سرگردانی طلا در بازار جهانی

کد خبر : 10798
31 خرداد 1402 - 14:03

هر اونس طلای جهانی در روند معاملاتی روز گذشته با رشد ۱/ ۰ درصدی اندکی افزایش یافت و توانست در ساعت ۱۵ به‌وقت تهران قیمت ۱۹۵۲ دلار را در بازارهای جهانی به ثبت رساند. شواهد گویای آن است که سیاستگذاران فدرال رزرو پس از آنکه تصمیم گرفتند تا بهره سیاستی را در ماه ژوئن در سطح ۵ تا ۲۵/ ۵ درصدی حفظ کنند، بی‌ثباتی بازارهای جهانی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

با وجود افزایش انتظارات برای کاهش شاخص دلار در پی توقف سیاست‌های انقباضی، این شاخص مقاومت خود را در کانال ۱۰۲ واحدی حفظ کرد. اکنون این شاخص با وقایع اخیر اقتصادی توانست رقمی معادل ۴۷/ ۱۰۲ واحد را به ثبت رساند. البته از ذکر این نکته نباید غافل شد که گرچه کمیته بازار باز فدرال رزرو از اتخاذ سیاست‌های جدید در ماه ژوئن کناره‌گیری کرد، اما ‌این به معنای پایان عملیات ضد تورمی نیست و سیاستگذاران این نهاد اعلام کردند که تا پایان سال جاری بهره سیاستی دو مرتبه دیگر افزایش خواهد یافت.

با مقاومت دلار جهانی در هفته اخیر، طلا در حال نوسان در میانه کانال ۱۹۰۰ دلاری است. این درحالی بود که فلز زرد در هفته گذشته در پی واکنش سرد مقامات فدرال رزرو به صعود بهره، به پایین‌ترین سطح خود در ۳ ماه گذشته رسید و به کانال ۱۹۲۰ دلار سقوط کرد. اکنون این دارایی در پی نوسانات شاخص دلار توانست بار دیگر قیمت ۱۹۵۰ دلار را مشاهده کند. به گفته‌ تحلیلگران روند صعودی این دارایی به حمایت بازار بستگی دارد. قابل ذکر است که در روزهای اخیر علاوه بر اثر سیاست‌های پولی از سوی فدرال رزرو، درخواست بلک‌راک برای ایجاد صندوق بورسی برای بیت‌کوین، تقاضا برای این دارایی را افزایش داد.

هجوم تقاضا به سوی این بازار سبب شد تا ارزش بازار کریپتو در روزهای اخیر به بیش از یک تریلیون دلار برسد. بر این اساس بیت و اتریوم دو رمزارز مهم در سطح جهان در روند صعودی قرار گرفتند. داده‌ها بیان می‌کند که در پی این واقعه سردمدار بازارهای ریسکی توانست بار دیگر کانال ۲۶ هزار دلاری را فتح کند و در روز گذشته با قیمت ۲۶ هزار و ۸۷۰ دلار در بازار کریپتو معامله شود. همچنین اتریوم نیز که در هفته گذشته به کانال ۱۶۰۰ دلاری سقوط کرده بود، در ساعت مذکور با رشد ۵ درصدی خود به ۱۷۳۲ دلار رسید.

 پیش‌بینی تحلیلگران
با توجه به عوامل مذکور تحلیلگران دو سناریو در خصوص روند معاملاتی بازارهای جهانی در ماه‌ها‌ی آتی ارائه کردند. در وهله اول آنها بر این باورند که با توجه به سطح ۴ درصدی تورم کل و افت ۳/ ۰ واحد درصدی تورم هسته در ماه مه، مقامات فدرال رزرو در نشست بعدی خود نرخ بهره را کاهش دهند. بر این اساس شاخص دلار به زیر ۱۰۰ واحد سقوط خواهد کرد. در پی این امر طلای جهانی که خلاف این شاخص در حرکت است، در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت و به بالای ۲۰۰۰ راه پیدا خواهد کرد. در نهایت شیب صعودی بازار طلا به بازارهای ریسکی نیز سرایت خواهد کرد و پس از آن بیت‌کوین و اتریوم به جایگاه سابق خود قبل از اتخاذ سیاست‌های انقباضی بازخواهند گشت.

این عملکرد احتمالی بانک مرکزی بازگشت سرمایه‌گذاران این بازار را در ماه‌های آتی به دنبال خواهد داشت. اما از سوی دیگر، آنها اعلام کردند در صورتی که فدرال رزرو سیاست‌های پولی انقباضی را از ماه ژوئیه از سر بگیرد، دلار جهانی به بالای کانال ۱۰۵ واحد صعود خواهد کرد و طلای جهانی را بیش از پیش تضعیف می‌کند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با افزایش بهره در ماه‌های آینده، بیت‌کوین واکنش سرد‌تری نسبت به طلا از خود نشان خواهد داد؛ زیرا به نظر می‌رسد که بلک‌راک می‌تواند مسیر معاملاتی بیت‌کوین را تغییر دهد و ارزش آن را بالا ببرد. برای درک بهتر و دقیق‌تر عوامل مذکور باید تا نشست بعدی فدرال رزرو و همچنین نتایج درخواست بلک‌‌راک در خصوص در‌خواست صندوق بورسی بیت‌کوین منتظر ماند.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۴۷۶ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا