دومینوی کاهشی بازار ارز/ سکه وارد کانال ۲۷ شد

کد خبر : 9658
16 اسفند 1401 - 11:12

 روز گذشته دومین قطعه دومینوی کاهشی دلار نیز به زمین افتاد. در حالی که از روز‌های ابتدایی هفته و همزمان با انتشار سیگنال‌هایی مبنی بر افزایش همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی، روند کاهشی جدیدی در نرخ ارز شروع شده بود، روز گذشته نیز قیمت اسکناس‌های خارجی در معاملات رسمی و غیر‌رسمی بازار تهران کاهشی شد.

 

در همین راستا قیمت هر دلار آمریکا‌ در واپسین معاملات آزاد روز گذشته با حدود 2هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به حدود 50هزار تومان رسید. این در حالی است که نرخ ارز مذکور در معاملات غیررسمی فردایی پای خود را از این نیز فراتر گذاشته و در سطوح قیمتی زیر 50 هزار تومان قیمت می‌خورد. به عقیده تحلیل‌گران سیاسی-اقتصادی سخنان رافائل گروسی، مدیر کل آژانس انرژی در نخستین روز نشست شورای حکام توانسته سوخت بیشتری به قطار کاهشی بازار ارز تزریق کرده و افت قیمت را شدت بیشتری دهد.

این مقام اروپایی روز گذشته در تازه‌ترین اظهارنظر خود در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، ضمن استقبال از توافقات به عمل آمده با ایران در جریان سفر اخیرش به تهران گفت: بی‌صبرانه منتظر برگزاری جلسات فنی برای حل‌وفصل مسائل پادمانی هستم. افت یک و نیم کانالی نرخ دلار غیر‌رسمی در نرخ سکه طلای طرح جدید نیز منعکس شد و هر قطعه از این فلز گران‌بها در انتهای معاملات روز گذشته حدود یک میلیون و 450 هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد.

 دوشنبه کاهشی فعالان دلاری
دیروز دوشنبه 15 اسفند ماه نرخ ارز در معاملات آزاد بازار تهران دچار ریزش‌های چشمگیری شد. هر دلار آمریکا  در جریان روند کاهشی جدید خود در روز یکشنبه با عبور از کانال‌های 54 و 53 هزار تومانی در نیمه کانال 52 هزار تومانی به فروش رسیده بود که با شروع بازار در روز دوشنبه مجددا شروع به حرکت کرد و به کانال 50 هزار تومانی رسید. روند کاهشی نرخ شاخص ارزی در معاملات فردایی روز گذشته شیب تند‌تری داشت به صورتی که نرخ فردایی این ارز به محدوده 50 هزار تومان و حتی اندکی پایین‌تر نیز رسید. روند معاملات رسمی دلاری نیز در روز گذشته کاهشی بود، اما شیب کمتری نسبت به نرخ‌های آزاد داشت. هر برگ دلار مرکز مبادله در پایان معاملات روز گذشته با حدود 137 تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به فعالیت خود پایان داد.

همزمان با ریزش نرخ ارز در معاملات آزاد، قیمت سکه طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد. روز گذشته هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با حدود یک میلیون و 450 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 27 میلیون و 800 هزار تومان رسید. البته این در حالی است که افت قیمت‌ها در نرخ دیگر قطعات سکه به تندی سکه امامی نبود و هر قطعه نیم و ربع سکه به ترتیب با حدود 200 و 550 هزار تومان کاهش نسبت به ارقام پیشین خود به سطوح قیمتی 16 و 10 میلیون تومانی رسیدند.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۲۲۰۵ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا