بازار گوش به زنگ اخبار شد

ایستگاه بعدی کاهش دلار

کد خبر : 11742
7 شهریور 1402 - 10:06

 برآیند سیگنال‌های سیاسی منتشر شده در روز‌های اخیر خبر از یک ایستگاه کاهشی جدید برای نرخ ارز می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست روز دوشنبه خود به پیشرفت کار در تفاهم با آمریکا اشاره کرد و از توجه ویژه به مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم سخن گفت. ناصر کنعانی همچنین افزود: «همان‌طور که در اجلاس سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل، گفت‌وگوهایی مستقیم با اعضای برجام و غیرمستقیم با آمریکا در حاشیه مجمع عمومی انجام شد در اجلاس آتی هم فرصت مناسبی برای گفت‌وگو وجود دارد.»

در این میان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در روز گذشته از تمایل جهت بازگشت به برجام سخن به میان آورد. مکرون در بخشی از سخنان خود گفت: «ما می‌خواهیم در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران شفافیت داشته باشیم و به توافق هسته‌ای بازگردیم.» تحلیلگران بر این باورند که با توجه به طولانی شدن بازه ثبات دلار در کریدور 48 و 49 هزار تومانی و تحکیم سقف و کف قیمتی این ارز، احتمال ایجاد نوسانات جدید با اخبار غیررسمی و شایعات کاهش یافته است. اما این افراد همچنین بر این باورند که اخبار برجامی از قدرت جریان‌سازی قابل توجهی در انتظارات تورمی برخوردارند در نتیجه در صورت انتشار سیگنال‌های مثبت بیشتر احتمال شروع یک روند کاهشی جدید در نرخ ارز وجود دارد.

توجه دولت به مذاکرات رفع تحریم
روز گذشته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در تازه‌ترین نشست مطبوعاتی خود از پیشرفت کار در تفاهم با آمریکا سخن گفت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشستی که در حاشیه مراسم هفته دولت برگزار شد در ابتدا از توجه ویژه دولت به رفع تحریم‌ها از مسیر دیپلماسی اشاره کرد و گفت: «رفع تحریم‌های ظالمانه و بی‌اثر کردن این تحریم‌ها دو رویکردی است که دولت سیزدهم آن را در طول دو سال اخیر پیگیری کرده است. مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب مذاکرات غیرمستقیم و با واسطه چه از طریق اتحادیه اروپا و چه دوستان در منطقه دنبال شد و به هر دو مسیر توجه ویژه داریم. هم مذاکرات غیرمستقیم برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان و اجرای توافق و هم مسیر بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.»

او در ادامه در رابطه با تفاهم اخیر با آمریکا افزود: «در بازه اخیر تفاهمی با دولت آمریکا داشتیم که از طریق دولت‌های دوست انجام شده است، بحث مبادله زندانیان را داشته باشیم. شهروندان ایرانی که به صورت ظالمانه عملا به گروگان گرفته شده‌اند را آزاد کنیم، با نگاه انسانی به قضیه و با اهمیت برای آزادسازی زندانیان ایرانی تفاهم تبادل زندانیان را انجام دادیم و در کنار آن رفع انسداد دارایی‌های ایران را پیگیری کردیم. این تفاهم انجام شده و بازه زمانی چهار تا هفت هفته اعلام شده بود و در این مسیر خوشبختانه شاهد پیشرفت کار هستیم.»

سخنان این مقام دیپلمات برای فعالان بازار تازگی ندارد. و به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد که اثر تفاهم جدید با آمریکا در بازار مشاهده شده است. اما مساله قابل توجه این است که تایید رسمی این اخبار و گفت‌وگو در رابطه با مذاکرات آتی مساله‌ای است که همچنان توانایی تغییر انتظارات فعالان جامعه را دارد. حال باید دید با شروع نشست مجمع عمومی سازمان ملل در هفته‌های پیش‌رو به‌روز‌رسانی جدیدی از روند مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت یا خیر.

 

دامنه نوسان 100 تومانی دلار
دیروز دوشنبه 6 شهریور ماه روند نرخ دلار در معاملات آزاد بازار تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در بازار روز یکشنبه با افزایش قیمت 100 تومانی به رقم 49 هزار و 50 تومان رسیده بود، در بازار روز گذشته حدود 70 تومان افت کرد و به رقم 48 هزار و 980 تومان رسید.

از سوی دیگر نرخ سکه طلا نیز در بازار روز دوشنبه همگام با دلار دچار افت قیمت شد. هر قطعه از این فلز گران‌بها در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 100 هزار تومان کاهش به رقم 27 میلیون و 800 هزار تومان رسید.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۷۸۴ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا