رئیس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد؛

صریح و بی پرده در خصوص سامانه جامع تجارت

کد خبر : 10581
17 خرداد 1402 - 10:03

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران عنوان کرد: اتحادیه طلا و جواهر تهران در اجرای سامانه جامع تجارت نقشی نداشته است و فقط طبق ابلاغ وزارت صمت، مسئول مهیا کردن بسترها و فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی سامانه بوده است.

نادر بذر افشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان داشت: ثبت مبادلات در سامانه جامع تجارت که بر اساس اعلام باید از سال گذشته انجام می شد بنا به مشکلاتی که برای صنف طلا داشت با هماهنگی مقرر شد 3 ماه به تعویق بیفتد تا اتحادیه زمان بیشتری برای بستر سازی و آموزش داشته باشد.

لذا با توجه به اعلام مسولین از دی ماه سال گذشته اتحادیه طلا و جواهر تهران برگزاری دوره های آموزشی آشنایی با سامانه جامع تجارت  را برای رسته سکه فروشی به صورت حضوری و هفته ای یکبار آغاز کرد.

وی افزود: در پایان سال گذشته نیز دوره های آموزشی برای آب شده فروشی ها برگزار و از هفته گذشته نیز دوره های آموزشی تولیدکنندگان آغاز شده است.

بذرافشان در گفتگو با گلدنیوز تصریح کرد: تا کنون تعداد اندکی از اعضای صنف طلا و جواهر در این سامانه ثبت نام کرده اند و اغلب اعضا صنف سوالات و ابهاماتی و اعتراضاتی در مورد چرایی ثبت نام و اعلام سرمایه و مبادلات در این سامانه دارند.

اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: سال گذشته جلسات متعددی با مسئولین برگزار و درخواست کردیم با توجه به شرایط خاص صنف طلا ثبت نام در این سامانه برای صنف طلا بررسی بیشتری شود ولی با توجه به اعلام مسئولین باید همه رسته های صنف طلا و جواهر در این سامانه ثبت نام کنند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده آسیب زیادی به صنف طلا و جواهر زد و پس از گذشت 12 سال از اجرای این قانون مشخص شد که این قانون ایراد داشته است.

وی خاطر نشان کرد: اجرای این قانون باعث متضرر شدن صنف شد و 40 درصد واحدهای تولیدی دچار تعطیلی شدند، به همین دلیل صنف طلا وجواهر نمی خواهند دوباره دچار آسیب بشوند از این رو نگران اجرای سامانه جامع تجارت بوده و خواستار بررسی بیشتر و رفع ابهامات هستند.

بذر افشان در ادامه با اشاره به اینکه  از اواخر سال گذشته سامانه نوین اصناف در راستای تسهیل در صدور پروانه کسب اصناف جایگزین سامانه ایرانیان اصناف شده و در بستر این سامانه متقاضیان پروانه کسب می‌توانند تقاضای خود را به صورت سیستمی ثبت و پس از طی فرآیند لازم، پروانه کسب واحد صنفی خود را دریافت کنند گفت: با توجه به روند ثبت نام الکترونیکی در این سامانه برای اعضا صنوف مختلف مشکلات و ایرادات وجود داشت که با 135 اتحادیه صنوف مختلف تهران جلساتی برگزار و خلاءهای این سامانه به مسئولین اعلام و بررسی شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه گفت: از ابتدای سال و شروع کار بازار طلا بعد از تعطیلات نوروز، و با توجه به تقارن با ماه مبارک رمضان و کاهش مراسمات بازار طلا و جواهر شرایط مطلوبی داشت و با باز شدن بازار علیرغم برخی نظرات که روند افزایشی را برای بازار پیش بینی کرده بودند، هیچگونه التهابی نداشت.

وی گفت: در دوماه گذشته هم هیچ التهابی در بازار سکه و طلا نبود و بازار روال عادی خود را طی می کرد و فقط در اواسط ماه گذشته به دلیل ثبت نام خودرو رکود و کاهش تقاضا در بازار ایجاد شد .

بذر افشان با بیان اینکه به طورکل از ابتدای امسال نوسانات اونس جهانی هم روند کاهشی داشته و در دو هفته گذشته  در انس طلا حدود 42 دلار کاهش وجود داشته است اذعان داشت: ثبات قیمت ارز و بعضا کاهش قیمت ارز و انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی از جمله خبر آزادی پول های بلوکه شده ایران در کشور ها نیز از دیگر دلایل کاهش قیمت طلا بوده است.

وی خاطر نشان کرد: همیشه بین 2 تا 5 درصد نوسان کاهشی یا افزایشی برای طلا وجود داشته که در دو هفته گذشته این نوسانات فقط کاهشی بوده است و  قیمت  طلا در دو ماه گذشته به ثبات نسبی خوبی رسیده و شرایط صنف طلا و سکه مطلوب است و التهاب در بازار نیست.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: در ماه گذشته قیمت ها در بازار طلا و جواهر به ثبات نسبی خوبی رسیده است و مردم نگران افزایش و کاهش نسبی نباشند و با توجه به ثبات دو ماه و نیم گذشته مردم  نباید در بازار طلا به دنبال افزایش یا کاهش خاصی باشند و می توانند نسبت به خرید مصنوعات طلا و مبادلات طلا اقدام کنند.

انتهای پیام

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۴۷۳ بازدید ۱ دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • حمید محمدی
    حمید محمدی
    10 ماه پیش

    باسلام
    درمورد اجرا ونحوه اجرای سامانه مودیان که طی فراخوان از اول تیرماه باید اجرایی شود دستورالعمل خاصی صادر شده یاخیر

طراحی شده توسط: آریان دیتا