نقطه ورود تقاضای آخر سال؟

کد خبر : 14836
29 بهمن 1402 - 09:11

تحلیلگران معتقدند که با نزدیک شدن به روز‌های پایان سال رشد سطح تقاضا سبب تغییر در قیمت تعادلی بازار می‌شود.

رصد‌ها از فضــــــای معاملات ارزی گویای آن است که انتظارات تورمی قابل توجهی در میان معامله‌گران وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد از شدت واکنش بازار به اخبار درگیری‌های نظامی در منطقه کاسته شده است. اما این در حالی است که نرخ ارز در نخستین روز کاری هفته فعالیت خود را افزایشی آغاز کرد. تحلیلگران معتقدند که با نزدیک شدن به روز‌های پایان سال رشد سطح تقاضا سبب تغییر در قیمت تعادلی بازار می‌شود.

در روز‌های پایانی سال بسیاری از فعالان اقتصادی با اقدام به تسویه حساب‌های معاملاتی خود تقاضای جدیدی را به بازار تحمیل کرده و عموما این تقاضا سبب رشد نرخ ارز می‌شود. از سوی دیگر برخی افراد نیز با هدف رفتن به سفر‌های خارجی در تعطیلات عید نوروز اقدام به خرید ارز می‌کنند. در هر صورت با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز در هفته گذشته و عدم وجود اخبار جریان‌ساز جدید در بازار می‌توان نتیجه گرفت که بازار در شرایط عادی خود به سر می‌برد و روند‌های افزایشی سبک در بازار اسفند ماه چندان دور از انتظار نیست. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در واپسین معاملات‌ نقدی بازار روز گذشته با حدود ۲۵۰ تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۵۶ هزار و ۵۰ تومان معامله شد.

دلار در کانال ۵۶ ادامه داد
دیروز ۲۸ بهمن ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران افزایشی بود. در حالی که نرخ اسکناس آمریکایی بیشتر روز‌های هفته گذشته را با ثبات نسبی در حوالی رقم ۵۵ هزار و ۲۵۰ تومان به فعالیت خود ادامه داده بود، در بازار روز‌های پایانی این هفته دچار رشد قیمت شد. بخشی از این رشد قیمت به‌واسطه اخبار سیاسی منطقه‌ای و بخش دیگری از آن به‌واسطه نزدیک شدن بازار به تعطیلات آخر هفته بود، این رشد قیمتی در تعطیلات روز نخست هفته جدید نیز ادامه داشت.

هر برگ دلار آزاد که در بازار روز‌های تعطیل هفته گذشته حوالی رقم ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان می‌کرد، فعالیت خود را در صبح روز گذشته با حدود ۲۰۰ تومان افزایش در مرز ۲ کانال ۵۵ و ۵۶ هزار تومانی آغاز کرد. تا ساعات پایانی بازار در روز گذشته این رشد قیمت ادامه داشت به صورتی که آخرین نرخ نقدی دلار ۲۸ بهمن با ۲۵۰ تومان رشد نسبت به نرخ پیشین در رقم ۵۶ هزار و ۵۰ تومان ثبت شد.

یورو و پوند نیز عصر روز گذشته دلار را در روند افزایشی جدید همراهی کردند. هر برگ اسکناس یورو حدود ۳۸۸ تومان رشد کرد و به رقم ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. پوند نیز با رشد قیمتی ۴۷۵ تومانی در رقم ۷۰ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.  برخی از تحلیلگران معتقدند که موعد تسویه‌حساب فعالان اقتصادی و تکمیل صورت‌های مالی‌ سالانه سبب شده تا تقاضای جدیدی روانه بازار شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد همه ساله در روز‌های پایانی سال دست متقاضیان بازار بالاتر رفته و دمای معاملات ارزی افزایش می‌یابد.

تغییر کریدور نوسان دلار؟
بر اساس گفت‌وگو‌های فعالان هسته مرکزی بازار ارز تهران به نظر می‌رسد انتظار حضور مجدد نرخ دلار در کانال‌های ۵۱ تا ۵۳ هزار تومانی کمرنگ شده است. این افراد بر این باورند که افت نرخ دلار به سطوح قیمتی ابتدای کریدور ۵۰ هزار تومانی مستلزم یک تزریق چشمگیر یا انتشار یک خبر مثبت و موثر است. اما بررسی‌های به‌عمل آمده از فضای معاملات بازار در هفته‌های اخیر گویای آن است که بازار‌ساز تمایلی به تقویت با رویکرد کاهشی نداشته و از طرفی فضای رسانه‌ها نیز سیگنال مثبت جریان‌سازی ندارد که بازار به پشتوانه آن بتواند روند کاهشی چشمگیری را آغاز کند. در نتیجه به نظر می‌رسد کریدور نوسان نرخ ارز از کانال‌های ۵۱ تا ۵۳ هزار تومانی به کانال‌های ۵۴ تا ۵۶ هزار تومانی تغییر کرده است.

سکه در آستانه ورود به کانال ۳۳
قطار قیمت سکه در روز گذشته به پشت ایستگاه ۳۳ میلیون تومانی رسید. با افزایشی شدن نرخ دلار آزاد، قیمت سکه طلای طرح جدید نیز با رشد ۱۵۰ هزار تومانی در رقم ۳۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد. نیم و ربع سکه نیز در عصر روز گذشته به ترتیب با افزایش ۲۵۰ و ۲۰۰ هزار تومانی‌ نسبت به نرخ‌های پیشین در ارقام ۱۸ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و ۱۱میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شدند.  مچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار دیروز با رشد قیمتی ۲۰ هزار تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۲ میلیون و ۷۹۶هزار تومان معامله شد. نرخ حباب سکه طلا طرح جدید که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد نیز در روز شنبه در رقم ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان محاسبه شد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۴۴۱ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا