ریزش طلای جهانی ادامه‌دار است؟

کد خبر : 12254
12 مهر 1402 - 17:07

 وضعیت بازارهای جهانی در روز گذشته حاکی از آن است که سیگنال پاول در خصوص تشدید یا احتمال ثبات بهره در سطوح قبلی خود، دلار جهانی را به بالاترین سطح خود در ۱۱ ماه اخیر رساند و بار دیگر طلای جهانی را به مسیر نزولی هدایت کرد.

بر این اساس دارایی امن سرمایه‌گذاران به پرریسک‌ترین دارایی‌ها تبدیل شد و با شروع روند معاملاتی بازارها در روز دوشنبه حدود ۲/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. در پی وقوع این رویداد طلا پایین‌ترین سطح خود در ۸ ماه اخیر را تجربه کرد و در ساعت ۱۶ به وقت تهران رقمی معادل ۱۸۲۵ دلار را به ثبت رساند.

در راستای این موضوع باید گفت که عامل مهم این حادثه ورود شاخص جهانی دلار به کانال 107 واحدی است. در پیرامون این بحث برخی از کارشناسان تاکید کردند که با تداوم شیب صعودی شاخص دلار، سقوط طلا به کانال 1700 دلاری دور از انتظار نخواهد بود. این درحالی بود که سرمایه‌گذاران تا قبل از روند صعودی تورم نقطه‌به‌نقطه در ایالات‌متحده، انتظار داشتند تا جرمی پاول تا پایان سال 2023‌ از سیاست‌های ضد تورمی خود دست بکشد و پس از گذشت چندین ماه به سیاست‌های انبساطی روی آورد. ‌

اما شواهد گویای آن است که با افزایش هزینه انرژی، تورم نقطه‌به‌نقطه پس از گذشت یک‌سال از روند نزولی خود بار دیگر شیب صعودی به خود گرفت و سبب شد تا کمیته بازار باز فدرال رزرو مسیر سیاست‌های خود را اصلاح کند. بنابراین پاول در نشست خود در ماه سپتامبر اعلام کرد که هرگاه نیاز باشد سیاست‌های انقباضی را تا سال 2024 تمدید یا نرخ بهره را در سطوح قبلی خود حفظ خواهد کرد. هر دو عملکرد احتمالی پاول واکنش مثبت دلار جهانی را به همراه داشت و سبب شد این شاخص برای نخستین‌بار در سال 2023 کانال 107 واحدی را تجربه کند. از سوی دیگر با نوسان شاخص دلار احتمال سقوط طلا به کانال 1700 دلاری نیز افزایش یافت و موجب دلسردی سرمایه‌گذاران این بازار شد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که با سقوط احتمالی طلا به کانال ذکر شده، هجوم آنها به بازارهای ریسکی افزایش یافته و دارایی‌های بازار کریپتو را با شیب صعودی مواجه خواهند کرد. البته در واقعیت امر نیز شواهد نشان می‌دهد که در بحبوحه تقویت دلار و ریزش طلا، رمزارزها با شیب صعودی رو‌به‌رو شده‌اند. بزرگ‌ترین دارایی بازار کریپتو در روزهای اخیر به میانه کانال 27 هزار دلار رسید و اتریوم نیز در ساعت مذکور با قیمت 1660 دلار معامله شد. کارشناسان با توجه به سخنان این مقام در نشست خود و همچنین بررسی روند تورمی این کشور اعلام کردند که چرخه سیاست‌های انقباضی ایالات‌متحده به پایان نرسیده و تا سال ۲۰۲۴، معادل ۵/ ‌۰ تا ۷۵/ ‌۰ واحد درصد به نرخ بهره اضافه خواهد شد. به نظر می‌رسد با این اقدام احتمالی فدرال رزرو، باید در انتظار موج جدیدی از ریزش بازارها بود.

منبع: دنياي اقتصاد

[اتحادیه هیچگونه مسئولیتی جهت صحت هرگونه پیش بینی مذکور در این مطلب ندارد]

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۸۷۱ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا