قفل دلار متشکل شکسته شد/ نوسان بازی سکه در بازار

کد خبر : 8369
7 دی 1401 - 09:10

تحلیلگران بر این باورند که پس از افزایش قیمت‌های چشمگیر در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز، نهاد بازار‌ساز با هدف کاهش شکاف قیمتی میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی، نرخ دلار در معاملات بازار متشکل ارزی را افزایش داده است.

نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار متشکل روز دوشنبه سبز شد. پس از توقف قیمت دلار رسمی در نیمه نخست کانال ۳۶ هزار تومانی در معاملات دو هفته اخیر، سرانجام روز دوشنبه قفل حرکت این ارز شکسته شد و با افزایش قیمت حدودا ۴ پله‌ای نسبت به نرخ روز یکشنبه به نیمه دوم کانال ۳۶ هزار تومانی رسید.

شنیده‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی همچنان افزایشی بوده و در حال قله‌نوردی است. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار بازار متشکل در پایان معاملات روز دوشنبه با حدود ۴۱۹ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۳۶ هزار و ۷۴۸ تومان رسید. روز دوشنبه نرخ سکه طلا نیز در معاملات بازار سکه و طلای تهران افزایشی بود و در نهایت با حدود ۲۱۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۲۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.

صعود دلار متشکل در کانال ۳۶
قیمت دلار بازار متشکل در معاملات روز دوشنبه ۵ دی ماه افزایش یافت. در حالی که قیمت ارز مذکور حدود ۲ هفته در نیمه نخست کانال ۳۶ هزار تومانی نوسان می‌کرد، در شروع معاملات صبح روز دوشنبه با حدود ۴ پله افزایش نرخ به نیمه دوم کانال ۳۶ هزار تومانی رسید. کارشناسان ارزی بازار تهران روند افزایشی مذکور را در جهت کاهش سفته‌بازی در معاملات بازار ارز واجب دانسته و بر این باورند که شاخص مذکور پتانسیل افزایش نرخ‌های بیشتری را نیز دارد؛ چرا که در روز‌های اخیر روند نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی همچنان افزایشی بوده و شکاف میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی بازار در حال بزرگ‌تر شدن است. از دیگر نشانه‌های افزایش تمایل افراد نسبت به سفته‌بازی دلاری می‌توان به افزایش حجم معاملات بازار متشکل اشاره کرد.

در هفته‌های ابتدایی آذر ماه حجم معاملات روزانه دلاری در سامانه بازار متشکل ارزی در محدوده ۱۰ تا ۱۳ میلیون دلار ثبت می‌شد، اما با افزایش نرخ دلار غیر‌رسمی تقاضا برای خرید اسکناس آمریکایی در سطوح قیمتی پایین‌تر افزایش یافت به صورتی که در روز دوشنبه ۵ دی ماه حجم معاملات دلاری سامانه مذکور در رقم ۲۷ میلیون و ۶۳۱ هزار دلار ثبت شد.

رشد حباب سکه طلا
معامله‌گران بازار سکه و طلا در روز دوشنبه ۵ دی ماه شاهد افزایش نرخ مجدد سکه ضرب امامی بودند. در حالی که هر قطعه از این فلز زرد در پایان روز یکشنبه در رقم ۲۰ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان به فعالیت خود پایان بخشیده بود در معاملات صبح روز دوشنبه حدود ۲ پله افزایش یافت و به بازه قیمتی ۲۰ میلیون و ۶۰۰ تا ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی رسید. گفتنی است که افزایش تقاضا جهت خرید سکه امامی سبب افزایش نرخ قابل توجه حباب این کالای سرمایه‌ای نیز شد. در همین راستا حباب فلز زرد که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن را نشان می‌دهد در بازه قیمتی ۳ میلیون تومانی محاسبه شد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۲۱۳۴ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا