سکه اصلاح شد، دلار به کاهش ادامه داد

عصرانه کاهشی بازار

کد خبر : 9739
22 اسفند 1401 - 10:12

نرخ دلار یکشنبه از نرخ‌های نقدی روز شنبه پایین‌تر رفت و قیمت سکه اصلاح شد.

در حالی که هر برگ از این اسکناس آمریکایی در راستای روند کاهشی جدید خود در واپسین معاملات با شروع معاملات نقدی در صبح روز یکشنبه به سطوح قیمتی کانال ۴۵‌هزار تومانی برگشت و روی پله‌های دوم و سوم این کانال نوسان کرد.

اما سیگنال مهم بازار در روز گذشته، خبر توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان بود که با افزایش سطح انتظارات مثبت سبب کاهش نرخ دلار فردایی تا سطوح قیمتی کانال 42هزار تومانی شد. پس از تایید خبر مذکور توسط وزیر امور خارجه کشور، روند نرخ دلار که فاز پاندولی به خود گرفته بود، تغییر کرد و نرخ دلار به کانال 42هزار تومانی وارد شد. پس از توافق ایران و آژانس و ایران و عربستان، خبر روز گذشته وزیر امور خارجه به سومین عامل افت دلار در روزهای اخیر تبدیل شد. البته این خبر از جانب مقامات آمریکایی تکذیب شد.

اما در مجموع می‌توان گفت که با توجه به سیگنال‌های دیپلماتیک مثبت، حداقل در آینده کوتاه انتظار شروع جریانات افزایشی جدید در بازار ارز وجود ندارد. در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 400 تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم 45‌هزار و 200 تومان رسید. این در حالی است که نرخ سکه طلا در روز گذشته برخلاف روند دلار حرکت کرد و دچار اصلاح نرخ شد.

 
تمایل دلار آزاد به کانال 45‌؟
دیروز یکشنبه 21 اسفند ماه روند نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در معاملات فردایی روز شنبه در کانال 44‌هزار تومانی معامله شده بود در معاملات نقدی روز گذشته فعالیت خود را در کانال بالاتر آغاز کرد. این در حالی است که طی معاملات فردایی روز گذشته نیز مجددا این فرآیند تکرار شد و برای ساعاتی نرخ ارز مذکور به کانال 44 رسید اما کشش کانال 45 بیشتر بود و حضور دلار در کانال 44 تداوم نیافت. عده‌ای از فعالان بازار ارز با توجه به افت قیمت چشمگیر دلار در یک هفته اخیر بر این باورند که سوخت کاهشی اخبار مثبت منتشر شده در روز‌های اخیر به پایان رسیده و کانال‌های حال حاضر را می‌توان به عنوان کریدور جدید دلار پذیرفت.

اما در سوی دیگر برخی از معامله‌گران با توجه به زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال افزایش عرضه درهم در بازار پس از توافق با کشور‌های حوزه خلیج فارس و همچنین تاثیر این ارز در معاملات بازار ارز تهران معتقدند که در صورت تسهیل ورود درهم به کشور احتمال کاهش نرخ مجدد در بازار وجود دارد.  نزول دلار فردایی به کانال 42 در عصر روز گذشته، نشان داد که گروه کاهشی پیش‌بینی محتمل تری‌از وضعیت بازار ارائه کردند. در این میان نرخ شاخص ارزی در معاملات رسمی روزگذشته نیز کاهشی بود. هر برگ دلار مرکز مبادله در روز گذشته با افت قیمت 646 تومانی نسبت به نرخ روز شنبه در رقم 40‌هزار و 590 تومان ثبت شد.

روند متضاد بازار سکه
باوجود کاهش نرخ دلار آزاد در روز گذشته، نرخ سکه طلا که خود از حاصل‌ضرب قیمت دلار غیر‌رسمی در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه به دست می‌آید، افزایش یافت. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات روز گذشته با حدود یک میلیون و 660‌هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 25 میلیون و 560‌هزار تومان رسید. تحلیلگران روند افزایشی روز گذشته سکه را ناشی از اصلاح افت قیمت روز نخست هفته می‌دانند.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۷۷۴ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا