ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت، بازار سکه را شفاف می‌کند؟/ لزوم فرهنگسازی و آموزش این سامانه

کد خبر : 8578
19 دی 1401 - 16:10

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران از برگزاری جلسات آموزش برای فعالان حوزه سکه صنف طلا خبرداد.

بازار سکه و طلا یکی از حوزه‌های مورد توجه برخی از سودجویان برای تقلب و کلاهبرداری است. با وجود اینکه آمار دقیقی از میزان کلاهبرداری و تقلب در بازار طلا وجود ندارد؛ اما بنا بر مشاهدات میدانی برخی از مردم در دام سودجویان افتاده و سرمایه‌های خود را ازدست‌داده‌اند.

توجه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به بازار طلا و سکه

این در حالی است که ضرورت ایجاد شفافیت در بازار سکه و طلا موردتوجه قانون‌گذار قرار گرفته است؛ حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش از این گفته بود: ضوابط تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه با خرید، فروش، حمل و نگهداری (به‌صورت تجاری) فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها که شامل طلا، نقره، پلاتین و مصنوعات آن‌ها است، باید رعایت شود. این دستورالعمل شامل ۶ تقسیم‌بندی الف: سکه و طلا ب: شمش و طلای آب شده ج: مصنوعات طلا و جواهرات د:، طلای استخراج شده از معادن کشور ه: گوهرسنگ‌ها و: سایر فلزات گران‌بها مانند نقره و پلاتین و مصنوعات آن‌ها است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه فروشندگان کالاهای مشمول می‌بایست موارد ذکر شده در ضوابط فروش تبصره ۴ ماده ۱۸ را رعایت کنند، گفت: ضرورت دارد که تمامی فروشندگان اطلاعات فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند؛ ضمن اینکه فروش به مصرف‌کننده نهایی نیز با ثبت اطلاعات تجاری توسط فروشنده انجام می‌شود و نیازمند تأیید نهایی اطلاعات خرید از سوی مصرف‌کننده نیست.

 

جلسات آموزش سامانه جامع تجارت برای فعالان صنفی بازار سکه برگزار می‌شود

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر، در خصوص اجرای تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در راستای شفافیت بازار طلا بیان کرد: این تبصره قانونی از تاریخ ۲۶ مهرماه باید اجرایی می‌شد؛ اما با توجه به اینکه اغلب فعالیت‌ها در صنف سکه، طلا و جواهر به شکل سنتی انجام می‌شود، به همین خاطر نیاز به آموزش جامع و کامل همکاران وجود دارد.

بذرافشان با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در میان فعالان صنف سکه، طلا و جواهر در حوزه استفاده از سامانه‌های نظارتی گفت: در حال حاضر حدود ۲ هفته از شروع آموزش نحوه کار با سامانه جامع تجارت گذشته است؛ برگزاری جلسات و همایش‌ها در فرهنگ‌سازی بهتر طرح کمک‌کننده خواهد بود. طبق قانون ضرورت دارد که تمامی فروشندگان اطلاعات فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

وی در همین رابطه ادامه داد: فعالان حوزه خرید و فروش سکه در صنف طلا و جواهر با مشکلات و ابهامات زیادی در خصوص کار با سامانه‌ها مواجه هستند؛ به همین دلیل بخش زیادی از زمان جلسات به پرسش و پاسخ همکاران اختصاص پیدا می‌کند.

به گفته بذرافشان سومین جلسه آموزشی با دعوت از فعالان بازار سکه در صنف طلا و جواهر برگزار می‌شود تا طبق روال قبل ضمن آموزش افراد به رفع ابهامات گوناگون آن‌ها در خصوص اعتمادسازی به سامانه جامع تجارت، بیان نظرات و پیشنهادهای افراد، آشنایی با سامانه و علت سامانه‌ای شدن اقدامات در این حوزه پرداخته می‌شود.

 

آموزش سامانه جامع تجارت برای تمام رسته‌های صنف سکه، طلا و جواهر

وی با بیان اینکه برگزاری یک جلسه آموزش کافی نیست، تشریح کرد: به دلیل سردرگمی افراد و نیاز به فرهنگ‌سازی با آموزش‌های جامع‌تر برای اجرای کامل طرح به جلسات بیشتری نیاز است.

بذرافشان در پایان بیان کرد: در صنف طلا و جواهر ۲۰ رسته گوناگون وجود دارد که شروع طرح آموزش سامانه‌ها در حوزه سکه بوده است؛ پس از آن طبق برنامه رسته‌های دیگر نظیر شمش، طلای آب شده و غیره هم اجرایی خواهد شد.

 

 

منبع: مهر

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۲۱۲ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا