خشاب پر بازارساز ارزی

تداوم آرامش در بازار ارز

کد خبر : 11730
6 شهریور 1402 - 10:06

افزایش ذخایر ارزی به‌واسطه آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده و همچنین افزایش درآمد‌های ارزی صورت گرفته از جمله مهم‌ترین عوامل در راستای ثبات نسبی بازار است.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در نشستی با جمعی از اقتصاددانان در رابطه با آزاد‌سازی منابع بلوکه شده ارزی گفت: «منابع ارزی ایران در کره، عراق، ژاپن و ترکیه آزاد شده است؛ این منابع بانک مرکزی است و به دولت ارتباطی ندارد، اما امروز این منابع قابل استفاده است و می‌توان روی آن برنامه‌ریزی کرد.» داوود منظور در ادامه افزود: « مساله ناترازی ارزی مشکل بود و یک تصمیم بزرگی در سال گذشته گرفته شد و نرخ ارز تعدیل شد. در حال حاضر شوک تعدیل ارز کاهش یافته است و به نظر می‌رسد به تعادل جدیدی رسیده‌ایم.

اینکه شوک تکرار شود یا خیر بستگی به تنظیم‌گری ما دارد.» بررسی‌های به‌عمل آمده از روند نرخ ارز در سال جاری مهر تاییدی است بر سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه. پس از شوک شدید ارزی در ماه‌های انتهایی سال گذشته و رسیدن نرخ دلار آزاد به سطوح قیمتی کانال 50 هزار تومانی، با شروع فعالیت بازار در سال جدید دامنه نوسان شاخص ارزی به تدریج کوچک شد. افزایش ذخایر ارزی به‌واسطه آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده و همچنین افزایش درآمد‌های ارزی صورت گرفته از جمله مهم‌ترین عوامل در راستای ثبات نسبی بازار است. اما با این حال باید دید که بانک مرکزی تا چه زمانی با اتکا به ذخایر خود اقدام به کنترل بازار کرده و از رشد نرخ ارز جلوگیری می‌کند.

بازی تکراری دلار تابستانه
دیروز یکشنبه 5 شهریور ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در بازار روز شنبه به پله انتهایی کانال 48هزار تومانی رسیده بود در صبح روز گذشته فعالیت خود را در بازه قیمت 48 هزار و 900 تا 49 هزار و 100 تومان آغاز کرد. تا ساعات پایانی روز گذشته نرخ دلار از بازه مذکور خارج نشد و در نهایت با حدود 100 تومان رشد نسبت به نرخ پایانی روز شنبه در رقم 49 هزار و 50تومان به نوسان روزانه خود پایان بخشید. البته در معاملات فردایی عصر روز گذشته ارقام در یک پله بالاتر از قیمت نقدی ارائه می‌شد. اما این رشد قیمت در معاملات فردایی مبحث تازه‌ای نیست و عمدتا پس از اتمام معاملات نقدی رقم فردایی رشد نسبی را تجربه می‌کند.

همزمان با رشد قیمت دلار، نرخ سکه نیز در بازار روز گذشته رشد کرد. هر قطعه از این فلز گران‌بها در بازار روز گذشته حدود 150 هزار تومان رشد کرد و به رقم 27 میلیون و 900 هزار تومان رسید. نمودار قیمت دلار از روز‌های میانی تیر ماه سال جاری تاکنون شیب تندی به خود ندیده است. تحلیلگران بر این باورند که آرامش تابستانه دلار ناشی از دست پر بانک مرکزی است. منابع ارزی آزاد شده و افزایش فروش نفت 2 عاملی است که توان حضور بانک مرکزی در بازار ارز را افزایش داده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در سخنان جدید خود در کنار اشاره به مبحث ثبات نسبی بازار و بازگشت دارایی‌های بلوکه شده تحت تصمیم بانک مرکزی از بهبود شرایط فروش نفت سخن گفت.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۳۳ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا