ایست ارز در محدوده هشدار

کد خبر : 15003
14 اسفند 1402 - 09:12

شاخص ارزی در روز گذشته در کانال قیمت ۵۹هزار تومانی به فعالیت خود ادامه داد. به عقیده تحلیلگران، تداوم حضور نرخ دلار در این محدوده می‌تواند زمینه‌ساز رشد قیمت‌های بیشتر اسکناس آمریکایی شود.

شاخص ارزی در روز گذشته در کانال قیمت ۵۹هزار تومانی به فعالیت خود ادامه داد. به عقیده تحلیلگران، تداوم حضور نرخ دلار در این محدوده می‌تواند زمینه‌ساز رشد قیمت‌های بیشتر اسکناس آمریکایی شود. این افراد معتقد بودند که روند افزایشی روزهای اخیر دلار قابل‌جبران است اما در صورتی که نرخ از بازه حال حاضر فاصله نگیرد احتمال کانال‌شکنی‌های بیشتر وجود دارد.
بررسی‌های به‌عمل‌آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که سطح تقاضا در معاملات آزاد ارزی همچنان بالاست. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال افراد با اهداف گوناگونی نظیر انجام مسافرت‌های خارجی و تغییر شکل عیدی و پاداش خود به ارز و طلا، سطح کلی تقاضا در بازار‌های دارایی را بالا می‌برند. علاوه بر آن، وجود انتظارات تورمی نسبت به معاملات سال جدید نیز از جمله عواملی است که موجب بالا رفتن دست متقاضیان می‌شود.

در بازار سال جاری شاخص‌های ارزی عمدتا در شرایط کم‌بازده به سر می‌بردند، به‌صورتی که از روزهای میانی تابستان تا انتهای بهمن، سود سپرده بانکی از بازدهی ارز و سکه بالاتر بود.  همین امر سبب شده برخی از فعالان بازار رشد نرخ‌ها در بازار اسفندماه را در راستای جبران این عقب‌افتادگی بدانند. در مجموع می‌توان گفت که رفتار نرخ ارز در روز‌های اخیر نشان داده بازار پتانسل افت قیمت ندارد. البته این با در نظر گرفتن عدم تشدید حضور بازارساز در بازار و همچنین عدم انتشار سیگنال مثبت جدید است. باید دید چشم‌انداز بانک مرکزی نسبت به نرخ دلار در پایان سال ۱۴۰۲ چیست و آیا با افزایش حمایت خود از پول ملی، زمینه‌ساز افت نرخ ارز می‌شود یا بازارساز تا روز‌های پایانی سال به کشمکش با معامله‌گران ادامه داده و دلار در محدوده حال حاضر سال را تمام خواهد کرد.

ایست قیمتی بازار دلار
دیروز یکشنبه ۱۳ اسفندماه نرخ دلار آزاد در معاملات غیررسمی بازار تهران نوسانات اندکی را ثبت کرد. قیمت شاخص ارز که در بازار روز شنبه فعالیت خود را در رقم ۵۹هزار و ۲۵۰تومان پایان بخشیده بود، در بازار صبح روز گذشته با رشد ۱۵۰تومانی در رقم ۵۹هزار و ۴۰۰ تومان معاملات خود را آغاز کرد. اما با نزدیک شدن بازار به ساعات میانی خود روند معاملات دلار تغییر کرد و آخرین نرخ نقدی حوالی رقم روز شنبه ثبت شد.

همچنین گفتنی است که نرخ دیگر ارزهای شاخص بازار تهران در روز گذشته نوسان چشمگیری نداشت و اکثر این دارایی‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰تومان رشد کردند. در این میان روند معاملات بازار سکه کاهشی بود. در‌حالی‌که سکه طلا طرح جدید با افت قیمت اندک ۲۰هزار تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۳۴میلیون و ۴۸۰تومان به کار خود پایان داد، نیم و ربع سکه با استقبال از حراج سکه طلای بانک مرکزی به‌ترتیب ۳۰۰ و ۲۰۰هزار تومان کاهش قیمت یافته و در ارقام ۱۹میلیون و ۱۰۰هزار و ۱۲میلیون و ۱۰۰هزار تومان معامله شدند.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۷۷۴ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا