دلار کم‌رمق نیمه شهریور

روند شاخص ارزی کاهشی شد

کد خبر : 11851
20 شهریور 1402 - 11:06

در حالی که نرخ اسکناس آمریکایی در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته و همین‌طور بازار روز شنبه، نوسانات افزایشی را از خود به نمایش گذاشته بود، در معاملات روز یکشنبه نمودار قیمت این ارز تغییر فاز داد و کاهشی شد.

روند افزایشی جدید دلار شروع نشده به پایان رسید. در حالی که نرخ اسکناس آمریکایی در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته و همین‌طور بازار روز شنبه، نوسانات افزایشی را از خود به نمایش گذاشته بود، در معاملات روز یکشنبه نمودار قیمت این ارز تغییر فاز داد و کاهشی شد. البته ناکامی روند‌های افزایشی نرخ این ارز امر جدیدی برای فعالان بازار ارز نیست.

روز یکشنبه 65امین روز متوالی حضور نرخ دلار آزاد زیر مرز قیمت 50 هزار تومانی بود. اما دلایل سردی روند دلار در گرمای تابستان چیست؟ برخی از تحلیلگران ارزی معتقدند همان‌طور که در آغاز روند‌های افزایشی جدید، انتظارات تورمی جامعه و فعالان بازار مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند، ثبات نسبی بازار ارز در 2 ماه گذشته نیز تا حدودی مدیون فروکش کردن این‌گونه از انتظارات است. چرا که در صورت عدم وجود ریسک‌های سیاسی اقتصادی در فضای اخبار، از میزان افرادی که با اهدافی غیر از اهداف اقتصادی اقدام به خرید ارز می‌کنند، کاسته می‌شود.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان سیاست‌های ارزی اتخاذ شده توسط بانک مرکزی در چند ماهه اخیر را مثبت و در راستای سامان‌دهی بازار تلقی کرده و معتقدند که بهبود فرآیند تخصیص ارز رسمی از جمله علل بازگشت دلار به مدار آرامش است. در نهایت روز گذشته قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی با حدود 150تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ نقدی روز شنبه به رقم 49 هزار و 600 تومان رسید.

افت دمای مجدد بازار ارز
در هفته گذشته و همزمان با فرا رسیدن تعطیلات اربعین حسینی جو افزایشی جدیدی در بازار آغاز شد. در راستای این جو نرخ دلار که حدود 2 هفته در محدوده 48هزار و 800 تا 49 هزار و 200 تومان نوسان می‌کرد، به نیمه کانال بالاتر رسید. برخی از فعالان بازار با توجه به ثبات چند ماهه نرخ ارز، از پایان استراحت دلار سخن به میان آورده و معتقد بودند که زمان شروع نوسانات ارزی فرا رسیده است. در همین راستا با نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر‌(عمدتا در معاملات فردایی) اقدام به تشدید جو صعودی بازار کردند. این روند افزایشی به‌روز نخست هفته جاری نیز رسید. در معاملات پیش از ظهر روز شنبه قیمت اسکناس آمریکایی در حوالی مرز 50هزار تومانی به فروش رسید. اما طولی نکشید که با نزدیک شدن بازار به ساعات پایانی خود در این روز نرخ ارز مذکور مجددا به بازه ثبات جدید خود یعنی نیمه‌های کانال 49 هزار تومانی و رقم 49 هزار و 750 تومان بازگشت.

در نخستین ساعات بازار روز یکشنبه نیز روند نرخ این ارز به‌طور کلی کاهشی شد و پس از نوسان در بازه قیمتی 49 هزار و 600 تا 49هزار و 700 تومان سرانجام با 150 تومان افت نسبت به نرخ روز شنبه در رقم 49هزار و 600تومان از حرکت ایستاد. تحلیلگران عواملی چون فروکش کردن حجم انتظارات تورمی و همچنین سامان‌دهی فضای معاملات رسمی ارز را از جمله علل چسبندگی قیمت دلار در کانال‌های 48 و 49 هزار تومانی می‌دانند.

به عقیده این افراد جنس اخبار منتشر شده در رابطه با مناسبات سیاسی- اقتصادی تنش‌زا نبوده و در نتیجه انتظارات تورمی جامعه نیز تحریک نشده است. در این میان حتی برخی سیگنال‌های منتشر شده نظیر تداوم یافتن گفت‌وگو‌ها با غرب و گشایش‌هایی مانند آزاد‌سازی منابع بلوکه شده ارزی به ثبات هرچه بیشتر بازار کمک کرده است. به‌علاوه در ماه‌های اخیر اخباری مبنی بر بهبود فرآیند فروش نفت و افزایش درآمد‌های ارزی کشور نیز منتشر شده است. که در نتیجه این اخبار کارشناسان معتقدند که ذخایر ارزی کشور در شرایط مناسبی قرار دارد. از سوی دیگر از ماه‌های پایانی سال گذشته و پس از تاسیس مرکز مبادله ارز و طلای کشور، مشاهده شد که تصمیم نهاد بازار‌ساز جهت سامان‌دهی به معاملات ارزی جدی‌تر از پیش است. از جمله اقدامات مثبت صورت گرفته در این زمینه نیز می‌توان به رانت‌زدایی از معاملات رسمی ارزی و کاهش فاصله نرخ‌های دولتی با بازار آزاد اشاره کرد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۴۳ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا