قیمت سکه از حالت سکون خارج شد/رنج‌سازی ارز در کانال تاریخی

کد خبر : 9223
26 بهمن 1401 - 11:11

 
به نظر می‌رسد که نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی با کانال قیمتی ۴۴‌هزار تومانی خداحافظی کرده و در حال رنج‌سازی در کانال بالاتر است.

در حالی که تا پیش از این کانال ۴۵‌هزار تومانی محل حضور کوتاه‌مدت نرخ دلار آزاد بود، اکنون پس از حدود ۴ روز در سطوح قیمتی نیمه دوم این کانال در حال نوسان بوده و حتی تمایلاتی به کانال بالاتر نیز از خود نشان داده است.

البته این در حالی است که عمده فرآیند تامین ارز کشور در معاملات رسمی سامانه نیما صورت می‌گیرد و در معاملات خرد نیز از ابتدای بهمن ماه سقف خرید ارز در صرافی‌ها (با نرخ کمتر از بازار آزاد) ۵/  ۲ برابر شده است. اما با این حال به عقیده کارشناسان ارزی بازار تهران معاملات غیر‌رسمی، هرچند در حجم کمتر از بازار‌های رسمی، نقش مسیریاب نرخ ارز در ایران را بازی کرده و عامل مهمی در جهت افزایش یا کاهش قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات است. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۱۷۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۴۵‌هزار و ۸۲۰ تومان رسید. با افزایشی شدن نرخ دلار غیر‌رسمی در معاملات روز گذشته قیمت سکه طلا نیز که در روز دوشنبه بدون تغییر نسبت به نرخ‌های پیشین به فعالیت خود پایان داده بود، افزایشی شد و به میانه‌های کانال ۲۵ میلیون تومانی رسید.

روند کم نوسان دلار صرافی ها
دیروز سه‌شنبه ۲۵ بهمن ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار تهران افزایشی بود. در حالی که هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات آزاد روز گذشته حدود ۱۷۰ تومان افزایش یافته و به سطوح قیمتی انتهای کانال ۴۵‌هزار تومانی رسید، نرخ ارز مذکور در معاملات رسمی صرافی‌های کشور نوسان اندک ۱۰ تومانی را تجربه کرد و مانند روز‌های پیشین در سطوح قیمتی پله‌های چهارم و پنجم کانال ۴۳‌هزار تومانی به فعالیت خود پایان داد. کارشناسان ارزی روند کم نوسان دلار صرافی‌ها را ناشی از تلاش بانک مرکزی در جهت جلوگیری از افزایش نرخ رسمی ارز می‌دانند.

این در حالی است که مشاهدات به عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که با تداوم فعالیت دلار رسمی در کانال ۴۳‌هزار تومانی و رشد دلار آزاد تا انتهای کانال ۴۵‌هزار تومانی، صفوف خرید متقاضیان دلار سهمیه‌ای به بنگاه‌های معاملاتی بازگشته و بازار مجددا شلوغ شده است. چراکه با وجود اختلاف قیمت حدودا ۲‌هزار و ۵۰۰ تومانی میان این دو نرخ صرفه اقتصادی فعالیت‌های سودجویانه نیز افزایش یافته و افراد بیشتری با هدف کسب سود اقدام به خرید و فروش ارز سهمیه‌ای خود می‌کنند. روز گذشته علاوه بر روند نرخ ارز، قیمت سکه طلا نیز افزایش یافت. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه ضرب امامی با حدود ۳۵۰‌هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۲۵ میلیون و ۴۵۰‌هزار تومان رسید.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۸۴۵ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا