رد پای بازارساز در بازار ارز

کد خبر : 14865
30 بهمن 1402 - 11:11

به گفته محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی کشور، حضور این نهاد در معاملات ارزی ادامه دارد. فرزین روز گذشته در نشست چشم‌انداز اقتصاد ایران که به همت گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار شد ،گفت: «نمی‌توانیم به مدیریت بازار ارز و نرخ ارز بی‌توجه باشیم؛ زیرا می‌تواند بر انتظارات تورمی اثرگذار باشد.

حضور بانک مرکزی در معاملات ارزی بازار تهران ادامه دارد. به گفته محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی کشور، حضور این نهاد در معاملات ارزی ادامه دارد. فرزین روز گذشته در نشست چشم‌انداز اقتصاد ایران که به همت گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار شد ،گفت: «نمی‌توانیم به مدیریت بازار ارز و نرخ ارز بی‏‌توجه باشیم؛ زیرا می‌تواند بر انتظارات تورمی اثرگذار باشد. همچنان سیاست فعالانه حضور در بازار ارز را ادامه خواهیم داد.» این در حالی است که نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی روز گذشته به روند افزایشی جدید خود ادامه داد.

قیمت دلار آزاد که در روز‌های پایانی هفته گذشته روند مثبت جدیدی را آغاز کرده بود ،در بازار روز‌های نخست هفته جاری نیز به این روند ادامه داد.

به عقیده تحلیلگران، در صورت تداوم روند مذکور حمایت ۵۵‌هزار تومانی جای خود را به کف ۵۶‌هزار تومانی می‌دهد و بازه نوسان دلار آزاد یک کانال تغییر می‌کند. حال باید دید بانک مرکزی که به‌طور رسمی از حضور مثبت در بازار سخن به میان می‌آورد چه تدابیری را برای کنترل نرخ ارز در روز‌های منتهی به انتهای سال در نظر گرفته است. در نهایت قیمت هر برگ دلار آزاد در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با ۸۰۰ تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۵۶‌هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد.

هدف‌گیری جدید بازار دلار؟
دیروز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران افزایشی بود. در روز‌های پایانی هفته گذشته روند مثبت جدیدی در نرخ ارز آغاز شد که این روند در معاملات روز‌های ابتدایی هفته جدید نیز ادامه یافت. بر این اساس قیمت دلار آزاد که در بازار هفته گذشته در نیمه نخست کانال ۵۵‌هزار تومانی به ثبات نسبی رسیده بود به سمت پله‌های انتهای این کانال حرکت کرد. در روز نخست هفته جاری دلار در ابتدای کانال ۵۶‌هزار تومانی معامله شد.

در روز یکشنبه نیز نرخ ارز مذکور با ۸۰۰ تومان رشد نسبت به نرخ پیشین در حوالی رقم ۵۶‌هزار و ۸۵۰ تومان به فروش رسید. برخی از فعالان بازار معتقدند که حضور دلار در کانال‌های ۵۶ و ۵۷‌هزار تومانی در راستای رشد تقاضا در روز‌های پایانی سال صورت گرفته است. به عقیده این افراد در حال حاضر سیگنال منفی قابل‌توجهی وجود ندارد که بتوان گفت انتظارات تورمی را تحت‌تاثیر قرار داده است. در نتیجه رشد قیمت در فضای معاملاتی صورت گرفته است و بازارساز در صورت تمایل می‌تواند با تقویت بخش عرضه، از شدت گرفتن روند افزایشی جدید جلوگیری کند.

دیروز همزمان با رشد نرخ دلار، قیمت سکه طلا نیز به رشد قیمت خود ادامه داد. هر قطعه از این فلز گرانبها در معاملات عصر روز گذشته با حدود ۳۵۰‌هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۳۳ میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان معامله شد. نیم و ربع‌سکه نیز در این روز با رشد قیمت یکسان ۱۵۰‌هزار تومانی به ترتیب در ارقام ۱۸ میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان معامله شدند.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۳۲۵ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا