تقابل نیرو‌های افزایشی و کاهشی در بازار سکه و ارز

کد خبر : 8568
19 دی 1401 - 11:10

سیگنال‌های منتشر شده از سوی نهاد‌های بازار‌ساز و وزیر اقتصاد حاکی از تلاش برای به ثبات رساندن نرخ ارز در تمامی معاملات شناور است.

نرخ شاخص ارزی غیررسمی در دومین روز کاری هفته نیز افزایشی بود. با خروج دلار از رنج ۳۹ هزار تومانی خود در روز شنبه ۱۷دی، روز گذشته قیمت ارز مذکور مجددا به روند افزایشی خود ادامه داد و وارد کانال بالاتر شد. این در حالی است که پس از برخورد قیمت اسکناس آمریکایی با سقف قیمت ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومانی، روند ارقام فردایی تغییر فاز داد و کاهشی شد. معامله‌گران بازار تهران از تقابل نیرو‌های افزایشی و کاهشی در روز‌های اخیر سخن می‌گویند.

سیگنال‌های منتشر شده از سوی نهاد‌های بازار‌ساز و وزیر اقتصاد حاکی از تلاش برای به ثبات رساندن نرخ ارز در تمامی معاملات شناور است. اما در سوی دیگر برخی انتظارات تورمی ناشی از سیگنال‌های سیاسی به افزایشی‌های بازار کمک کرده تا با نرخ‌دهی در ارقام بالاتر اقدام به افزایش نرخ می‌کنند. برخی از کارشناسان ارزی بازار تهران دلیل تغییر فاز معاملات فردایی پس از روند‌های افزایشی روز‌های اخیر را در همراهی دلار توافقی با بازار غیر رسمی می‌دانند. به عقیده این افراد افزایش نرخ دلار توافقی توجیه اقتصادی سفته‌بازی در بازار ارز را کاهش داده و در نتیجه مانع از ایجاد مازاد تقاضا در بازار می‌شود. بازی سکه طلا نیز در معاملات روز یکشنبه افزایشی بود. هر قطعه از این فلز زرد با حدود یک میلیون و ۴۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز شنبه در پله‌های انتهایی کانال ۲۱ میلیون تومانی قرار گرفت.

دلار متشکل در پله انتهایی کانال ۳۸
دیروز یکشنبه ۱۸ دی ماه روند قیمت ارز در معاملات رسمی و غیر‌رسمی بازار تهران افزایشی بود. پس از خروج دلار رسمی از کانال ۴۰ هزار تومانی و رسیدن نرخ این ارز به میانه‌های کانال بالاتر، روند نرخ دلار توافقی نیز افزایشی شد و به پله‌های انتهایی کانال ۳۹ هزار تومانی رسید تا شکاف قیمتی میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی بازار افزایش نیابد. اما پس از تغییر روند معاملات فردایی دلار آزاد نرخ دلار توافقی نیز مجددا کاهشی شد و به میانه‌های کانال ۳۹ هزار تومانی بازگشت. روز گذشته فعالیت شاخص‌های ارزی در معاملات سامانه بازار متشکل ارزی کشور نیز افزایشی بود. نرخ هر برگ اسکناس دلار در سامانه مذکور تا ساعات انتهایی بازار روز یکشنبه با حدود هزار و ۱۲۴ تومان افزایش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم ۳۸ هزار و ۹۵۰ تومان به فعالیت خود خاتمه داد.

کارشناسان افزایش سطح انتظارات تورمی و تلاش‌های نهاد بازار‌ساز را ۲ نیروی متضاد روز‌های اخیر بازار ارز تهران می‌دانند. اما افزایش قیمت‌ها در بازار روز یکشنبه تنها مختص به معاملات ارزی نبود و قیمت سکه نیز دچار افزایش نرخ چشمگیری شد. هر قطعه سکه طلا در پایان معاملات روز یکشنبه با حدود یک میلیون و ۴۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۲۱ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان رسید. گفتنی است که حباب هر قطعه از این فلز گران‌بها نیز روز گذشته در کانال قیمتی ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی محاسبه شد که حاکی از افزایش سطح تقاضا برای این کالای سرمایه‌ای است.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۸۷ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا