بازارها در فاز احتیاط

کد خبر : 9747
23 اسفند 1401 - 11:12

تحلیلگران بر این باورند که شوک کاهشی بازار در عصر روز یکشنبه نشان داد که پس از توافقات صورت گرفته میان ایران و عربستان و همچنین ایران و آژانس هسته‌ای، انتظارات فعالان بازار کاهشی شده و با نخستین خبر مثبت جدید در زمینه روابط بین‌المللی کشور، احتمال ریزش مجدد نرخ ارز وجود دارد.

نرخ شاخص ارزی در معاملات روز دوشنبه مجددا کاهشی شد، اما این‌بار پس از تکذیب خبر توافق ایران و آمریکا و جبران افت قیمت‌های عصر روز یکشنبه، روند کاهشی دلار آهسته‌تر و محتاطانه‌تر پیش رفت. البته این در حالی است که با وجود معامله دلار نقدی در کانال ۴۴ هزار تومانی، کشش کانال ۴۵ هزار تومانی مانند روز‌های گذشته بیشتر بود و نرخ فردایی این ارز در معاملات عصر دیروز در سطوح قیمتی این کانال ارائه می‌شد.

تحلیلگران بر این باورند که شوک کاهشی بازار در عصر روز یکشنبه نشان داد که پس از توافقات صورت گرفته میان ایران و عربستان و همچنین ایران و آژانس هسته‌ای، انتظارات فعالان بازار کاهشی شده و با نخستین خبر مثبت جدید در زمینه روابط بین‌المللی کشور، احتمال ریزش مجدد نرخ ارز وجود دارد. در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات روز گذشته با حدود 400 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 44 هزار و 800 تومان رسید. در این میان نرخ سکه طلا در روز گذشته مجددا به افت قیمت دلار توجهی نکرد و افزایشی بود. کارشناسان بر این‌باورند که کشش سکه نسبت به افت قیمت از دلار کمتر بوده و این فلز زرد در حال جبران روند افزایشی چشمگیر روز‌های اخیر خود است.

 
جبران افت قیمت هیجانی بازار
در ساعات عصرگاهی روز یکشنبه 21 اسفند ماه بود که خبری مبنی بر توافق ایران و آمریکا بر سر انتقال زندانیان آمریکایی در ازای انتقال منابع بلوکه شده ارزی به کشور منتشر شد. بازار ارز فردایی بلافاصله به خبر مذکور واکنش داد و نرخ شاخص ارزی که در محدوده سطوح قیمتی مرز 2 کانال 44 و 45 هزار تومانی نوسان می‌کرد تا سطوح میانی کانال 42 هزار تومانی افت کرد. اما پس از تکذیب این خبر از جانب طرف آمریکایی این افت نرخ جبران شد و نرخ این ارز مجددا به کانال 44 هزار تومانی بازگشت. دیروز دوشنبه 22 اسفند ماه نیز نرخ دلار غیررسمی در کانال 44 هزار تومانی فعالیت خود را آغاز کرد و پس از نوسان روی پله‌های هشتم و نهم این کانال در نهایت با حدود 400 تومان کاهش نسبت به نرخ نقدی روز یکشنبه در رقم 44هزار و 800 تومان به فعالیت خود پایان بخشید.

این در حالی است که هر برگ دلار رسمی در معاملات مرکز مبادله کشور نیز در روز گذشته با افت قیمت 290 تومانی نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 40 هزار و 300 تومان رسید. برخلاف روند قیمت دلار، نرخ سکه در معاملات روز گذشته افزایشی بود. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با حدود 730 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 26 میلیون و 290 هزار تومان رسید که کارشناسان بخشی از این افزایش نرخ را به واسطه جبران افت قیمت روز‌های اخیر و بخشی دیگر از آن را در راستای افزایش بهای جهانی اونس طلا می‌دانند. گفتنی است که نرخ حباب هر قطعه از این فلز گران‌بها نیز در روز گذشته در بازه قیمتی 6 میلیون و 700 هزار تومانی محاسبه شد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۹۷۷ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا