آیا قیمت ارز به ثبات می‌رسد؟

کد خبر : 14803
24 بهمن 1402 - 10:11

روند معاملات دلار در روز گذشته نشان داد که این ارز برای گذر از کانال ۵۵ هزار تومان و ورود به کانال‌های پایین‌تر هنوز آمادگی کافی ندارد. معاملات در روز شنبه از قدرت کافی برای تثبیت نرخ ارز در محدوده قیمت ۵۴ هزار تومان برخوردار نبود و عدم پیروی بازارهای وابسته مانند طلا هم نشان از این موضوع داشت.

در روز دوشنبه بازهم طلا تصمیم گرفت در خلاف جهت قیمت ارز شنا کند. بر اساس آمار معاملات بازار طلا در تهران، سکه تمام طرح جدید با قیمت ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به کار خود در این روز پایان داد که از این منظر، حدود ۹۰ هزار تومان به نسبت روز شنبه کاهش قیمتی را تجربه کرده است.

روند نوسانی معاملات در روز دوشنبه نشان می‌دهد که تاثیر اخبار ژئوپلیتیک در بازار به حداقل رسیده و بیشتر عرضه و تقاضا در بازار ارز بر قیمت اثرگذار بوده است. این تغییرات بیشتر به معاملات سوداگرانه در بازار ارتباط داشته و فعلا دلیل خاصی برای صعود قیمت ارز در بازار دیده نمی‌شود. بانک مرکزی هم طی روزهای شنبه و دوشنبه حدود ۵۷۲ میلیون دلار حواله ارز نیمایی تزریق کرده که در کنترل عرضه و تقاضا در بازار بی‌تاثیر نبوده است.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی حدود ۲۲۰ میلیون دلار از این حواله‌ها در بازار خریدار داشته که یعنی حدود ۳۸ درصد از حواله‌های عرضه شده متقاضی داشته است. بازار طلا هم مانند روز شنبه از بازار دلار پیروی نکرد. درحالی که قیمت دلار روند صعودی داشته و به نسبت روز شنبه حدود ۴۰۰ تومان رشد داشته، قیمت طلا حرکتی نزولی را ثبت کرده است. بر اساس آمار معاملاتی روز دوشنبه، قیمت سکه تمام طرح جدید در رقم ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داده که به نسبت روز شنبه حدود ۹۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

در طرف دیگر قیمت نیم سکه و ربع سکه همسویی بیشتری با دلار داشته و هرکدام رشد قیمت داشته‌اند. به این ترتیب قیمت نیم‌سکه با ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان (۱۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز شنبه) و قیمت ربع سکه هم با ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان (۱۴۵ هزار تومان افزایش به نسبت روز شنبه) به کار خود پایان دادند. قیمت طلای ۱۸ عیار هم تغییر ۱۳ هزار تومانی داشته که چندان چشمگیر نیست. با توجه به آمار معاملات فردایی، انتظار می‌رود که معامله‌گران دلار همچنان به دنبال رشد قیمت باشند و چندان تمایلی برای پایین آوردن قیمت نداشته باشند. اما اخبار سیاسی و اقتصادی روزهای آینده هم در جو بازار بی‌تاثیر نخواهد بود. فعلا فضای اقتصادی و سیاسی کشور نشان‌دهنده مخابره شدن اخبار خاصی نیست و در نتیجه این موضوع، عرضه و تقاضا احتمالا تاثیر بیشتری بر تغییرات قیمتی داشته باشد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۵۵۶ بازدید ۱ دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • ارسلان
    ارسلان
    2 ماه پیش

    وزیر دروغگو هیچ نظارتی بر بانکها وبورس ندارد خدا کنه خودش گرفتار مشکلات زندگی بشه وبرای 50 م ت وام بره بانک ببینه چه برسرش میارن ! کلا دولت رییسی دروغگو هستند منجماه وزیر ارتباطات که اینتر نت خانگی حدود 63 در صد گران شده میگه 32 در صد!!!!!1

طراحی شده توسط: آریان دیتا