تقاضای جهانی برای طلا در سال ۲۰۲۳ رکورد زد

کد خبر : 14665
15 بهمن 1402 - 10:11

گزارش منتشر شده از سوی شورای جهانی طلا نشان می‌دهد که مجموع تقاضای جهانی برای این فلز گرانبها، با احتساب معاملات بورسی و غیر بورسی، در سال گذشته میلادی به ۴۸۹۹ تن رسید که بالاترین رقم در کل تاریخ محسوب می‌شود.

به گزارش شین‌هوا، گزارش منتشر شده از سوی شورای جهانی طلا نشان می‌دهد که مجموع تقاضای جهانی برای این فلز گرانبها، با احتساب معاملات بورسی و غیر بورسی، در سال گذشته میلادی به 4899 تن رسید که بالاترین رقم در کل تاریخ محسوب می‌شود.

به گفته این شورا، تقاضای خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان در سال 2023 به 1037 تن رسید که دومین میزان بالای تقاضای این بانک‌ها برای طلاست.

در این گزارش آمده است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با پشتوانه طلا (ETF) برای سومین سال متوالی شاهد خروج سالانه سرمایه بودند و 244 تن در سال 2023 از دست دادند.

در مقابل، بازار چین در سال گذشته شاهد ورود 10 تن طلا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بود که مجموع دارایی‌های ETF طلای این کشور را تا پایان سال 2023 به 61.5 تن رساند.

تقاضای جهانی برای شمش و سکه طلا نسبت به سال گذشته 3 درصد کاهش یافت، در حالی که تقاضای مصرف جواهرات افزایش یافت و به 2093 تن رسید.

بر اساس این گزارش، بهبود اقتصادی چین تقاضا برای جواهرات طلا را افزایش داده است و این کشور به موتور رشد مهمی برای بازار جهانی طلا تبدیل شده است.

سال گذشته، کل عرضه جهانی طلا نسبت به سال قبل از آن 3 درصد افزایش یافت. تولید طلا از معدن در سال 2023 نسبت به سال قبل از آن 1 درصد افزایش یافت و به 3644 تن رسید.

انتهای پیام

منبع: تسنیم

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۴۸۵ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا