در نشست خبری اتحادیه طلا و جواهر تهران مطرح شد؛

بذرافشان: رکود بازار و سامانه جامع دو چالش اصلی صنف طلا و جواهر است

کد خبر : 11355
16 مرداد 1402 - 15:05

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در نشست خبری این اتحادیه تصریح کرد که سامانه جامع تجارت مهمترین دغدغه صنف طلا و جواهر در شرایط فعلی است، و باید برای اجرای آن بسترهای لازم فراهم گردد و این امر مستلزم مساعدت ها برای اجرای این قانون است.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه طلا و جواهر تهران؛ در نشستی که روز یکشنبه با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف و اصحاب رسانه برگزار شد رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن بیان مهمترین مشکلات و دغدعه‌های صنف و صنعت طلا و جواهر به پرسشهای خبرنگاران و اهالی رسانه پاسخ داد.

نادربذرافشان در این نشست خبری تصریح کرد که سامانه جامع تجارت مهمترین چالش صنف طلا و جواهر در شرایط فعلی است، و باید برای اجرای آن بسترهای لازم فراهم گردد و این امر مستلزم تنفس یکساله برای اجرای این قانون است.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در این نشست رکود و کاهش معاملات در بازار طلا را نگران کننده توصیف کرد و این موضوع را با بیکاری و تعطیلی کارگاههای تولیدی مصنوعات طلا مرتبط دانست، که باید با حمایت از سازندگان و تولیدکنندگان و حل مشکلات این بخش مهم صنفی و ارایه تسهیلات به ایشان راه برای رشد و توسعه صنعت طلا و جواهر هموار گردد.

وی با تاکید بر اینکه تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا کرده‌است، گفت: بین ٢٠ تا ۴٠ درصد تقاضا برای خرید طلا کاهش یافته و حتی تا ٢٠ درصد تقاضای عروس و دامادها برای خرید طلا به سمت بدلیجات و نقره رفته‌است.

بذرافشان با اشاره به این‌که از ابتدای امسال رکورد سنگینی را در صنعت طلا شاهد بودیم، افزود: در دوران کرونا این میزان رکود و کاهش تقاضا را نداشتیم و امروز ٧٠ درصد از واحدهای تولیدی دچار مشکل شده‌اند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به کاهش قیمت‌ها در بازار طلا از ابتدای سال تاکنون، عنوان کرد: از ابتدای امسال تا به امروز قیمت انس جهانی ١.۶ درصد یعنی ٣١ دلار، هر مثقال طلا ۶.۶ درصد، قیمت سکه ٧.٧ درصد، قیمت سکه قدیم ٨.٩ درصد و حباب سمت ١٢.۵ درصد کاهش پیدا کرده‌است.

شرایط برای صادرات طلا و جواهر فراهم است؛ صادرات نیاز به نگاه ویژه دولت دارد

بذرافشان تصریح کرد: در صنعت طلا و جواهر طی ١٠ سال گذشته، جایگاه صادراتی ما به نقطه خوبی رسیده و در حال حاضر این پتانسیل به خوبی وجود دارد. متاسفانه برخلاف آنکه برخی از طلا به عنوان کالای لوکس نام می‌برند اما صنعت طلای کشور از جایگاه خوبی برخوردار است و تولید به میزانی رسیده که می‌توان صادر کرد؛ صادرات این حوزه می‌تواند نقش به‌سزایی در درآمد ارزی کشور داشته باشد. همه شرایط برای صادرات فراهم است و حتی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، ترازو برای وزن کشی و صادرات طلا وجود دارد اما به‌قدری موانع و مشکلات پیش پای صادرات این حوزه وجود دارد که انجام نمی‌شود؛ نیاز است که دولت به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

معاملات در فضای مجازی

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر در مورد معاملات و فعالیت فروش طلا در فضای مجازی اظهار داشت: بسترهای فعالیت در فضای مجازی فراهم شده است اما شرط حضور در فضای مجازی این است که افراد جواز مورد نظر را از اتحادیه دریافت کنند و حتماً باید محل فیزیکی داشته باشد.

وی تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند صفحه‌های خرید و فروش طلا در فضای مجازی قابل پیگیری نیستند و اکثر تخلفات درباره عیار و سکه‌های غیر بانکی مربوط به فضای مجازی است

فعالیت کانال‌های غیررسمی مورد تایید نیست

بذرافشان همچنین با بیان اینکه فعالیت کانال‌های غیررسمی در فضای مجازی مورد تایید نیست، اظهار داشت: یکسری کانال‌های غیررسمی فعال هستند که مورد تایید اتحادیه نیستند و کانال رسمی مورد تایید هنوز راه اندازی نشده‌است.

وی تاکید کرد: نرخ روز طلا با توجه به انس جهانی و اولین معامله فیزیکی که ساعت ١١ به بعد در بازار تهران انجام می‌شود، قابل اتکا است و معاملات فردایی مورد تایید نیست.

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی تعدادی از گرداننده کانال‌های غیر رسمی را شناسایی کرده، گفت: ٩٠ درصد گرداننده این کانال‌ها از افراد خارج از صنف هستند اما در شبکه‌های مجازی حضور پیدا کردند. افرادی از این کانال‌ها معامله‌ای انجام دهند در صورت اشکالی اگر به اتحادیه مراجعه کنند، رفع این مشکل قابل پیگیری و رسیدگی نیست.

بذرافشان افزود: اخیرا با پلیس امنیت اقتصادی به این جمع‌بندی رسیدیم که با توجه به نیاز به فعالیت گروه خاصی که در فضای مجازی معاملات را انجام دهد، نسبت به ایجاد و تشکیل یک گروه واحد در فضای مجازی اقدام شود که با جلسات پلیس امنیت اقتصادی اساسنامه‌ای تدوین شد و قرار شده تا پایان مرداد ماه این کانال به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کند. البته تنها افراد دارای مجوز می توانند در این کانال فعالیت و معامله کنند و معاملات هم در نهایت به صورت فیزیکی انجام می‌شود.

وی درباره علت تفاوت قیمت بازار و اتحادیه تاکید کرد: این تفاوت قیمت معمولا به دلیل نوسانات قیمت در ساعات مختلف است.

انحلال کانون صرافان روی بازار طلا و سکه چه اثری دارد؟

همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اثرگذاری انحلال کانون صرافان بر روی بازار سکه گفت: انحلال کانون صرافان تاثیری در بازار سکه نداشت البته نرخ ارز بر روی بازار سکه اثرگذار است اما به طور مستقیم تاثیری بر روی بازار سکه ندارد.

طلافروشان چقدر مالیات می‌پردازند

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با تکذیب فرارهای مالیاتی عمده در صنف طلا و جواهر و پایین بودن عدد مالیاتی ادامه داد: از سال ٩٩ مالیات این صنف، براساس اظهارنامه اخذ می‌شد اما بعد از آن تراکنش‌ها ملاک مالیات قرار گرفت. به دلیل انجام تراکنش‌های غیر از معاملات مذاکراتی انجام و براساس ادله‌ها قرار بر این شد از ١٠٠ درصد تراکنش‌ها ٣٠ درصد کاهش پیدا کند و ٧٠ درصد تراکنش‌ها مبنای مالیات قرار بگیرد. اما در سال ١۴٠٠ چرخش حساب کل افراد حقیقی و حقوقی و تراکنش‌های و جابه جایی‌های پول مبنا قرار گرفت اما در هر شرایط صنف طلا و جواهر جزو صنوفی بوده که مالیات به حق را پرداخت می‌کند و درباره مالیات شفاف‌سازی انجام می‌شود و فرار مالیاتی در حداقل است و فرارهای مالیاتی را تکذیب می‌کنم.

بذرافشان تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود طلافروشان ۵ تا ١۵ میلیون تومان مالیات می‌پردازند درست نیست. شاید در تهران ١٠ درصد از فعالان این صنف چنین مالیاتی را پرداختند و معمولا از جمله کارگاه‌هایی هستند که وضعیت مطلوبی ندارد. در سراسر کشور مالیات پرداخت شده از این صنف بین ۵ تا ١۵٠ میلیون تومان بوده‌است.

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با اشاره به معاملات و فعالیت فروش طلا در فضای مجازی اظهار داشت: بسترهای فعالیت در فضای مجازی فراهم شده ‌است اما شرط حضور در فضای مجازی این است که افراد جواز مورد نظر را از اتحادیه دریافت کنند و حتما باید محل فیزیکی داشته باشد.

وی تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند صفحه‌های خرید و فروش طلا در فضای مجازی قابل پیگیری نیستند و اکثر تخلفات درباره عیار و سکه های غیر بانکی مربوط به فضای مجازی است.

 

انتهای پیام

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۵۴۰ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا