تصمیم سرنوشت‌ساز برای ارز

کد خبر : 9264
6 اسفند 1401 - 12:12

 با مشاهده سیاست ارزی جدید بانک مرکزی می‌توان دریافت که تامین کلیه نیاز‌های ارزی کشور در دستور کار مرکز مبادله ارز و طلا قرار گرفته تا از تجمیع متقاضیان در معاملات غیر‌رسمی جلوگیری و از شدت نوسانات ارزی کاسته شود.

روابط عمومی مرکز مبادله در روز‌های اخیر لیستی از سرفصل‌های تامین ارزی خود را منتشر کرده که در آن به ۶۳گونه مختلف از نیاز‌ها اشاره و سقف مجاز ارائه ارز به هر یک از این نیازها را نیز مشخص کرده است که حتی در بعضی از این موارد متقاضیان قادرند بدون در نظر گرفتن سقف مجاز اقدام به دریافت ارز رسمی از مرکز مبادله کنند.

به عقیده عده‌ای از کارشناسان ارزی سرفصل‌های ارائه شده از جانب مرکز مبادله می‌توانند بخش قابل توجهی از نیاز‌های جامعه را پوشش دهند، اما همچنان نیاز‌هایی وجود دارد که در این لیست به آنها اشاره نشده و متقاضیان برای رفع نیاز خود ناچارند به معاملات غیر‌رسمی روی بیاورند. از جمله این نیاز‌های ذکر نشده می‌توان به متقاضیان خرید ارز با هدف سرمایه‌گذاری اشاره کرد. با توجه به آمار رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه و سالانه کشور به گونه‌ای است که ارزش پول ملی در حال کاهش است. در چنین شرایطی نیز تلاش افراد برای خرید ارز با هدف در امان قرار دادن دارایی‌های خود از موج تورمی غیر عقلایی نیست.

در نتیجه با برطرف نشدن انگیزه‌های این‌چنینی در بازار رسمی، افراد ناچارا به معاملات غیر‌رسمی روی آورده و نه تنها شرایط بازار ارز کنترل نشده، بلکه تجمیع متقاضی با عدم وجود عرضه‌کننده مناسب مواجه شده که این خود زمینه‌ساز رشد قیمت می‌شود. چرا که هدف اصلی عرضه‌کنندگان بازار غیر‌رسمی یا همان دلالان بازار آزاد کسب سود شخصی بوده و عموما این افراد از نوسانات قیمتی نسبت به شرایط ثبات، سود بیشتری کسب می‌کنند. در نتیجه به عقیده تحلیلگران در صورت تمایل نهاد بازار‌ساز به کاهش هرچه بیشتر نوسانات ارزی، تشکیل سامانه‌ای برای تجمیع تمامی نیاز‌های جامعه و تک نرخی کردن ارز در بازار باید به گونه‌های غیر‌خدماتی نیاز‌های ارزی نیز توجه شده تا از شلوغ شدن بازار غیر‌رسمی جلوگیری شود. در نهایت نرخ هر برگ اسکناس دلار در معاملات مرکز مبادله ارزی کشور در روز پنج‌شنبه با رشد ۱۵۱ تومانی نسبت به نرخ‌های ابتدایی به رقم ۴۱هزار و ۷۰۰ تومان رسید. این در حالی است که گزارش‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز در روز‌های پایانی هفته گذشته حاکی از تداوم روند افزایشی این ارز در معاملات بازار سیاه است.

پیشتازی سکه در بازار پنج‌شنبه
در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران مجددا قله‌نوردی کرد. هر قطعه از این فلز زرد گران‌بها در بازار روز پنج‌شنبه با حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۳۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید. گفتنی است که نرخ حباب این فلز زرد نیز در روز پنج‌شنبه در محدوده ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی محاسبه شد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۵۵۴۷ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا