کاهش شکاف نرخ‌ها در بازار ارز/ دلار توافقی دوباره آمد

کد خبر : 9306
7 اسفند 1401 - 10:12

به عقیده کارشناسان، عرضه جدید اسکناس با رویکرد کاهش شکاف نرخ‌ها، در بلندمدت می‌تواند به بازگشت ثبات به بازار ارز کمک کند.

روز گذشته سیاستگذار ارزی خبر از بازگشت معاملات توافقی به صرافی‌ها و کارگزاری‌های رسمی داد که در آن افراد با ارائه کارت ملی می‌توانند سهمیه سالانه خود را تهیه کنند. به عقیده کارشناسان، عرضه جدید اسکناس با رویکرد کاهش شکاف نرخ‌ها، در بلندمدت می‌تواند به بازگشت ثبات به بازار ارز کمک کند. از سوی دیگر تشویق صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز با نرخ جدید، گام دیگر با تقویت عرضه دلار خواهد بود. «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی با بررسی بازار روز گذشته؛ راه چاره برای بازگشت ارزهای صادراتی را بررسی کرده است.

روز گذشته سامانه مبادله ارز و طلای کشور در اطلاعیه‌ای از بازگشت معاملات سهمیه‌ای خرید و فروش ارز به صرافی‌ها و کارگزاران رسمی این سامانه خبر داد. پیگیری‌ها از چند صرافی نیز حاکی از آن است که تعدادی از این بنگاه‌های معاملاتی در روز گذشته اقدام به عرضه اسکناس آمریکایی در بازه قیمت ۵۲ هزار تومانی کردند. سایت رسمی کانون صرافان نیز در تابلوی قیمت خود نرخ فروش هر برگ اسکناس دلار را در همان محدوده کانال قیمتی ۵۲ هزار تومانی منتشر کرد.

این در حالی است که نرخ ارز مذکور در معاملات مرکز مبادله روز گذشته با حدود ۵۹تومان افزایش نسبت به نرخ روز‌های پیشین به رقم ۴۱ هزار و ۷۵۹ تومان رسید و اخبار منتشر شده از سوی این مرکز حاکی از وجود شرایط مازاد عرضه نسبت به تقاضا در معاملات رسمی خدماتی است. به عقیده عده‌ای از تحلیلگران بازار تهران درصورت تداوم حضور معاملات توافقی خرید ارز سهمیه‌ای احتمال ایجاد شکل‌گیری شرایط ثبات در بازار وجود دارد. روز گذشته نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران دچار نوسانات افزایشی شد. هر قطعه از این فلز گران‌بها با حدود یک میلیون و ۷۵۰هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به ۳۲میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

 ارز سهمیه‌ای به کمک بازار آمد
دیروز شنبه ۶ اسفند روند نرخ ارز در معاملات بازار تهران افزایشی بود. در حالی که هر برگ از این اسکناس آمریکایی در آخرین معاملات توافقی صرافی‌ها در محدوده قیمتی ۴۵ هزار تومانی معامله می‌شد روز گذشته با بازگشت این‌گونه از معاملات به بازار نرخ دلار به کانال ۵۲هزار تومانی رسید. با این حال تحلیلگران بر این باورند که حضور معاملات توافقی در کنار مرکز مبادله ارز و طلا در شرایط کنونی می‌تواند تا حدودی به بازگشت ثبات به بازار کمک کند. چرا که مرکز مبادله ارز و طلا در حال پاسخگویی به نیاز‌های خدماتی بوده و بازار توافقی در کنار آن می‌تواند به تقاضاهایی‌‌ با مبنای سرمایه‌گذاری پاسخ دهد تا حجم بیشتری از نیاز‌های ارزی جامعه تامین شود. در نتیجه افراد کمتری به بازار آزاد مراجعه کرده و از تب و تاب معاملات غیر‌رسمی کاسته خواهد شد.

 رشد سکه در نخستین روز کاری هفته
بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران مشاهده می‌شود که ۲عامل «نرخ دلار غیررسمی» و «بهای جهانی اونس طلا» تاثیر چشمگیری در نوسان قیمت سکه دارند. در روز‌های اخیر نیز با پیشروی نرخ دلار در معاملات بازار آزاد، قیمت سکه دچار رشد شد. در همین راستا هر برگ سکه طلا طرح جدید در پایان معاملات روز گذشته با حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. رقم مذکور به تایید سایت رسمی اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز رسیده است. گفتنی است که سامانه اینترنتی اتحادیه مذکور در روز گذشته نرخ نیم و ربع سکه را نیز به ترتیب ارقام ۱۶ میلیون و ۷۰۰ و ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۵۴۱ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا