طلای جهانی در مرز شکننده

کد خبر : 11519
25 مرداد 1402 - 19:05

طلای جهانی در بحبوحه روند صعودی شاخص دلار در کف کانال ۱۹۰۰ دلاری قرار گرفت.

وضعیت بازارهای جهانی نشان می‌دهد که با صعود ۲/ ۰ واحد درصدی تورم آمریکا در ژوئیه ۲۰۲۳، کمیته بازار باز فدرال رزرو بهره را تا پایان سال جاری بیشتر از پیش‌بینی‌ها افزایش دهد.

این رویداد احتمالی واکنش مثبت دلار جهانی را نیز به دنبال داشت. بر این اساس این شاخص در شروع روند معاملاتی در هفته جاری از کانال 103 واحدی عبور کرد و طلای جهانی را به مسیر نزولی هدایت کرد. ازاین‌رو این دارایی ارزشمند روز گذشته در ساعت 17 به وقت تهران رقم 1902 دلار را به ثبت رساند. برآوردها حاکی از آن است که فلز زرد در روزهای آتی حمایت 1900 دلاری را از دست خواهد داد.  از سوی دیگر شاخص دلار جهانی که در ساعت مذکور در کانال 103 واحدی در حال نوسان بود، با اعلام فدرال رزرو در خصوص تمدید سیاست‌های انقباضی کانال 104 واحدی را بار دیگر فتح خواهد کرد. از سوی دیگر با ریزش طلای جهانی، تقاضا برای بازارهای ریسکی افزایش یافت و سبب شد بیت‌کوین و اتریوم با هجوم سرمایه‌گذاران کانال‌های قیمتی سابق خود را حفظ کنند. گفتنی است که نوسانات نرخ بهره در ایالات متحده نگران‌کننده نبوده و مقامات اقتصادی به آینده این کشور خوشبین هستند.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در سخنرانی خود در روزهای اخیر تاکید کرد: «‌در وهله اول مشکلات اقتصادی چین عامل خطرناکی برای اقتصاد ایالات‌متحده به شمار می‌رود، اما باید گفت که اقتصاد این کشور با چالش‌های چین همچنان بر قوت خود باقی خواهد ماند. بحران‌های اقتصادی چین بیشترین اثر را بر همسایگان آسیایی خود خواهد گذاشت، اما قابل ذکر است که برخی از مشکلات آن به آمریکا نیز سرایت خواهد کرد ولی از ذکر این نکته نیز نباید غافل شد که این کشور دارای بازار کار قوی است و مقامات آن در فدرال رزرو سیاست‌های مثبتی را در جهت مهار تورم به کار گرفته‌اند.»  او در ادامه صحبت‌های خود و با استناد به چالش‌های اقتصادی چین افزود: «گرچه بحران‌های چین به آمریکا نیز سرایت خواهد کرد، اما به نظرم آمریکا از اقتصاد سالمی برخور‌دار است و من حس خوبی به آینده اقتصادی این کشور دارم؛ زیرا مسیر کاهش تورم و رشد اقتصادی در گرو بازار کار سالم بوده که آمریکا از آن برخوردار است.» وی در همین راستا اعلام کرد که بازار کار قدرت چشمگیری در حفظ خود در برابر اتخاذ سیاست‌های انقباضی در یک‌سال اخیر داشته است. نظرسنجی‌ها در خصوص رضایت از وضعیت مالی افراد در ایالات‌متحده حاکی از آن است که بیش از 70 درصد از خانوارها از وضعیت مالی، شغل و… رضایت دارند. عوامل مذکور این سیگنال را به مقامات می‌دهد که اقتصاد آمریکا در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد و چالش‌های کوتاه‌مدت آن بر چشم‌انداز مثبت اقتصاد این کشور در بلندمدت اثرگذار نخواهد بود.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۸۳۸ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا