ارز در مسیر بازگشت از قله/ فعالان بازار از قدرت‌نمایی بازار‌ساز سخن گفتند

کد خبر : 8542
14 دی 1401 - 11:10

کارشناسان ارزی با توجه به عدم انتشار اخبار جریان‌ساز جدید، کاهش نرخ‌های بازار روز سه‌شنبه را ناشی از دخالت بازار‌ساز در معاملات می‌دانند.

روند نرخ شاخص‌های سرمایه‌گذاری در چهارمین روز کاری هفته کاهشی بود. دلار پس از ۸ روز در کانال ۳۹هزار تومانی معامله شد و سکه به نیمه نخست کانال ۱۹ میلیون تومانی رسید. کارشناسان ارزی با توجه به عدم انتشار اخبار جریان‌ساز جدید، کاهش نرخ‌های بازار روز سه‌شنبه را ناشی از دخالت بازار‌ساز در معاملات می‌دانند. پیش‌تر نیز محمد‌رضا فرزین، رئیس کل جدید بانک مرکزی کشور از دخالت مستقیم این نهاد در معاملات بازار ارز سخن گفته بود.

روز گذشته سخنگوی قوه‌قضائیه کشور نیز از برخورد با اخلال‌گران ارزی خبر داد. به گفته این نهاد، ۱۱۸ نفر از دلالان و اخلال‌گران بازار ارز دستگیر و قسمت عمده‌ای از این افراد آزاد شدند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی با افت قیمت چشمگیر هزار و ۴۵۰تومانی نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. نرخ هر قطعه سکه طلا نیز در معاملات روز سه‌شنبه حدود ۹۵۰ هزار تومان نسبت به قیمت روز دوشنبه کاهش یافت تا در پله چهارم کانال ۱۹ میلیون تومانی معامله شود.

دیروز سه‌شنبه ۱۳ دی ماه روند نرخ شاخص ارز غیر‌رسمی در معاملات بازار تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز سه‌شنبه خود را با حدود ۹۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم ۴۰ هزار تومان آغاز کرد. در ادامه معاملات روز گذشته نرخ این ارز مجددا دچار نوسانات کاهشی شد و در واپسین معاملات نقدی این روز در رقم ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فعالیت خود پایان داد.

برخی از فعالان بازار بر این باورند که نوسانات کاهشی ارز در روز‌های اخیر ناشی از قدرت‌نمایی نهاد بازار‌ساز در معاملات است. چرا که اخبار مثبت قابل توجهی در روز‌های اخیر منتشر نشده و افت قیمت را نمی‌توان در اثر افزایش سطح انتظارات مثبت دانست. اما در این میان برخی دیگر از این معامله‌گران روند صعود نرخ دلار به قله قیمتی کانال ۴۳ هزار تومانی را بدون پشتوانه دانسته و بر این ‌باورند که نرخ ارز در حال اصلاح روند افزایشی پر شتاب خود است. روز گذشته نرخ فروش اسکناس آمریکایی در معاملات سهمیه‌ای رسمی برخلاف روند بازار آزاد افزایشی بود. بر همین اساس نرخ هر برگ دلار در معاملات توافقی بازار تهران با چند پله افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه در سطوح قیمتی میان ۲ کانال ۳۷ و ۳۸ هزار تومانی معامله شد.

روز گذشته قیمت سکه طلا نیز در معاملات بازار تهران افت کرد. با توجه به تاثیر چشمگیر نرخ ارز غیررسمی بر محاسبه قیمت سکه طلا و همچنین ثبات نرخ جهانی اونس طلا به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، کاهش هزار و ۴۵۰ تومانی نرخ دلار شوک کاهشی جدیدی به سکه وارد کرد و نرخ این کالای سرمایه‌ای را به نیمه نخست کانال ۱۹میلیون تومانی بازگرداند.

در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات عصر دیروز با حدود ۹۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۱۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۰۴۷ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا