حباب ربع سکه کوچک شد

کد خبر : 8599
21 دی 1401 - 12:10

 پس از اعلام رسمی عرضه سنگین ربع سکه طلا در معاملات بورس کالا، حباب این کالای سرمایه‌ای کوچک‌تر شد.

بر اساس محاسبات به عمل آمده از قیمت ربع سکه طلا در معاملات بازار تهران مشاهده می‌شود که حدود نیمی از نرخ این فلز زرد را حباب آن تشکیل می‌دهد. در روز‌های اخیر نهاد بازار‌ساز بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای از عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه طلا در معاملات بورس کالا از روز شنبه ۲۴ دی ماه خبر داد که در نتیجه این خبر برخی معامله‌گران با در نظر گرفتن انتظارات کاهشی اقدام به فروش دارایی‌های خود کردند. با بالا رفتن دست فروشندگان در معاملات روز سه‌شنبه، هر قطعه از این فلز زرد حدود ۴۵۰هزار تومان کاهش یافت که عمده این افت نرخ در حباب ربع سکه ثبت شد.

همزمان با افت نرخ ربع سکه، بهای هر قطعه سکه طلا طرح جدید نیز کاهش یافت و با حدود 350 هزار تومان افت نسبت به نرخ روز دوشنبه به پله نخست کانال 21میلیون تومانی رسید.  در هفته‌های اخیر بر اساس افزایش سطح انتظارات تورمی در میان جامعه و معامله‌گران، نرخ حباب کالا‌های سرمایه‌ای مانند سکه که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد نیز افزایش یافت. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران، قیمت هر قطع از این فلز گران‌بها برابر است با حاصل‌ضرب 3 عامل «نرخ دلار غیر‌رسمی»، «بهای جهانی اونس طلا» و «ضریب تبدیل اونس به گرم سکه». عدد حاصل شده را اصطلاحا ارزش ذاتی کالای مذکور می‌نامند.

به دلیل محدودیت تعداد سکه‌های موجود در بازار، درصورت افزایش سطح تقاضا، افراد حاضرند با ارقامی بالاتر از ارزش ذاتی محاسبه شده کالا را خریداری کنند که در نتیجه این امر مفهومی به نام حباب قیمتی شکل می‌گیرد. هر قطعه ربع سکه طلا در معاملات روز سه‌شنبه در رقمی معادل 8میلیون و 150 هزار تومان معامله شد که بر اساس محاسبه ارزش ذاتی این کالا مشاهده می‌شود رقمی حدود 3 میلیون و 600 هزار تومان از رقم مذکور حباب است. در روز‌های اخیر بانک مرکزی از عرضه 500 هزار قطعه سکه طلا در معاملات بورس کالا خبر داد. بر اساس اطلاعیه این نهاد، سکه‌های مذکور در مرحله اول به صورت گواهی فروخته شده و در مرحله بعد افراد می‌توانند با ارائه گواهی‌های خود به خزانه بانک مرکزی حداقل پس از 5 روز کاری اصل سکه خود را تحویل بگیرند.

در این اطلاعیه آمده است که هر شخص حقیقی مجاز است که حداقل 100 گواهی‌(معادل یک قطعه ربع سکه) و حداکثر 500 گواهی (5 قطعه ربع سکه) خریداری کند. انتشار اطلاعیه مذکور سبب کاهش حدود 450 هزار تومانی هر قطعه ربع سکه نسبت به نرخ روز دوشنبه شد که با در نظر گرفتن نوسانات افزایشی دلار آزاد و بهای جهانی اونس طلا در معاملات روز سه‌شنبه، می‌توان نتیجه گرفت که کاهش قیمت 450 هزار تومانی در نرخ حباب این فلز گران‌بها رخ داده است.

گفتنی است که هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز در معاملات روز گذشته حدود 350 هزار تومان کاهش یافت و به رقم 21میلیون و 50 هزار تومان رسید. اما برخلاف روند کاهشی معاملات سکه در روز گذشته، نرخ دلار در معاملات غیررسمی افزایشی بود و با حدود 100تومان رشد نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 40 هزار و 900 تومان رسید. این در حالی است که نرخ ارز مذکور در سامانه بازار متشکل ارزی کشور که نرخ رسمی بازار محسوب می‌شود، در روز سه‌شنبه حدود 47 تومان کاهش یافت و به رقم 38هزار و 967 تومان رسید

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۴۰۴ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا