قالیباف: اصناف نقش برجسته‌ای در مسائل کشور دارند

کد خبر : 10819
3 تیر 1402 - 18:04

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نقش اصناف در مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور بسیار برجسته و درهم تنیده است.

محمدباقر قالیباف صبح امروز (شنبه) در همایش روز ملی اصناف که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، بیان کرد: با نگاه به تاریخ می بینیم که هر زمانی که از اصناف حرفی زده می‌شود نقش آنها در مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور بسیار برجسته و درهم تنیده است و نقش چند ساحتی دارند.

وی افزود: اولین وظیفه ما این است که شکر این نعمت را بجا بیاوریم اما اقرار می‌کنم که ما نتوانسته ایم از این ظرفیت به تمام معنا، مردمی و روی پای خود ایستاده و قدرت حل مساله داشتن، استفاده کنیم.

قالیباف در ادامه ضمن تبریک روز ملی اصناف گفت: شما فرمانده‌های عرصه اقتصادی کشور هستید.

وی ضمن گرامیداشت یاد شهدای حوزه اصناف یادآور شد: کمتر کسی است که قدر زحمات شما را نداند و کسانی که در دوران دفاع مقدس در جبهه حضور داشته اند، نقش اصناف در دوران دفاع مقدس را به خوبی می‌دانند. اصناف در موقعیت های مختلف مانند جنگ، مناطق جنگی و ساخت و تعمیر ادوات و آمبولانس‌ها زیر آتش دشمن نقش مهمی داشتند و این روحیه شهادت طلبی اصناف در دوران جنگ قابل تقدیر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصناف در دوران پیروزی انقلاب و بعد از آن و دوران دفاع مقدس و مهمتر از همه در دوران تحریم های ظالمانه نطام استکباری نیز نقش مهمی داشتند، گفت: همچنین نقش آنها در دوران کرونا نیز مشهود است که این موارد از ویژگی‌های منحصر بفرد این حوزه است.

وی خطاب به اعضای اصناف حاضر در همایش افزود: این موارد مایه افتخار دنیا و آخرت شما است و همچنین بار سنگینی را نیز بر دوش شما گذاشته است که باید قدر بشناسیم و شکر این نعمت بجا آورید که مهمترین آن این است که بتوانید خدمات صادقانه‌ای برای مردم ارائه کنید، بنابراین باید با مردم و جامعه مدارا کنید و مشکلات سر راه مردم و کشور را در کنار یکدیگر رفع کنیم.

قالیباف در ادامه بیان کرد: امروز در هر جلسه ای که حضور داریم همیشه از مشکلات بحث می کنیم و از تشخیص و حل و توان حل آن مسائل بحث نمی کنیم. در جلسات می گویم که در اوایل دهه ۷۰ نیز همین مباحث و موضوعات را داشتیم اما در دهه جدید دیگر جای این مباحث نیست.

رئیس مجلس افزود:  وقتی از اقتصاد حرف می زنیم مقام معظم رهبری می فرمایند باید حکمرانی در عرصه اقتصاد را مردمی سازی کنیم و مردمی تر از حوزه اصناف بخشی نیست. در این رابطه همه ما مقصریم و هم دوستان در اصناف، چرا که روابط دقیق ساختاری با هم برقرار نمی کنیم.

قالیباف در ادامه یادآور شد: زمانی که در حوزه خدمت در نیروی انتظامی بودم و بحث اماکن مطرح بود،  اولین کاری که در ناجا شروع کردم این بود که با دوستان در اصناف جلسه گذاشتم و هیچ تصمیمی را در ناجا بدون توافق با اصناف قبول نمی کردم و جلساتی برگزار می گردیم تا آن کار را به نفع مردم، کشور و امنیت اقتصادی پیش ببریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما می‌خواهیم همه چیز را خودمان در سیستم رسمی دولتی به معنای عام پیش ببریم، گفت: اما این روش به خصوص در اقتصاد امکان‌پذیر نیست. حضرت امام نیز در جایی فرمودند که دخالت دولت در اقتصاد شرعا حرام است. به نظر من حکمرانی در دوران دفاع مقدس به طور قطع توسط مردم انجام می‌شد. اگر قهرمانان و شهدای دوران دفاع مقدس را ببینیم قبل از ورود به میدان جنگ یا مانند شما کاسب بوده اند و یا اینکه دانشجو، کارگر، طلبه و… بوده اند و به ندرت افرادی را پیدا می کنید که شغل نظامی داشته اند و این حکمرانی مردم در عرصه دفاع مقدس است،  بنابراین می توانیم حکمرانی در حوزه اقتصاد را به دست مردم بسپاریم و بعد از آنها مسئولیت بخواهیم و دولت از آنها مطالبه گری و تنظیم گری کند و قطعا این کار امکان‌پذیر است. انتظارم این است که این موضوع را دنبال کنیم.

قالیباف در رابطه با قانونگذاری در حوزه اصناف بیان کرد: سال گذشته در رابطه با قانونگذاری با هم صحبت هایی داشتیم و قول هایی داده شد که دقیقا هرچه نگاه می کنم تاکنون این موضوع پیش نرفته است. به این دلیل که نه ما در مجلس و نه شما در این عرصه ارتباط ساختاری برقرار نکرده ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: انتظارم این است که این ارتباط برای اینگونه حکمرانی در حوزه اقتصاد برقرار شود.

وی با بیان اینکه اصناف و بازار مردمی ترین نهادی است که در همه ابعاد زندگی مردم نقش دارد، بیان کرد: این ارتباطات آنقدر زیاد است که ساحت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و محیط زیستی نیز دارد و نمی توانید هیچ کدام از استراتژی های بخشی را ببینید که اصناف در آن نقش نداشته باشند.

وی افزود: در یک سال باقیمانده از مجلس اصلاح قانون اصناف و مواردی از آن باید انجام شود. مردمی ترین نهاد جمهوری اسلامی، مجلس است و نماینده شما اصناف هستیم و بنابراین نمی توانیم موضوعی را تصویب کنیم که خود اصناف با آن مشکل داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه عرصه اقتصاد در دنیا آنچنان پرسرعت در حال تحول است که اگر ما بخواهیم مثل گذشته حرکت کنیم حذف خواهیم شد، تصریح کرد: این موضوع مانند این است که می گویند دنیا به پیچ رسیده و پیچ می پیچد و ما نیز باید بپیچیم. نحوه اشتغال، آموزش و ساختارسازی و حتی نحوه کار و ماموریت متفاوت شده است.

قالیباف ضمن اشاره به استفاده از نیروهای جوان در عرصه اصناف و اقتصاد بیان کرد: پیشقراولان این حرکت جوانان هستند.

وی افزود: هر کجا احساس کردید اصلاحاتی نیاز است انجام می دهیم اما بدانید ما هرگز به مدیریت دوران مکانیکی و داینامیکی برنمی گردیم. امروز مدیریت باید سایبرنتیک و خودتنظیم‌گر باشد و با هدف حرکت کرده و بازگشت پدید باشد تا بتواند امروز به حیات خود ادامه دهد.

وی تاکید کرد: نیروهای جوان عرصه باید بتوانند در حوزه مسائل اقتصادی و نهاد بازار و اصناف به عنوان مهمترین مجموعه کار را پیش ببرند چراکه به عدالت و منافع اقتصادی نزدیک تر است و زمان را از دست نمی دهیم و به نفع ما خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در حوزه پنجره جمعیتی‌مان امروز با مشکل مواجه هستیم اما در یک فرصت کم نظیری در دنیا از نطر جهتی با توجه به نیروهای جوان به خصوص در حوزه فناوری های روز جزء کشورهای پیشرفته دنیا هستیم و امنیت زمانی ما کمتر از یک دهه است که باید با استفاده از این فرصت تحول عظیمی در کشور ایجاد کنیم.

وی افزود: امروز در بعضی از تصمیمات در این زمینه ها فرصت ها به تهدید تبدیل می شود و این موضوع برای اصناف و حوزه اقتصادی بسیار مهم است. لذا از پیشکسوتان انتظار داریم که در این بخش میدان را به تمام معنا برای جوانان ایجاد کنند تا تحول عظیمی اتفاق بیفتد.

قالیباف در پایان گفت: در حوادث سال گذشته اصناف و بازاریان به ویژه در تهران به تمام معنا از خود مایه گذاشتند و با گوشت و پوست و استخوانم این را درک می کنم و برای امنیت و عزت کشور همراهی کردید. البته اشکالاتی در کار ما بود اما دیدید که دشمنان قداره بند و کسانی که بد کشور و ملت ما را می خواهند و افتخار ایران و اسلام را نمی خواهند به چه افتضاحی افتاده اند و اوج آن را در مورد منافقین شاهد بودیم که اوج قدرت و حوزه نفوذ ما تا کجاست که این افتخارات به برکت زحمت شما است و قدردان شما هستیم و خداقوت می گویم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۶۵ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا