بازگشت فلز زرد به کانال ۱۹۰۰ امکان‌پذیر است؟

طلای جهانی در کف ۷ ماهه

کد خبر : 12237
9 مهر 1402 - 18:07

بهای جهانی طلا در هفته گذشته حدود ۷/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد و در لحظات پایانی بازارها با قیمت ۱۸۴۸ دلار بسته شد.

طلای جهانی در ساعات پایانی روند معاملاتی خود در هفته گذشته به میانه کانال ۱۸۰۰ دلاری رسید. این فلز گران‌بها در هفته گذشته حدود ۷/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد و در لحظات پایانی بازارها با قیمت ۱۸۴۸ دلار بسته شد. در سمت دیگر بازار، شاخص جهانی دلار، تنها عامل روند نزولی فلز زرد با ورود به کانال ۱۰۶ واحدی به نوسان پرداخت.

بر این اساس این شاخص در ساعات پایانی بازارها توانست رقمی معادل ۱۷/ ۱۰۶ واحد را به ثبت برساند. اما در این میان برای درک بهتر و دقیق‌تر این موضوع باید عوامل رشد شاخص دلار، نوسانات بازارهای جهانی و در نهایت پیش‌بینی تحلیلگران در خصوص روند قیمتی دارایی‌ها در ماه‌های آتی را مورد بررسی قرار داد. در این میان برای ریشه‌یابی رشد شاخص دلار باید صحبت‌های اخیر رئیس فدرال‌رزرو را مورد توجه قرار داد.

جرمی پاول در جلسه خود با سایر مقامات بانک مرکزی تصمیم گرفت تا بهره سیاستی را در سطح ۲۵/ ۵ تا ۵/ ۵درصدی حفظ کند. این مقام سیاسی اقتصادی در سخنرانی خود تاکید کرد: «سیاست‌های انقباضی تا پایان سال جاری و حتی در سال۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.» در پیرامون این بحث برخی از افراد صاحب‌نظر در این حوزه معتقدند که پاول نرخ بهره را تا پایان سال جاری به محدوده ۵/ ۵ تا ۷۵/ ۵درصد خواهد رساند و تا اوایل سال۲۰۲۴ نیز حدود ۵/ ۰ واحد درصد دیگر به بهره اضافه کرده و آن را به بالای سطح ۶ درصد هدایت خواهد کرد.

در این راستا جرمی پاول گفت: «پیش‌بینی‌های جدید بانک مرکزی بیانگر این است که سیاست‌های پولی انقباضی برای مدت طولانی‌تری در سطوح بالا باقی خواهد ماند.» مطالب فوق نشان می‌دهد که چگونه دلار جهانی در طی چند روز خود را به بالاترین سطح ۱۰ ماهه رساند. اکنون باید به نوسانات بازارهای جهانی در پی روند صعودی شاخص دلار اشاره کرد. سازو‌کار اقتصادی بازارها نشان می‌دهد که با افزایش یا احتمال شارژ نرخ بهره، شاخص دلار که با این اقدام فدرال رزرو تقویت می‌شود، شیب صعودی به خود گرفته و در مقابل بازارهای ریسکی و طلا را به مسیر نزولی هدایت خواهد کرد.

اما در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا برخی از تحلیلگران انتظار دارند تا طلا به عنوان دارایی محبوب و امن سرمایه‌گذاران تا اواسط سال ۲۰۲۴ از کانال ۲۰۰۰ دلاری عبور کرده و رکورد تاریخی جدید را به نام خود ثبت کند؟ دلیل محکمه‌پسند برای این برآوردها چیست؟ در پاسخ به این سوال باید به چرخه ضد تورمی کمیته‌ بازار باز فدرال رزرو، روند رشد اقتصادی آمریکا و همچنین سطح تورمی این کشور در یک‌سال اخیر نگاهی انداخت.

جرمی پاول در آغاز سال ۲۰۲۲ و شروع سیاست‌های انقباضی خود در جهت مهار تورم تاکید کرد که اقتصاد این منطقه برای مدت زمان کوتاهی به رکود خواهد رفت. سیاست‌های اتخاذ شده از سوی مقامات بانک مرکزی در جهت کاهش تورم و رفاه بیشتر خانوارها صورت خواهد گرفت. پس از آن این مقام سیاسی- اقتصادی تا کنون بهره را ۱۱ مرتبه افزایش داد و آن را به سطح ۲۵/ ۵ تا ۵/ ۵ درصد رساند. گفتنی است که با صلاحدید کمیته بانک مرکزی نرخ بهره در دو ماه اخیر در سطوح قبلی خود باقی ماند و سبب شد تورم نقطه‌به‌نقطه در این کشور برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۳ شیب صعودی به خود بگیرد.

بی شک سخنان مذکور این سیگنال را به تحلیلگران می‌دهد که برای رسیدن به تورم ۲درصدی قیمت طلا برای مدت کوتاهی شیب نزولی خود را حفظ خواهد کرد، اما این روند ادامه‌دار نبوده و در سال ۲۰۲۴ رکورد قیمتی جدیدی را به نام خود ثبت خواهد کرد. برای درک بهتر و دقیق‌تر این موضوع باید تا گزارش بعدی تورم و همچنین نشست فدرال رزرو منتظر ماند.

منبع: دنياي اقتصاد

[اتحادیه هیچگونه مسئولیتی جهت صحت هرگونه پیش بینی مذکور در این مطلب ندارد]

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۷۰۴ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا