دلایل ثبات بازار ارز بررسی شد

خط مستقیم نوسانات بازار ارز

کد خبر : 13164
22 آبان 1402 - 12:08

تحلیلگران موارد مختلفی را به عنوان عوامل ثبات بازار ارز بیان می‌کنند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «کاهش انتظارات تورمی به سبب بهبود روابط خارجی»، «رشد درآمد‌های ارزی کشور» و «سامان‌دهی به معاملات ارز رسمی و کاهش سطح تقاضا در بازار غیر‌رسمی» اشاره کرد.

شیب نمودار قیمت دلار آزاد به سمت صفر میل پیدا کرده است. کاهش ضریب نوسان قیمت شاخص ارزی نمودار این ارز در یک هفته اخیر را به شکل خط صاف درآورده است که این امر بیانگر ثبات قیمتی چشمگیر در معاملات ارزی کشور است. پیش‌تر در تابستان نیز بازار ارز در برخی روز‌ها و هفته‌ها شاهد ثبات قیمتی این‌چنینی بود. به‌طور مثال نرخ ارز مذکور از روز‌های میانی شهریور ماه تا روز ۲۸ این ماه به مدت ۱۲ روز کاری در کریدوری به طول ۴۰۰ تومان (حدفاصل ارقام ۴۹ هزار و ۴۰۰ تا ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان) نوسان می‌کرد.

اما این در حالی است که در هشت روز اخیر قیمت این ارز تنها در یک کریدور به طول 200 تومان نوسان کرده و از بازه قیمتی 51 هزار و 100 تا 51 هزار و 300 تومانی خارج نشده است. در نتیجه به‌نظر می‌رسد سیاست‌های ثبات ارزی بانک مرکزی تا اینجای کار با موفقیت همراه بوده و این نهاد توانسته به شکل ملموسی از نوسانات بازار ارز بکاهد.

تحلیلگران موارد مختلفی را به عنوان عوامل این ثبات بیان می‌کنند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «کاهش انتظارات تورمی به سبب بهبود روابط خارجی»، «رشد درآمد‌های ارزی کشور» و «سامان‌دهی به معاملات ارز رسمی و کاهش سطح تقاضا در بازار غیر‌رسمی» اشاره کرد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار روز گذشته با حدود 30تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 51هزار و 250 تومان رسید.

روز‌های خوب بازار ارز
نمودار 8 ماهه قیمت دلار آزاد ثبات مقطعی نرخ این ارز در ماه‌های تابستان و پاییز را نشان می‌دهد. ثباتی که به عقیده بسیاری از تحلیلگران نتیجه یک مجموعه اقدامات سیاستی مثبت است. به‌صورت کلی بازار غیر‌رسمی با وجود عمق کم معاملاتش از قدرت جهت‌دهی قابل توجهی در تعیین نرخ ارز برخوردار است. طرفین عرضه و تقاضا در این بازار حضور ثابتی ندارند و عمدتا با انتشار سیگنال‌های مثبت و منفی تعداد این افراد نیز در بازار تغییر می‌کند.

با بهبود مناسبات سیاست خارجی کشور در ماه‌های گذشته به‌خصوص بهبود روابط سیاسی با کشور‌های همسایه مانند عربستان سعودی، جو کلی انتظارات تورمی در بازار تغییر کرد و به نوعی ریسک‌زدایی صورت گرفت که این موضوع را می‌توان به عنوان یکی از عوامل ثبات نرخ ارز مطرح کرد. علاوه بر آن با افزایش صادرات نفت در ماه‌های اخیر و همچنین آزادسازی منابع بلکه شده ارزی در کشور‌های خارجی، دست نهاد بازار‌ساز جهت حمایت از پول ملی بازتر شد. در نتیجه در بازه‌های زمانی که بازار در شرایط کمبود عرضه قرار می‌گیرد این نهاد می‌تواند با ایفای نقش عرضه‌کننده در بازار از تب‌وتاب معاملات غیر‌رسمی بکاهد.

مورد آخر نیز کاهش حجم مراجعه به بازار غیر‌رسمی توسط بهبود فرآیند تخصیص ارز رسمی است. با تاسیس مرکز مبادله ارز و طلای کشور و بازنگری در لیست سرفصل‌های تخصیص ارز رسمی، تامین ارز بخشی از متقاضیان که پیش از آن جهت برطرف‌سازی نیاز‌های خود به بازار آزاد مراجعه می‌کردند در این سامانه صورت گرفت که این امر نیز جزو اقدامات مثبت سیاستگذار در جهت ثبات بخشی به بازار ارز است.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۵۷۵ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا