رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران توضیح داد؛

ابهام‌زدایی از وضعیت مالیاتی طلافروشان

کد خبر : 13780
4 دی 1402 - 17:10

انتشار شایعاتی درباره اخذ مالیات ۲۵ درصد از طلا موجب نگرانی شد، سخنگوی سازمان امور مالیاتی با تکذیب این شایعه گفته هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزۀ مالیات‌ستانی از صنف طلا وضع نشده و اخذ مالیات ۲۵ درصد از طلا کذب است.

انتشار شایعه‌ای درباره درج تمامی اطلاعات در سامانه جامع تجارت و همچنین دریافت ۲۵ درصد مالیاتی از سود فروش طلا در فضای مجازی این روزها با واکنش‌های زیادی از سوی فعالان صنف طلا و جواهر روبه‌رو شده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرد.

مهدی موحدی‌بک‌نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی در این رابطه گفته: هیچ نرخ جدید و یا پایه جدید مالیاتی برای طلافروشان وجود ندارد و فقط تکلیفی که از قبل برای آنها در نظر گرفته شده بود، این است که طلافروشان مصنوعات طلا و پلاتین بر اساس جز ۴ بند «ب» ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ مکلف هستند که از اول دی ۱۴۰۲ به سامانه مؤدیان مالیاتی متصل شوند و صورتحساب‌های خرید و فروش طلا و جواهر را در این سامانه بارگذاری کنند و این در راستای الزام قانون تسهیل کسب و کارها است. سایر مؤدیان در قالب حکم خاص مانند طلافروشان و یا پزشکان در قالب جز ۲ بند «ط» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز ملزم به استفاده از صورت‌حساب‌های الکترونیک هستند، اما غیر از این موارد خاص تمام کسانی که ظرف ۶ ماه درآمد بالای ۱۸ میلیارد تومان داشته باشند، به عنوان مثال از ابتدای سال تا پایان شهریور کسانی که بیش از ۱۸ میلیارد تومان درآمد داشته باشند از اول دی ماه ملزم هستند که برای عملکرد فصل پاییز خود به ارائه صورتحساب‌های مالیاتی در سامانه مؤدیان اقدام کنند و کسانی که درآمدشان بعد از آن از ۱۸ میلیارد تومان تجاوز کند و بعد از پایان زمستان امسال از یک تیر ماه ۱۴۰۳ مکلف خواهند شد صورتحساب‌های خود را در سامانه مؤدیان ثبت کنند.

موحدی‌بک‌نظر تأکید کرده طلافروشان مانند سابق از اجرت و کارمزد طلا ملزم هستند ۹ درصد مالیات ارزش افزوده بپردازند و هیچ حکم جدیدی برای طلافروشان وجود ندارد و از ابتدای دی ماه بر اساس قانون مکلف هستند، صورتحساب‌های خود را در سامانه مؤدیان بارگذاری کنند. یعنی فقط اتصال آنها به صورتحساب‌های مالیاتی مدنظر است و نرخ جدیدی از مالیات طلافروشان نیست.

توضیحات رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

در همین رابطه نادر بذرافشان؛ رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیرامون تعیین مالیات ۲۵ درصدی برای خرید و فروش طلا اظهار کرد: برخی افراد در فضای مجازی اطلاعات کارشناسی نشده و ناقص در این زمینه ارائه کرده‌اند که از دلیل این اقدام اطلاع نداریم اما آنچه درباره سامانه جامع تجارت می‌توان گفت این است که برنامه‌ریزی اجرای آن از سال گذشته انجام شده و دارای شرایط خاصی در این موضوع است.

وی با اشاره به وجود برخی پرسش‌ها درباره عملکرد این سامانه در میان فعالان صنف طلا و جواهر گفت: ابهامات نسبت به برخی قوانین و شرایط آن از سال گذشته تاکنون در بین برخی همکاران ما وجود داشته که در این زمینه آموزش‌هایی نیز ارائه شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مربوط به سامانه جامع تجارت است که تبصره ۴ ماده ۱۸ مربوط به قاچاق کالا و ارز می‌شود و باید از مهرماه سال گذشته اجرا می‌شد اما با توجه به شرایط صنعت ما و نیاز برخی آموزش‌ها و فراهم شدن بسترها برای مردم، اتفاق نیفتاد.

وی اطلاع‌رسانی به مردم درباره قوانینی که قرار است اجرا شود را ضروری دانست و ادامه داد: در نامه‌نگاری‌ها و جلسات بارها خواستار رعایت این موارد شدیم اما تاکنون اقدامی انجام نشده است، اکنون شرایط سامانه تا حدودی مختل شده و سوالاتی در زمینه شرایط همکاران ما در آن وجود دارد از جمله اینکه برخی می‌گویند به چه دلیل باید سرمایه اولیه خود را در سامانه ثبت کنیم؟ همچنین پرسش‌هایی درباره امنیت این سامانه وجود دارد که بدون پاسخ مانده‌اند.

بذرافشان ثبت سرمایه اولیه و امنیت سامانه را مهم‌ترین سوالات این طرح معرفی کرد و گفت: اکثر همکاران به علت ثبت سرمایه و همچنین امنیت سامانه، اقدام به ثبت نام نمی‌کنند، همچنین بحث دیگر درباره سامانه جامع تجارت است که از سال‌های پیش وجود داشته اما اجرایی نشده بود.

وی ضمن اشاره به سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی، اجرای این سامانه را بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی دانست و تصریح کرد: مرجع اجرایی این قانون نیز وزارت امور اقتصادی و دارایی است و به گفته مسئولان هدف از راه‌اندازی سامانه پایانه‌های فروشگاهی شفاف‌سازی فعالیت اقتصادی فعالان صنفی، همچنین جلوگیری از برخی بی‌عدالتی‌های مالیاتی در فرایند رسیدگی و در دسترس نبودن اطلاعات کافی مالیاتی بوده است.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران از دیگر اهداف اجرای این قانون را شناسایی و تشکیل پرونده برای فعالان صنفی بدون پرونده مالیاتی عنوان کرد و گفت: لازم است قبل از اجرا و حتی در هنگام تصویب قوانین، مسئولان در جلساتی با حضور فعالان این صنعت، موضوعاتی مانند شرایط چرخه تولید و توزیع این صنعت را اطلاع‌رسانی کنند.

وی با انتقاد از تصویب بدون هماهنگی چنین قوانینی افزود: در بخش اجرا نیز بدون فراهم‌سازی بسترهای آموزشی برای آن صنعت و بدون اطلاع‌رسانی برای مردم در جامعه از فعال شدن سامانه، شرایطی آن و اقدامات مورد نیاز مردم در هنگام خرید، حدود ۷۲ ساعت قبل از اجرا در رسانه‌ها اعلام می‌کنند که این سامانه از اول دی ماه فعال شد.

بذرافشان بی‌توجهی به اطلاع‌رسانی درباره اجرای قوانین را باعث ایجاد برخی پرسش‌ها و شبهات در سطح واحدهای صنفی و مردم جامعه دانست و تاکید کرد: اجرای ناگهانی قانون باعث برخی اظهارنظرهای غیرتخصصی و کارشناسی‌های نادرست شد در صورتی که اصلاً چنین موضوعاتی در سامانه مورد نظر نیست.

وی با اشاره به نگرانی‌های مردم درباره اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی اظهار کرد: یکی از پرسش‌ها این است که در صورت ثبت اطلاعات هویتی آنها در سامانه، ممکن است این اطلاعات ثبت و بعدها از افراد درخواست مالیات شود یا این شایعه وجود دارد که با افزایش قیمت طلا و سکه، خریداران مشمول مالیات بر عایدی شوند.

رئیس اتحادیه طلا؛ جواهر و سکه تهران یادآور شد: در گذشته نیز قرار بود کسانی که برای خرید ۱۰۰ سکه ثبت‌نام می‌کنند از پرداخت مالیات معاف شوند اما به دلیل افزایش قیمت سکه، این مالیات را از مردم دریافت کردند و اکنون نیز اعتمادسازی لازم بین اصناف، مردم و دولت برای اجرای این طرح انجام نشده است.

وی خواستار برگزاری نشست‌های کارشناسی با حضور مسئولان ذیربط در رسانه‌ها و برای رفع ابهامات شد و گفت: لازم است که این جلسات با حضور برخی از فعالان صنعت طلا و جواهر برگزار و موضوعات مختلف مطرح شود تا اعتمادسازی بین مردم و فعالان صنفی نیز صورت گیرد تا کمتر دچار آسیب و مشکل شوند.

وی بی‌اطلاعی مردم از روند اجرای قانون را زمینه‌ساز افزایش تقلب و کلاهبرداری دانست و گفت: صنعت مشمول اجرای این قانون نیز نیاز به اطلاعات کلی و کارشناسی از آن دارد به همین دلیل اکنون برخی همکاران ما نسبت به اجرای قانون سامانه جامع تجارت و سامانه پایانه‌های فروشگاهی مقاومت می‌کنند.

بذرافشان با اشاره به تجربه تلخ صنف طلا و جواهر از اجرای قانون کارشناسی نشده ارزش افزوده خاطرنشان کرد: در سال ۸۸ آسیب بزرگی به این صنف با اجرای یک قانون غیرکارشناسی به عنوان ارزش افزوده به صنعت طلا و برخی صنوف دیگر تحمیل شد که قرار شد مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا دریافت شود.

 

جلوگیری از فرارهای مالیاتی با اعتمادسازی

بذرافشان اعتمادسازی را یکی از مقدمه‌های لازم برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی برشمرد و اظهار کرد: بر اساس آنچه در سامانه تعریف و اعلام شده موضوع در رابطه با دریافت مالیات نیست بلکه مربوط به شفاف‌سازی و شناسایی فرارهای مالیاتی و افراد فاقد پرونده‌های مالیاتی است که در کنار آن برخی سوالات و ابهامات وجود دارد.

وی طلا و جواهر را صنعتی با قدمت شش هزار ساله توصیف کرد و ادامه داد: برخی از نگرانی‌ها باعث شده مردم از این صنعت دور شوند که پیامد آن تشدید مشکلات واحدهای تولیدی است.

بذرافشان با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی صنعت طلا و جواهر یادآور شد: این صنعت در کشورهای اروپایی حرف برای گفتن دارد، بخش صادرات که در ۱۰ سال اخیر راه‌اندازی شده به دلیل برخی موانع و مشکلات نتوانسته به ظرفیت‌های لازم در افزایش تولید و اشتغالزایی دست یابد.

اجرای هر قانون از پیش نیازمند شفاف‌سازی و اطلاع به افرادی است که با آن درگیر خواهند شد، همچنین از نقش رسانه‌ها در این میان نیز نمی‌توان غافل بود.

رئیس اتحادیه طلا؛ جواهر و سکه تهران با اشاره به کلاهبرداری‌های رایج با فروش طلا و جواهر در فضای مجازی توضیح داد: گاهی این طلاها عیار پایینی دارند یا کد استاندارد ندارند حتی گاهی مشخص شده که مصنوعات فروخته شده طلا نبوده و روی زیورآلات آبکاری شده یا سکه‌ها غیر اصل بوده‌اند که در زمان بررسی مشخص می‌شود این فروشندگان هیچ‌گونه هویت صنفی در اتحادیه ندارند.

منبع: ایمنا

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۹۷۲ بازدید ۱ دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • Dehbashi
    Dehbashi
    4 ماه پیش

    موضوع اینجاست معیار عمل برای اعمال مالیات عایدی سرمایه همین سامانه مودیان است یعنی شما امروز اطلاعات را در سامانه مودیان ثبت می کنید تا فردا مالیات 25 درصدی اخذ شود

طراحی شده توسط: آریان دیتا