فاز مثبت و منفی بازار ارز

کد خبر : 11188
27 تیر 1402 - 13:04

به‌نظر می‌رسد با توجه به افت قیمت ارز در هفته‌های اخیر، دلار در دوگانه اخبار مثبت و منفی به سیگنال‌های غیر‌رسمی اعتماد کرده و خوش‌بینانه رفتار می‌کند.

میزان تاثیر‌پذیری بازار ارز غیر‌رسمی از اخبار بر کسی پوشیده نیست، در هفته‌های اخیر وزن اخبار مثبت در فضای رسانه افزایش یافت و به تبع آن روند نرخ ارز نیز در بازار آزاد کاهشی شد. اما این در حالی است که اخبار مثبت مذکور عمدتا توسط مراجع رسمی تکذیب شده و در برخی موارد حتی سیگنال‌های منفی‌ای نیز منتشر شده است. در نتیجه به‌نظر می‌رسد با توجه به افت قیمت ارز در هفته‌های اخیر، دلار در دوگانه اخبار مثبت و منفی به سیگنال‌های غیر‌رسمی اعتماد کرده و خوش‌بینانه رفتار می‌کند.

روز گذشته در خلال روند کاهشی جدید نرخ ارز، قیمت دلار آزاد که در روز یکشنبه به کانال ۴۸ هزار تومانی رسیده بود، در میانه این کانال به نوسان پرداخت. با تحرک دلار در بازار روز گذشته قیمت سکه طلا نیز نسبت به نرخ روز یکشنبه تغییر چشمگیری نداشت و در حوالی ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نوسان کرد.

کریدور آرامش دلار
دیروز دوشنبه 26 تیر ماه روند نرخ دلار آزاد کم نوسان بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات نقدی روز یکشنبه به رقم 48 هزار و 580 تومان رسید، روز گذشته نیز در بازه قیمتی 48 هزار و 500 تا 48 هزار و 650 تومان به نوسان پرداخت. به عقیده برخی از تحلیلگران اقتصادی تقاضا برای خرید ارز آزاد و فعالیت‌های سودجویانه کاهش یافته است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که این کاهش سطح تقاضا به دو دلیل «بهبود فرآیند تخصیص ارز در معاملات رسمی» و «عدم وجود ریسک‌های جدی در اخبار» رخ داده است. با تداوم یافتن فعالیت مرکز مبادله ارز و طلا به‌نظر می‌رسد پاسخگویی به نیاز‌های ارزی در این بستر بهتر از پیش صورت می‌پذیرد. علاوه بر نیاز‌های کلان در بخش حواله، در زمینه تقاضا‌های خرد نیز متقاضیان می‌توانند تا حدود قابل توجهی نیاز‌های خود را در این سامانه برطرف سازند. در نتیجه به نظر می‌رسد این امر توانسته از فشار موجود بر بازار غیررسمی بکاهد و زمینه‌ساز ثبات‌بخشی به نرخ ارز شود.

اما دومین عامل افت دما در معاملات ارزی را می‌توان در اخبار سیاسی جست‌وجو کرد. برخلاف روند پر فراز و نشیب انتشار اخبار سیاسی در ماه‌های اخیر، عمده این مطالب حاوی سیگنال‌های مثبتی برای بازار ارز بوده است. از اواسط بهار امسال انتشار سیگنال‌هایی مبنی بر بهبود روابط خارجی کشور، زمینه‌ساز تغییر در سمت و سوی انتظارات معامله‌گران شد. از جمله مهم‌ترین این موارد می‌توان به بهبود روابط ایران و عربستان و همچنین گمانه‌هایی از وجود یک توافق غیرمکتوب میان ایران و آمریکا سخن گفت.

در همین راستا روز گذشته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در تازه‌ترین اظهارنظر خود در رابطه با مذاکرات با غرب گفت: «درباره آمریکا، مسیر مذاکره همچنان باز است و در مسیر دیپلماتیک می‌توان این موضوع را پیگیری کرد. ایران اعلام کرده که امکان جمع‌بندی مذاکرات مبتنی بر گفت‌وگوهای قبلی انجام‌شده در بازه زمانی نزدیک، امکان‌پذیر است. دولت آمریکا باید اراده خود را نشان دهد و در این ارتباط اقدام کند.» در نتیجه کارشناسان بر این باورند که با توجه به موارد ذکر شده کریدور قیمتی 46 تا 50 هزار تومان را می‌توان بازه تعادلی نرخ دلار در کوتاه مدت (با شرط عدم انتشار اخبار جدید) دانست.

لنگر سکه در میانه‌های کانال 27
روز گذشته همزمان با کوچک شدن دامنه نوسان دلار آزاد، قیمت سکه طلا نیز در آرامش نسبی به فعالیت خود ادامه داد. هر قطعه از این کالای سرمایه‌ای که در واپسین معاملات نقدی روز یکشنبه در میانه‌های کانال 27 میلیون تومانی به فروش می‌رسید، در بازار روز گذشته حدود 100 هزار تومان گران شد و در 27 میلیون و 600 هزار تومان به فعالت خود پایان بخشید.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۴۸۹ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا