نرخ انواع سکه کاهشی شد/ الگوی متفاوت قیمت ارز

کد خبر : 9345
10 اسفند 1401 - 11:12

بررسی‌های به‌عمل‌ آمده از معاملات سکه و طلا نیز حاکی از افت قیمت قطعات مختلف فلز زرد در روز گذشته است.

روز گذشته دومین روز متوالی نوسان نرخ دلار غیررسمی در محدوده کانال‌های قیمتی ۵۶ و ۵۷ هزار تومانی بود. این در حالی است که معاملات توافقی در بازار ارز همچنان در حال انجام است. به عقیده برخی از فعالان ارزی ماندگاری دلار در این محدوده با وجود عرضه ارز رسمی می‌تواند سیگنال رنج‌سازی را مخابره کند.

کارشناسان ضمن یادآوری روند سابق معاملات فردایی دلار پس از پایان معاملات نقدی که عمدتا افزایشی بود، افت نرخ‌ها در معاملات فردایی روز‌های اخیر را تغییر الگوی بازار ارز دانسته و از این امر برداشت‌های کاهشی داشتند. بررسی‌های به‌عمل‌ آمده از معاملات سکه و طلا نیز حاکی از افت قیمت قطعات مختلف فلز زرد در روز گذشته است. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در ساعات پایانی بازار روز سه‌شنبه با حدود ۴۰۰هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۳۲ میلیون تومان رسید.

لنگر دلار در محدوده جدید؟
دیروز سه‌شنبه ۹ اسفند ماه نرخ دلار غیر‌رسمی در محدوده ۲ روز اخیر خود یعنی بازه قیمتی کانال‌های ۵۶ و ۵۷ هزار تومانی به نوسان پرداخت. البته گفتنی است که نرخ نقدی این اسکناس عمدتا در کانال بالاتر بود و کانال ۵۶ هزار تومانی بیشتر مختص به معاملات فردایی بود. فعالان بازار عدم اصلاح نرخ شاخص ارزی را سیگنالی مبنی بر رنج‌سازی خوانده و با توجه به حضور نرخ‌های صرافی‌ها در کانال‌های ۵۳ و ۵۴ هزار تومانی، از کاهش تلاش‌های سفته‌بازانه به دلیل کوچک شدن شکاف میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی بازار سخن گفتند.

اما دیگر نکته حائز اهمیت بازار ارز در روز گذشته تغییر روند معاملات فردایی در ساعات انتهایی بازار بود. پیش‌تر در شرایط افزایشی و حتی ثبات بازار، فعالان ارزی شاهد رشد قیمت‌ها در معاملات فردایی انتهای روز کاری بودند. این امر تا حدی برای ‌سازو‌کار بازار ارز مشکل‌ساز بود که مقامات ارزی با کمک نهاد‌های قضایی و با هدف کاهش تب‌وتاب بازار به دستگیری فعلان بازار فردایی می‌پرداختند. اما در روز‌های اخیر معاملات ارز فردایی تغییر الگو داده و در ساعات انتهایی بازار دچار نوسانات کاهشی می‌شود. روز گذشته نیز در حالی که نرخ‌های نقدی بازار غیررسمی در کانال ۵۷ هزار تومانی مطرح می‌شد، نرخ‌های فردایی تا حوالی مرز ۲ کانال ۵۵ و ۵۶ هزار تومانی افت کرد.

به عقیده برخی از کارشناسان روند حال حاضر معاملات ارزی ماحصل تقابل دارندگان اسکناس آمریکایی و خالی‌فروشان است. خالی‌فروشی فرآیندی است که در آن افراد با روند کاهشی همراه شده و با ارائه ارقام فردایی پایین‌تر نسبت به نرخ روز، برای کسب سود تلاش می‌کنند. اما در سوی دیگر دارندگان اسکناس حاضر به ارائه دارایی‌های خود در سطوح قیمتی پایین‌تر نیستند که این تقابل به ثبات نرخ‌های نقدی و افت نرخ‌های فردایی منجر شده است.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۴۴۷ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا