چشم‌انداز ارز تا پایان ۱۴۰۱

کد خبر : 9149
18 بهمن 1401 - 09:11

با بررسی تحولات بازار ارز در ماه‌های اخیر، فعالان این بازار سناریوهایی برای آینده این بازار پیش‌بینی می‌کنند.

یک سناریو این است که باتوجه به رشد قابل‌توجه نرخ دلار در ماه‌های اخیر، اکنون زمان آن رسیده که قیمت اسکناس آمریکایی استراحت کند. این تحلیل باعث حرکت سرمایه‌گذاران از بازار ارز به سوی سایر بازارها مانند مسکن خواهد شد.

همچنین اگر نرخ سود بانکی جذابیت لازم را برای مردم داشته باشد و بتواند انتظارات تورمی را تعدیل کند، ممکن است بخشی از دارایی‌ها به سمت سپرده‌های بانکی برود. ازطرفی قیمت مسکن در ماه‌های اخیر به‌اندازه دلار رشد نکرده است و پتانسیل رشد در سال آینده را خواهد داشت. ازسوی دیگر شرایط بازار ارز نشان می‌دهد که این بازار به ثبات نسبی رسیده و عرضه ارز هم افزایش یافته است. در مجموع با توجه به شرایط موجود، به‌نظر می‌رسد که اگر شرایط فعلی بازار ارز تا پایان سال به همین شکل باقی بماند و شوک غیرمنتظره‌ای به اقتصاد وارد نشود، این ثبات نسبی حفظ شود و با توجه به آمارهای مربوط به بازار مسکن و همچنین تغییر نرخ سود بانکی می‌توان انتظار داشت که از جذابیت بازار دلار کاسته شده و حرکت مردم به سوی سایر بازارهای دارایی صورت بگیرد.

بررسی قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که روز گذشته هر دلار آمریکا در آخرین معامله نقدی در بازار آزاد با قیمت ۴۴ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد. همچنین قیمت دلار صرافی‌ها به ۴۳ هزار و ۵۶۶ تومان رسید. به این ترتیب اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی‌ها به حدود ۱۳۰۰ تومان رسید. در بازار متشکل هم دلار با قیمت ۴۳ هزار و ۱۳۵ تومان معامله شد. روز دوشنبه ۱۷ بهمن، هر قطعه سکه امامی با قیمت ۲۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در بازار معامله شد. به این ترتیب قیمت سکه امامی در مقایسه با روز یکشنبه ۱۶ بهمن، ۵۵۰ هزار تومان افزایش داشته است. همچنین هرقطعه نیم‌ سکه با قیمت ۱۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد و ربع سکه هم به قیمت ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.

تداوم عرضه ربع سکه در بورس کالا
بانک مرکزی در خبری اعلام کرد که در هشتمین روز از مرحله دوم عرضه گسترده ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا، تعداد ۱۴ هزار و ۵۳۵ قطعه ربع سکه بهار آزادی تا قیمت ۸ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان به متقاضیان فروخته شد. عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله به صورت گواهی سپرده ناپیوسته بوده و فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم به صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است. بانک مرکزی همچنین در نامه‌ای به شرکت بورس کالای ایران تاکید کرد که مبلغ ۹ درصد مالیات ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی ربع سکه طلای بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است، بنابراین مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات ارزش افزوده از متقاضیان گرفته نمی‌شود.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۳۸۷ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا