طلای جهانی بر لبه چاقو

کد خبر : 14527
8 بهمن 1402 - 19:11

 اونس طلای جهانی در آخرین روند معاملاتی خود در روز جمعه، پس از بازگشت شاخص دلار به میانه کانال ۱۰۳ واحدی و همچنین ادعای برخی از اقتصاددانان در خصوص احتمال به تعویق انداختن سیاست‌های انقباضی در ماه مارس آخرین روز معاملاتی خود را در هفته گذشته با قیمت ۲۰۱۷ دلار به پایان رساند.

اونس طلای جهانی در آخرین روند معاملاتی خود در روز جمعه، پس از بازگشت شاخص دلار به میانه کانال ۱۰۳ واحدی و همچنین ادعای برخی از اقتصاددانان در خصوص احتمال به تعویق انداختن سیاست‌های انقباضی در ماه مارس آخرین روز معاملاتی خود را در هفته گذشته با قیمت ۲۰۱۷ دلار به پایان رساند. گفتنی است که با انتشار گزارش‌های اقتصادی آمریکا در ماه اخیر انتظارات برای حفظ نرخ بهره در سطوح قبلی یعنی ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد افزایش یافته است.

تکاپوی فلز زرد در حفظ کانال 2000 دلاری
گزارش‌های اقتصادی ایالات متحده در ماه اخیر این سیگنال را به مقامات می‌دهد که کمیته بازار باز فدرال رزرو در نخستین نشست خود در سال 2024 از احتمال توقف سیاست‌های انقباضی تا نیمه دوم سال جاری سخن به میان آورند. اما دلیل این امر چیست؟ آمارها حاکی از آن است که با انتشار داده‌های تورمی در ماه پایانی 2023، تعداد فرصت‌های شغلی جدید، نرخ بیکاری و همچنین رشد تولید ناخالص داخلی در فصل پایانی سال مذکور، برخی از اقتصاددانان معتقدند که کمیته بانک مرکزی باید تغییر سیاست‌های پولی خود را به زمان دیگری موکول کند.

شاخص دلار نیز به سخنان این دسته از افراد واکنش نشان داد و پس از انتشار رشد اقتصادی آمریکا و نزول آن به کانال 102 واحدی، بار دیگر قوت گرفت و با رقمی معادل 103.47 واحد روز خود را به پایان رساند. گفتنی است که با وقوع احتمالی این فرضیه دلار جهانی در هفته معاملاتی جدید خود در روز دوشنبه شیب مثبت به خود گرفت و احتمال صعود آن به کانال 104 واحدی دور از انتظار نخواهد بود. با این حال فلز زرد در حفظ کانال 2000 دلاری با چالش‌هایی مواجه خواهد شد.

در مقابل عده‌ای دیگر از کارشناسان به سناریوی دیگری از روند قیمتی طلا اشاره کردند. به گفته آنها، ‌در صورتی که مقامات فدرال رزرو و اقتصاددانان بر آغاز سیاست‌های پولی انبساطی در ماه مارس پایبند باشند. شاخص دلار به زیر 100 واحد سقوط خواهد کرد. با استناد به‌ سازو‌کار بازارها باید گفت که با نزول شاخص دلار به زیر 100، فلز زرد قوت خواهد گرفت و طبق برآوردها می‌تواند از کانال 2300 دلاری عبور کند.

با توجه به مطالب فوق کاهش نرخ بهره سیاستی در مارس 2024، پنجاه-پنجاه بوده و سخنان پاول و دیگر مقامات در نخستین نشست فدرال‌رزرو در 30 و 31 ژانویه می‌تواند پیش‌بینی‌ها را دستخوش تغییر کند. علاوه بر نتایج نشست بانک مرکزی، انتشار گزارش مشاغل آمریکا در روز جمعه 2 فوریه می‌تواند در مسیریابی تحلیلگران نقش موثری ایفا کند؛ زیرا داده‌های شغلی برای پاول از اهمیت بالایی برخوردار است و مادامی که فرصت‌های شغلی ایجاد و نرخ بیکاری مطابق انتظارات پیش نرود، احتمال تغییر جهت سیاست‌های پولی در ماه‌های آتی افزایش می‌یابد. برای درک بهتر عوامل ذکر شده باید تا بازگشایی بازارها، نتایج سخنرانی جرمی پاول و همچنین گزارش جدید اداره آمار کار منتظر ماند.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۳۷۲ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا