دلار بر مدار سکون/ بازار با آرامش همراه است

کد خبر : 12248
12 مهر 1402 - 09:07

روز دوشنبه هر اسکناس دلار در بازار آزاد با کاهش ۲۰ تومانی نسبت به معاملات روز یکشنبه به ۴۹ هزار و ۵۲۰تومان رسید. برخی از کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی این آرامش انتظار بازار برای اخبار سیاسی مطمئن و قطعی است.

روز دوشنبه هر اسکناس دلار در بازار آزاد با کاهش ۲۰ تومانی نسبت به معاملات روز یکشنبه به ۴۹ هزار و ۵۲۰تومان رسید. این نوسانات بسیار کم نشان می‌دهد که آرامش در معاملات دلار همچنان پابرجا است. برخی از کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی این آرامش انتظار بازار برای اخبار سیاسی مطمئن و قطعی است. در هفته‌های گذشته اخبار مختلفی در زمینه آزاد‌سازی بدهی‌های ایران منتشر شده؛ با این حال تحریم‌ها همچنان مانع اصلی انتقال دارایی‌های ارزی ایران به صورت نقد است.

در سومین روز هفته جاری قیمت هر سکه امامی با کاهش 150هزار تومانی به 27 میلیون و 50 هزار تومان رسید. با توجه به کاهش ارزش طلای جهانی در روزهای گذشته، احتمال دارد که قیمت طلای گرمی و سکه طلا در روزهای آینده بازهم کاهش یابد. در روزهای گذشته تغییراتی در سامانه مرکز مبادله ارز و طلا رخ داده است. در همین ایام برخی از نبود نرخ‌های ارزی در سامانه پیشین مرکز مبادله با آدرس‌ice. ir اظهار تعجب کردند. مرکز مبادله ایران در حال حاضر با آدرس igce. ir به فعالیت خود ادامه می‌دهد. با این حال می‌توان گفت اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در این رابطه صورت نگرفته. برای مثال هنوز آدرس مرکز مبادله در کانال تلگرامی این مرکز تغییر نکرده است.

 
 احتمال کاهش قیمت طلا؟
در روزهای اخیر قیمت طلای جهانی در یک روند نزولی قرار گرفته است. می‌توان گفت که احتمالا این روند موجب شود تا در روزهای آینده قیمت طلای گرمی و سکه‌های طلا کاهش یابد. در سومین روز هفته قیمت هر گرم طلای 18 عیار با کاهش 10 هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه به 2 میلیون و 220هزار تومان رسید. در این روز قیمت هر سکه امامی با کاهش 150 هزار تومانی با قیمت 27 میلیون و 50 هزار تومان معامله شد. می‌توان گفت که احتمال آن وجود دارد که تحت تاثیر‌ قیمت طلای جهانی، آرامش و سکون فعلی بازار طلا دستخوش تغییر شود.

ریزش پوند و یورو در آرامش دلار
یکی از نکات قابل توجه در معاملات بازار ارز، تفاوت قابل توجه در روند مبادلات دلار و پوند و یورو بوده است. در بازه زمانی که معاملات دلار در آرامش صورت گرفته، پوند و یورو کاهش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. برای مثال قیمت هر پوند در روز 5 مهرماه جاری 67 هزار و 470 تومان بود، اما در دهم مهر ماه قیمت این ارز به 60 هزار و 167 تومان رسید. در همین بازه زمانی یورو نیز کاهش چشمگیری را تجربه کرد و در روز دوشنبه به 52 هزار و 115 تومان رسید. این در حالی است که معاملات دلار در سکون رخ می‌دهد. علاوه بر مسائلی مانند انتظار برای اخبار سیاسی جدید، وجود تعطیلات و سفرهای پاییزی می‌تواند یکی از دلایل آرامش بازار دلار در این هفته باشد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۷۲۴ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا