بازه نوسان شاخص ارزی مجددا کوچک شد

خط صاف نوسانات ارزی

کد خبر : 11779
8 شهریور 1402 - 14:06

به عقیده فعالان بازار کاهش ریسک‌های سیاسی مهم‌ترین عامل افت تب و تاب بازار است.

بازه نوسان نرخ شاخص ارزی در معاملات روز گذشته بازار ارز تهران به زیر ۵۰‌هزار تومان رسید. پس از شکل‌گیری شرایط ثبات در بازار و کوچک شدن ماهانه بازه نوسان دلار از ابتدای سال‌جاری، معامله‌گران بازار تهران از بی‌جانی بازار سخن می‌گویند. به عقیده این فعالان اقتصادی عوامل مختلفی در کم شدن حرارت بازار تابستان دخیل‌اند. برخی از این افراد کاهش ریسک‌های سیاسی را عامل ثبات بازار می‌دانند و برخی دیگر از حمایت‌های بانک مرکزی سخن می‌گویند. در این میان برخی دیگر نیز بر این باورند که با توجه به فرا رسیدن اربعین حسینی شرایط بازار به حالت نیمه تعطیل درآمده و معاملات خرد غیررسمی که عمدتا عامل شکل‌گیری نوسان در بازارند کمتر از پیش صورت می‌پذیرند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۴۰ تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۴۹‌هزار و ۲۰تومان رسید.

خط صاف نوسان دلار
با بررسی نمودار قیمت دلار از ابتدای سال‌جاری و با توجه به حضور نرخ این ارز در کانال‌های 54 و 55‌هزار تومانی در برخی از روز‌های امسال می‌توان گفت که نمودار قیمت این ارز در چند هفته گذشته تقریبا به شکل یک خط صاف و به دور از نوسانات چشمگیر درآمده است. در حالی که در ماه‌های ابتدایی سال‌جاری نرخ شاخص ارزی در کریدور کانال‌های 52 تا 55‌هزار تومانی نوسان می‌کرد، رفته رفته بازه نوسان این ارز کوچک شد به‌طوری که در یک هفته گذشته حد نوسان 200 تومانی برای آن ثبت شد. البته درصورت افزایش طول بازه زمانی نیز مشاهده می‌شود که نرخ ارز مذکور از 17 تیر ماه تاکنون از مرز قیمت 50‌هزار تومانی عبور نکرده است. عوامل مختلف ثبات نرخ ارز در بازار تابستان تاکنون بارها از دیدگاه تحلیلگران ارزی بررسی شده است. اما فعالان کف بازار نیز مواردی را به عنوان سرد‌کننده بازار تابستان معرفی می‌کنند. به عقیده برخی از این افراد کاهش ریسک‌های سیاسی مهم‌ترین عامل افت تب و تاب بازار است.

با رشد سیگنال‌های نگران‌کننده در فضای اخبار افراد زیادی بر اساس الگو‌های پیشین اقدام به خرید ارز می‌کنند تا در صورت نوسان بازار از دارایی‌های خود در برابر موج تورمی محافظت کنند. در نتیجه با کاهش ریسک‌های سیاسی که در راستای بهبود شرایط دیپلماتیک کشور رخ داده است، سطح تقاضا برای خرید ارز در معاملات خرد به شکل چشمگیری کاهش یافته است. از سوی دیگر به عقیده جمعی از این فعالان دست بازارساز در ماه‌های اخیر پر‌تر از سال قبل شده است. این افراد با اشاره به آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده ارزی معتقدند که اوضاع ذخایر ارزی بانک مرکزی مطلوب است و در نتیجه این نهاد بازارساز در مواقع لزوم می‌تواند جلوی شکل‌گیری نوسان در بازار را بگیرد. در نهایت به عقیده عده‌ای از این افراد سفر بخشی از هموطنان به کشور عراق به مناسبت مراسم اربعین حسینی عاملی در جهت کاهش حجم معاملات ارزی است.

در این میان به‌نظر می‌رسد پای ارگان‌های قضایی نیز مجددا به بازار ارز باز شده است. در روز‌های پیشین خبری مبنی بر دستگیری چند تن از فعالان غیر‌رسمی بازار ارز توسط پلیس تهران منتشر شد. رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران در این زمینه گفت: «در یک عملیات منسجم پلیسی ۵ فعال غیرمجاز خرید و فروش ارز در محدوده پل کریم‌‌‌خان تهران دستگیر شدند. ماموران در این عملیات پلیسی۵۷‌هزار و ۴۳۹ واحد دلار، ۱۳‌هزار و ۹۴۰ واحد یورو و ۳۰‌هزار و ۲۰ واحد سایر ارزها را کشف و ضبط کردند.

کارشناسان ارزش ارزهای مکشوفه را ۳۷ میلیارد ریال برآورد کردند.» فعالان ارزی بازار همچنین بر این باورند که از دیگر علل خلوتی فضای بازار همین برخورد‌های قهر‌آمیز نهاد‌های قضایی است. چرا که در این شرایط ریسک حضور در بازار هم برای فروشنده و هم برای خریدار بیشتر شده و در نتیجه افراد کمتری اقدام به معامله آزاد می‌کنند.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۸۱۲ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا