نوسانات شاخص ارزی؛‌ کنترل شد؟

کد خبر : 11845
19 شهریور 1402 - 10:06

نرخ دلار آزاد در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز روز گذشته به سمت سقف مقاومت تابستانه خود حرکت کرد. از نیمه‌های تیر ماه تاکنون به واسطه انتشار اخبار مثبت و تغییر سمت و سوی انتظارات فعالان بازار ارز، دلار آزاد زیر مرز قیمت ۵۰ هزار تومانی معامله می‌شود.

در این مدت روند‌های افزایشی‌ نیز در نرخ ارز مذکور مشاهده شد، اما تمامی این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند و نرخ اسکناس آمریکایی مجددا به کانال‌های 48 و 49 هزار تومانی بازگشت. در بازار روز گذشته نیز قیمت شاخص ارزی برای ساعاتی در مرز قیمت 50 هزار تومانی به فروش رسید، اما با نزدیک شدن به ساعات پایانی بازار روند افزایشی مذکور بی‌نتیجه ماند و در نهایت هر برگ دلار آزاد با حدود 260 تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین خود در رقم 49 هزار و 750تومان ثبت شد.

به عقیده برخی از فعالان ارزی اخبار مربوط به چالش‌های منطقه‌ای با جمهوری آذربایجان می‌تواند از عوامل رشد قیمت ناگهانی دلار در بازار روز گذشته باشد. اما به نظر می‌رسد اخبار ذکر شده از توان افزایشی کافی برخوردار نبوده و بازار را با خود همراه نکرده است.

با رشد قیمت دلار در بازار روز گذشته تابلوی معاملات قطعات مختلف سکه طلا نیز سبز شد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در بازار روز گذشته با حدود 90 هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 28 میلیون و 250 هزار تومان رسید.

یک سیاست ارزی جدید؟
محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در سخنان خود در رابطه با اعطای ارز زیارتی به زائرین اربعین حسینی از بازخورد مثبت اعطا ارز متناسب با سفر سخن گفت. به گفته فرزین؛ «خدمات ارز اربعین در سال جاری با چند تفاوت اساسی با سال‌های قبل توسط شبکه بانکی کشور انجام گرفت. امسال برای نخستین‌بار، مراحل دریافت ارز اربعین، ساده‌تر و تلاش شد سهم بیشتری از خدمات توسط سامانه‌های غیر حضوری صورت پذیرد. از ماه‌ها قبل، منابع دیناری عرضه ارز اربعین زائران ایرانی در بزرگ‌ترین گردهمایی جهان فراهم و برای نخستین بار نیز به‌جای ارزهای دلار و یورو، از ارز کشور مقصد استفاده شد.» او در ادامه افزود: «الگوی به‌کار گرفته شده که خوشبختانه مورد رضایت زوار اربعین حسینی و مقامات مختلف کشور نیز قرار گرفت را می‌توان برای سایر کشورهای منطقه نیز به‌کار برد.

در حال حاضر معاملات کالایی کشورمان با سایر کشورها عموما با ارزهای یورو، درهم، یوآن، روبل، روپیه و دینار صورت می‌پذیرد، ولی درخصوص معاملات سیاحتی و غیرتجاری، همچنان ارزهای غالب یورو و دلار است که تجربه عملی «حذف دلار از مبادلات غیرتجاری و سیاحتی» ‌ در ایام اربعین امسال برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاد.» با توجه به سخنان رئیس کل بانک مرکزی به‌نظر می‌رسد احتمال تغییر واحد ارز‌های مسافرتی وجود دارد. به عقیده برخی از کارشناسان در صورتی که سبد ارزی بانک مرکزی این نهاد را در تامین ارز‌های گوناگون یاری کند، اعطای ارز مسافرتی با توجه به مقصد افراد می‌تواند سیاست مناسبی جهت جلوگیری از خروج دلار از کشور باشد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۵۰ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا