تاثیر منابع آزاد شده بر بازار

کد خبر : 10971
17 تیر 1402 - 12:04

در روز‌های پایانی هفته گذشته سید‌احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در یک مصاحبه از آخرین وضعیت فرآیند باز پس‌گیری درآمد حاصل از صادرات گاز به عراق سخن گفت.

به گفته خاندوزی، بخشی از منابع صادرات گاز ایران به عراق در طول سال‌های گذشته در یکی از بانک‌های عراقی انباشت شده بود و به مجوز خاص نیاز داشت که از طرف خزانه‌داری به طرف عراقی داده شود تا بانک مرکزی بتواند آن را برای واردات استفاده کند. بر اساس وعده عراق در کوتاه‌ترین زمان ضمن اخذ مجوز لازم، این امکان برای بانک مرکزی به شکلی که بتواند از آن محل دستور حواله‌های واردات کالاها را دهد، فراهم می‌شود.

گفتنی است که سفیر ایران در بغداد نیز اخیرا میزان بدهی دولت عراق به ایران بابت واردات برق و گاز را حدود ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود. به عقیده کارشناسان اگرچه به‌واسطه تحریم‌های اقتصادی امکان انتقال مستقیم این دارایی‌ها به خزانه بانک مرکزی وجود ندارد، اما با این حال استفاده از این مبالغ جهت خرید کالا یا پرداخت بدهی‌های ارزی به‌صورت مستقیم در بازار داخل نیز تاثیر خواهد داشت. چرا که با مصرف هرچه کمتر از ذخایر ارزی بانک مرکزی امکان استفاده از آنها برای کنترل بازار بیشتر خواهد شد و در نتیجه بازار‌ساز کنترل بیشتری روی بازار داخل خواهد داشت. در این میان با نزدیک شدن به تعطیلات آخر هفته دوم تیرماه نرخ دلار در معاملات آزاد دچار نوسانات افزایشی شد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه حدود 370 تومان رشد کرد و به رقم 50 هزار و 420تومان رسید.

 
رشد دلار در فضای نیمه تعطیل
با فرا رسیدن روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ شاخص ارزی در معاملات غیررسمی مجددا افزایشی شد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات نقدی روز چهارشنبه در رقم 50 هزار و 50 تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشیده بود در معاملات نقدی روز پنج‌شنبه با حدود 370تومان افزایش نسبت به نرخ پیشین به رقم 50هزار و 420 تومان رسید.

بررسی‌های به‌عمل آمده از گفت‌وگوی معامله‌گران ارزی در هسته مرکزی بازار حاکی از آن است که انتظارات معامله‌گران به افزایش نرخ ارز میل می‌کند. اما در مقابل نهاد بازار‌ساز نیز نشان داده که قصد تسلیم در مقابل این ‌انتظارات تورمی را نداشته و با تکیه بر ذخایر ارزی خود در تلاش برای کنترل نرخ ارز است. از جمله نشانه‌های این تلاش نیز می‌توان به کشش قابل توجه دلار نسبت به سطوح قیمتی حوالی مرز 50 هزار تومان اشاره کرد. در هفته‌های گذشته تمامی تلاش‌های دلار جهت تکمیل یک روند افزایشی موفق و فاصله گرفتن از رقم 50 هزار تومان بی‌نتیجه مانده بود. حال باید دید با شروع معاملات بازار در روز شنبه بازار‌ساز چه واکنشی نسبت به حضور نرخ شاخص ارزی در پله پنجم کانال 50 هزار تومانی از خود به نمایش خواهد گذاشت و آیا قیمت دلار مجددا به زیر مرز مذکور بازخواهد گشت یا خیر.

بازی تکراری سکه
از روز‌های میانی هفته گذشته قیمت سکه طلا در یک بازه قیمت 200 هزار تومانی به نوسان پرداخته است. با افت قیمت دلار در روز دوشنبه هفته گذشته، قیمت سکه طلا نیز از کانال 29 میلیون تومانی خارج شد و در پله‌های نهم و دهم کانال 28 میلیون تومانی به نوسان پرداخت.

در روز پنج‌شنبه 15 تیر ماه نیز هر قطعه از این فلز گران‌بها حدود 100 هزار تومان رشد کرد و به رقم 28 میلیون و 900 هزار تومان رسید.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۴۹۸ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا