ را در شرایط کم نوسان آغاز کرده است.

به طور معمول در روز‌های تعطیل ابتدای سال به دلیل کم عمق بودن معاملات بازار، روند‌های افزایشی با سهولت بیشتری شکل می‌گیرند. در شرایطی که تعداد عرضه‌کنندگان در بازار اندک است، متقاضی ناچار است به سودجویی اندک فروشندگان تن داده و در ارقام مورد پسند این افراد اقدام به خرید ارز کند. اما بررسی روند نرخ شاخص‌های ارزی گویای آن است که امسال اقبال با فروشندگان همراه نبوده است.

به عقیده فعالان کف بازار طی تعطیلات سال جدید، اخبار منفی جدیدی به بازار مخابره نشد که بتوان با اتکا به آن قیمت ارز را بالا برد. در نهایت دلار آزاد تعطیلات سال نو شمسی را در میانه‌های کانال 61‌هزار تومانی پایان داد. سکه تمام نیز بدون تغییر نسبت به نرخ آخر اسفند به کار خود ادامه داد.

سیر رشد دلار در تعطیلات
نیمه نخست کانال 60‌هزار تومانی محل نوسان دلار در روز‌های انتهایی اسفند 1402 بود. روز 27 اسفند دلار در رقم 60‌هزار تومان معامله شد و در آخرین روز معاملاتی سال گذشته یعنی 28 اسفند نیز با رشدی 250 تومانی در رقم 60‌هزار و 250 تومان پرونده فعالیت سالانه خود را خاتمه داد. عمده رشد نرخ دلار در بازار سال جدید در روز‌های تعطیل هفته نخست فروردین بود.

به‌صورتی که بازار در روز 5 فروردین فعالیت خود را در رقم 61‌هزار و 800 تومان آغاز کرد. البته گفتنی است که این نرخ‌ها در معاملات فردایی ثبت شده و معاملات نقدی اندکی در این زمان صورت می‌گرفت. در بازار روز 7 فروردین نرخ اسکناس آمریکایی به کانال 60‌هزار تومانی و رقم 60‌هزار و 850 تومان عقبگرد کرد اما در ادامه مجددا وارد کانال بالاتر شد و در این محدوده به تعادل رسید. بررسی روند دلار آزاد در بازه زمانی مشابه سال‌جاری گویای تفاوت‌های چشمگیر بازار ارز در نوروز امسال و 1402 است. نرخ رشد دلار در دو هفته گذشته با احتساب قیمت روز 27 فروردین برابر 2.5‌درصد است. این در حالی است که اگر مبدا محاسبه را بازار سال‌جاری و روز 5 فروردین در نظر بگیریم، قیمت دلار در روز‌های اخیر حدود 0.3‌درصد افت داشته است. اما در مقابل اسکناس آمریکایی در نوروز 1402 با احتساب نرخ مبدا در روز‌های 28 اسفند و 5 فروردین به ترتیب 12.36 و 4.89‌درصد رشد را تجربه کرده بود.

فعالیت کم معامله‌گران در نوروز و همزمان شدن با ماه رمضان از جمله عوامل تاثیر‌گذار بر فضای بازار در 2 بازه مورد بررسی است. در نتیجه به‌نظر می‌رسد تفاوت در میزان اخبار و سیگنال‌های منفی است که این تفاوت چشمگیر را به وجود آورده است. بررسی‌ها گویای آن است که امسال اخبار منفی کمتری به بازار مخابره شده و در نتیجه انتظارات تورمی فعالان بازار نیز کمتر است. البته در این میان برخی از فعالان بازار معتقدند که فعالیت بازارساز در روز‌های ابتدای سال‌جاری متوقف نشده و این نهاد به حمایت‌های خود از پول ملی ادامه داده است. این افراد فعالیت نامحسوس بازارساز در نوروز را از جمله علل قابل بررسی عدم‌رشد نرخ ارز در روز‌های اخیر می‌دانند.

نوروز خلوت خانواده سکه
بهای جهانی اونس طلا که از جمله عوامل اصلی تشکیل دهنده نرخ سکه در بازار تهران است، در روز‌های اخیر فعالیت افزایشی چشمگیری را از خود به ثبت رسانده است. اما این در حالی است که قیمت سکه طلا طرح جدید در بازار نوروز 1403 تقریبا رشدی را ثبت نکرده است. سکه طلا در بازار روز 27 اسفند سال گذشته روی رقم 37 میلیون و 980‌هزار تومان پایان یافت. بازار فلز زرد در واپسین روز معاملاتی دچار افزایش دمای جدیدی شد و سکه 28 اسفند در رقم 38 میلیون و 800‌هزار تومان معامله شد. اما در ادامه بازار فروردین نرخ این فلز گرانبها تغییر چشمگیری نداشت و تا روز 11 این ماه در محدوده 38 میلیون و 800‌هزار تومانی به فعالیت خود ادامه داد.

همچنین نیم‌ و ربع سکه طلا نیز در بازه زمانی ذکر شده به ترتیب با 300 و 500 هزار تومان رشد نسبت به آخرین نرخ‌های سال گذشته به ارقام 23میلیون و 200هزار تومان و 14میلیون و 400هزار تومان رسیدند.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۳۵۷ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا