برنامه بانک مرکزی برای سکه چیست؟

کد خبر : 9193
24 بهمن 1401 - 10:11

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه طی ۴۰ روز گذشته ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی عرضه کردیم، گفت: با راه اندازی مرکز مبادله طلا و ارز، ربع سکه را نیز در این بازار عرضه می‌کنیم.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی یکشنبه شب در شبکه یک سیما گفت: ما در تلاش هستیم تا نیاز‌های مردم را در بازار آزاد تامین کنیم به همین جهت 600 صرافی و 150 شعبه بانک‌های سپه، صادرات، ملی، ملت و تجارت در حال عرضه ارز هستند و مردم می‌توانند با مراجعه به آن‌ها ارز خود را دریافت کنند. همچنین مردم می‌توانند با مراجعه به سایت ice.ir سامانه بر خط ارز قیمت‌های ارز را مشاهده کنند.

وی ادامه داد: با اقدامات ما در بانک مرکزی نرخ ارز رو به کاهش است، اما متاسفانه جریان‌های قیمت ساز تلاش می‌کنند که قیمت‌ها را بالا ببرند و ما خواهشمند هستیم که مردم به این جریان‌ها توجه نکند. 150 شعبه بانکی و صرافی‌ها در هفت روز هفته از ساعت 9 تا 7 بعد از ظهر کار می‌کند، پس نگرانی برای مردم وجود ندارد. امروز بازار دبی تعطیل بود، اما با جریان‌سازی‌ها قیمت درهم را افزایش کاذب داده بودند.

فرزین در پاسخ به این پرسش که چه زمانی مرکز مبادله ارز و طلا شروع به فعالیت می‌کند؟ گفت: مرکز مبادله ارز و طلا در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصویب شد که موضوع این مرکز ساماندهی و توسعه بازار ارز و طلا است قرار بود در نیمه اول بهمن ماه این مرکز افتتاح شود که به علت مشکلات زیرساختی افتتاح آن عقب افتاد، اما تا هفته آینده این مرکز افتتاح خواهد شد. در گام اول افتتاح این مرکز، تمامی نیاز‌های ارزی مانند ارز مسافرتی، دانشجویی پاسخ داده می‌شود، البته با راه اندازی مرکز ربع سکه را نیز عرضه می‌کنیم. همانطور که میدانید ربع سکه را در بورس کالا نیز عرضه کردیم و تلاش ما بر این است که تمامی نیاز‌های ارزی را در این مرکز پاسخ بدهیم در گام‌های بعدی ابزار مشتقه ارزی و سواپ ارزی را نیز راه‌اندازی می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با آخرین وضعیت سامانه نیما بیان کرد: طی 40 روز گذشته که بنده رئیس بانک مرکزی شدم طبق وعده 6.5 میلیارد دلار ارز 28 هزار و 500 تومانی عرضه کردیم و همان طور که میدانید امروز در سامانه نیما 187 میلیون دلار معامله شد و 300 میلیون درهم نیز در نیما عرضه کردیم. فردا هم در عراق و ترکیه ارز‌های جدیدتری عرضه خواهیم کرد.

وی در پایان با اشاره به این امر که گزارشاتی مبنی بر تخلف افراد به دست ما رسیده است، گفت: برخی از افراد از بازار آزاد ارز تامین می‌کنند و کالا را خریداری می‌کنند، اما بعدا در سامانه نیما درخواست ارز می‌کنند که این کار امر پولشویی است که ما با آن برخورد می‌کنیم و کالای خریداری شده را قاچاق محسوب می‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: تسنیم

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۸۳۶۹ بازدید ۲ دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • یک هموطن ایرانی
    یک هموطن ایرانی
    1 سال پیش

    جناب اقای فرزین ریاست محترم بانک مرکزی لطفا جلوی گرانی دلار را بگیرید چون بستگی به مایحتاج و ارزاق مردم ایران دارد

  • یک هموطن ایرانی
    یک هموطن ایرانی
    1 سال پیش

    جناب فرزین لطفا همانطور که وعده داده بودید جلوی گرانی دلار را بگیرید و فکری اساسی نمایید به دلیل اینکه گرانی دلار باعث تورم و گرانی در مایحتاج و ارزاق ملت ایران است

طراحی شده توسط: آریان دیتا