گرفتاری دوهزار نفری مهره های کلیدی صنف طلا/ عدم امنیت اقتصادی در صنف طلا و جواهر/ سامانه جامع تجارت در صنف طلا کارآیی ندارد

کد خبر : 14854
29 بهمن 1402 - 14:11

 رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرد حساب های مسدود شده فعالان صنف طلا و جواهر اسماً 400 مورد است ولی رسماً  2 هزار نفر از مهره های کلیدی مبادلات سکه و طلای آب شده در سراسرکشور که نقش محوری در مبادلات مالی این صنعت دارند، درگیر این مسدود سازی هستند.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، نقره و جواهر و سکه تهران ضمن بیان عدم اقدام عملی برای رفع مسدودی حسابهای بانکی فعالان صنف طلا و جواهر اعلام داشت: از زمان مسدودی شدن حساب های فعالین صنف طلا پیگیری ها و مکاتبات زیادی با مسئولین انجام شده و همه مسئولین قول مساعد برای پیگیری و رفع این مشکل داده اند.

وی افزود: پس از بیان مشکلات و چالش های ناشی از مسدود سازی حسابهای بانکی فروشندگان طلا، در میز خدمت مالیاتی که در مسجد حضرت امام خمینی(ره) بازار تهران با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران برگزار شده بود، وزیر اقتصاد قول پیگیری این موضوع از طریق جایگاه خود را داد که در این راستا نیز لیست حسابهای مسدود شده در تهران و شهرستان ها به دفتر وی ارسال شد ولی با گذشت یک هفته تنها حدود 10 حساب در تهران باز شده است.

ضررهای 4میلیاردی مسدودی حساب ها

وی اظهار داشت: متاسفانه در مورد حساب هایی که موجودی بالاتری داشته اند و با مسدودی حساب بیشتر متضرر شده اند، هنوز اقدامی نشده است و اکنون برخی از مسئولین متاسفانه دیگر حتی تلفنی هم پاسخگو نیستند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه با مسدود شدن حسابها عرصه برای فعالان صنف تنگ شده و مشکلات مالی و ضررهای سنگین حدود 4 میلیارد تومان را متحمل شده اند بیان داشت: متاسفانه شرایط مسدودی حساب ها و بلاتکلیفی فعالان صنف طلا شایسته اصناف و همکاران در این حوزه نیست و مسئولین بایستی نگرش و رویکرد خود را نسبت به اصناف و صنعت طلا و جواهر تغییر دهند چون شرایط فعلی شایسته این صنف و صنعت نیست.

 

اصناف امنیت اقتصادی ندارند

بذرافشان خاطر نشان کرد: اگر هم تخلف و مشکلی بوجود آمده است و یا بعضا و یا به صورت سهوی برخی از این حساب ها مبلغی به حساب های ارزی جابه جا کرده اند و واقعا موردی دارد باید پیگرد قانونی شود نه اینکه مجموعه حسابی بسته شود تا به تدریج پیگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه شرایط فعلی، شرایط خوبی برای فعالان اقتصادی نیست بیان داشت: فعال اقتصادی باید در بخشی که فعالیت می کند امنیت اقتصادی داشته باشد که متاسفانه در کشور ما این اتفاق نمی افتد و درست در شرایطی که صنف طلا درگیر مشکلات سامانه جامع است، بیش از  22 روز است که حساب های برخی  از فعالان صنف را بسته اند که علیرغم نامه نگاری ها و جلسات متعددی هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: در زمانی که همکاران و بازار، نسبت به اجرای سامانه جامع تجارت واکنش نشان دادند، مسئولین 10 دقیقه به 10 دقیقه پیگیر مشکلات و بازگشایی بازار بودند ولی اکنون که مشکل حادی چون مسدودی حساب  فعالان ایجاد شده و صنعت دچار مشکل است و طلافروشان به راحتی نمیتوانند مبادلات و تعهدات خود را انجام دهند، هیچ مسئولی پاسخگو نیست.

مسدودی 80 درصد حساب های آب شده و سکه فروش

بذرافشان با اشاره به درگیری های فیزیکی رخ داده شده بین همکاران به دلیل عدم اجرای تعهدات و افزایش قیمت ها بیان داشت: با توجه به اینکه روزهای پایان سال است  و همکاران برای تهیه جنس شب عید به بنکداران مراجعه می کنند ولی حسابی نمی تواند معرفی کند؛ چراکه 80 درصد حساب های آبشده فروشان طلا و سکه فروشان مسدود شده است و این مهم باعث شده مبادلات و کار عملیاتی خرید و فروش مصنوعات انجام نشود.

بذرافشان تاکید کرد: حساب هایی که جواز ندارند و در اتحادیه هویت صنفی ندارند مورد حمایت اتحادیه نیستند ولی در مورد حساب افرادی که تکالیف مالیاتی و صنفی خود را انجام داده و مجوز دارند اگر سهوا و یا قصدا اقدام غیرشفاف داشتند، باید برخورد قانونی شود نه اینکه همینطوری رها شوند. اگر حساب مشکوک است و مشکل دارد باید سریعا رسیدگی شود تا بحران به وجود آمده حل شود.

 

مسدودی حساب ها عامل افزایش قیمت طلا

وی ادامه داد: حساب های مسدود شده اسماً 400 مورد است ولی رسماً  2 هزار نفر از مهره های کلیدی مبادلات سکه و طلای آب شده در سراسرکشور که نقش محوری در مبادلات مالی این صنعت دارند، درگیر این مسدود سازی هستند.

بذرافشان با تاکید بر اینکه تصمیمات بدون کارشناسی و برنامه ریزی باعث دگرگونی در صنعت می شود گفت: متاسفانه از زمان این اتفاق افزایش قیمت طلا در بازار بیشتر از گذشته شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بازار صنف طلا و جواهر چندان شور و حال و تقاضایی وجود ندارد و بیشتر رکود ،کاهش، تقاضا در بازار وجود دارد و مشکل مسدودی حساب ها در این مسئله تاثیر گذاشته و شرایط رکود بازار را بحرانی تر کرده است.

بذر افشان اظهار داشت: البته با نوسانات بازار ارز و انس جهانی و با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایان سال و افزایش تقاضا ممکن است کاهش قیمت طلا را شاهد باشیم و با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان درپیش است، امکان دارد شرایط رکود و کاهش تقاضا تشدید شود.

 

درخواست ابطال به جای اصلاح سامانه جامع تجارت

بذرافشان با بیان اینکه اتحادیه طلا و جواهر تهران در حمایت از صنف طلا دفاعیه کامل داشته است و همواره با مستندات از صنعت خود دفاع کرده و در این راستا کوتاهی نداشته و با قدرت نسبت به روبرویی با مشکلات و پیگیری حقوق حقه اقدام نموده و در مورد تعدد سامانه ها و مخصوصا سامانه جامع تجارت پیگیری های قانونی انجام داده است و اکنون با همکاری و همفکری برای ابطال سامانه جامع تجارت در تلاش است.

وی ادامه داد: زمانی صحبت بر اصلاح سامانه جامع تجارت بود اکنون شرایط سامانه به گونه ای است که امکان اجرای آن در صنف طلا وجود ندارد و مسئولین باید نسبت به ابطال این سامانه اقدام و از اجرا در صنعت طلا جلوگیری کنند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: در صورتی که ابطال سامانه جامع تجارت انجام نشود  مشکلات بدی نسبت به فرار سرمایه و فرار مالیاتی رخ خواهد داد و صنف طلا و جواهر ضربه ای که در مالیات بر ارزش افزوده خورده است دوباره تکرار خواهد شد و شرایط بحرانی به وجود می آید.

وی با بیان اینکه  اگر برای تولیدکنندگان شرایط و عرصه تنگ شود سرمایه خود را در سمت بازار های دیگر سرمایه گذاری می برند و این صنعت دچار بحران خواهد شد بیان داشت: در حال حاضر صنف طلا در شرایط خوبی نیست و اغلب سرمایه های صنف و صنعت به کشور های ترکیه و همجوار می رود و باید مسئولین نسبت به ابطال این سامانه اقدام و به صنعت نگاه کارشناسانه و دلسوزانه داشته باشند تا دچار آسیب شدید نشود.

 

انتهای پیام

 

 

 

منبع: گلدنیوز

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۹۶۰ بازدید ۱ دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • مجید
    مجید
    2 ماه پیش

    آقای بذر افشان شما طلا فروشها کیف میکنید پاتون انداختی روی آن پا روی صندلی و شب می خوابید صبح بلند میشین طلا را می برید بالا اگر یک طلا فروش یک کیلو طلا داشته باشد با این برنامه شما اگر گردن دولت و قیمت جهانی نندازید بار نوه ونتیجه خود رابسته

طراحی شده توسط: آریان دیتا