دومين اجلاس ماهانه اتاق اصناف تهران در دوره جديد با حضور مشاور عالي مقام معظم رهبري برگزار شد/ دفاع رئیس اتحادیه طلا و جواهر از منافع صنفی

کد خبر : 8351
5 دی 1401 - 09:10

دومين اجلاس ماهانه اتاق اصناف تهران در دوره جديد روز گذشته با حضور دکتر غلامعلي حدادعادل مشاور عالي مقام معظم رهبري و عضو تشخيص مصلحت نظام، مقامات نظامی و انتظامی، هیات رئیسه اتاق اصناف تهران، روسای اتحادیه های صنفی و هیات امنای بازار تهران برگزار شد.

 

علي توسطي رئيس و اعضاي هيئت رئيسه اتاق اصناف و اکثريت روساي اتحاديه هاي صنفي تهران، دکتر غلامرضا حسن پور رئيس سازمان بسيج اصناف کشور، سرهنگ نعمت کاکاوند رئيس بسيج اصناف تهران بزرگ، سرهنگ نادر مرادي معاونت نظارت بر اماکن عمومي فاتب و منتخبين هيئت امناي بازار تهران، دومين اجلاس ماهانه اتاق اصناف تهران در دوره جديد در راستاي پيگيري مسائل و بررسي دستور جلسات روز يکشنبه ۴ دي ۱۴۰۱ برگزار شد.

با حضور دکتر غلامعلي حدادعادل مشاور عالي مقام معظم رهبري و عضو تشخيص مصلحت نظام، علي توسطي رئيس و اعضاي هيئت رئيسه اتاق اصناف و اکثريت روساي اتحاديه هاي صنفي تهران، دکتر غلامرضا حسن پور رئيس سازمان بسيج اصناف کشور، سرهنگ نعمت کاکاوند رئيس بسيج اصناف تهران بزرگ، سرهنگ نادر مرادي معاونت نظارت بر اماکن عمومي فاتب و منتخبين هيئت امناي بازار تهران، دومين اجلاس ماهانه اتاق اصناف تهران در دوره جديد در راستاي پيگيري مسائل و بررسي دستور جلسات روز يکشنبه ۴ دي ۱۴۰۱ برگزار شد.
در ابتداي اين اجلاس علي توسطي، رئيس اتاق اصناف تهران با ارايه گزارشي از عملکرد يک ماهه گذشته هيئت رئيسه اتاق گفت: علي رغم تمام مشکلات و ناآرامي ها و اعتصابات اخير که اصناف را هدف قرار داده بود، خوشبختانه اصناف تهران با درايت و هوشمندي توانستند بازار و امور اقتصادي مربوط به خود را با همکاري مراکز امنيتي به نحو احسن مديريت کنند.

توسطي ضمن تقدير از برگزاري برخي همايش ها و نمايشگاه هاي تخصصي و صنفي از سوي برخي اتحاديه هاي صنفي گفت: در تمام همايش ها و نمايشگاه هاي برگزار شده هيئت رئيسه اتاق حضور داشته و از نزديک شاهد پتانسيل و انرژي موجود در ميان اتحاديه هاي صنفي براي انجام مطلوب بسياري از امور مربوط به صنف متبوع خود بوده است.

وي با تاکيد بر نقش اصناف تهران به عنوان پيشاني اقتصاد کشور گفت: برگزاري جلسات و گسترش ارتباطات و تعاملات مختلف با سازمان ها و مراکز دولتي و تصميم گيرنده مي تواند گام موثري در احصاي حقوق اصناف باشد؛ لذا در اين راستا پس از برگزاري جلسه اي به اتفاق روساي اتحاديه هاي صنفي در قوه قضاييه کارگروهي تشکيل و مقرر در خصوص امور مشترک بررسي هاي و همکاري هاي لازم في مابين اتاق اصناف و قوه قضاييه صورت گيرد.

توسطي تصريح کرد: ما نياز داريم با تمام لايه هاي نظامي، اقتصادي، اجتماعي و سازمان هاي بالادستي ارتباطي کاملا اصولي و برنامه ريزي شده اي داشته باشيم تا در مسير توسعه و پيشرفت اصناف گام برداريم؛ بنابراين دنبال راهکارهايي هستيم که با تبيين جايگاه اصناف به اهداف و برنامه هاي خود دست يابيم.

در ادامه اين اجلاس دکتر غلامعلي حدادعادل، مشاور عالي مقام معظم رهبري و عضو تشخيص مصلحت نظام در بياناتي ضمن خرسندي از حضور در جمع روساي اتحاديه هاي صنفي از تلاش اتاق اصناف تهران و اتحاديه هاي صنفي در مديريت ناآرامي هاي اخير در بازار قدرداني کرد و گفت: نقش اصناف در تمام برهه ها و بوِيژه در جريانات اخير بسيار حائز اهميت بود. مشکلات اصناف را مي دانيم و به آن اشراف داريم. اصناف با تمام مشکلات و چالش هايي که دارند بسيار خوش درخشيدند؛ لذا تمام تلاش و کوشش خود را به کار خواهم برد تا بتوانم به عنوان يک رابط امين مشکلات و چالش هاي آنها را به مراکز و مسئولان ذيربط انتقال بدهم.

مشاور عالي مقام معظم رهبري بيان کرد: در جرنايات اخير اصناف به تحريکات دشمنان براي اعتصاب و به تطيلي کشاندن بازار جواب مثبت ندادند و چيزي که مورد نظر آنها بود اتفاق نيفتاد و اين از هوشمندي و مديريت اصناف ناشي مي شود. نظام سلطه جهاني که ادامه همان استعمار قرن ۱۷ و ۱۸ انگليس، فرانسه و بعد هم آمريکايي هاست و اين نظام استعماري که بعدا به شکل استعمار نو درآمده است، ميخواهد دنيا را به شکلي که خود ميخواهد اداره کند و لذا هر جايي که کمترين تخطي صورت گيرد با کودتا، دخالت و ترور همه را سر خط ميکنند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: فشار اصلي اينها روي جنبه اقتصادي است و اين موضوع به اصناف مربوط ميشود، شما ملاحظه کنيد که مخالفان جمهوري اسلامي ميبينند که ايران با همه گرفتاريها دارد پيش ميرود. در کشور ما صنعت پيشرفت کرده است و به صادرکننده توربين تبديل شده ايم و حتي کشتي هاي اقيانوس پيما مي سازيم و هر روز يک شرکت دانش بنيان يک اختراعي انجام ميدهد و ابتکاري نو دارد، لذا اينها اين شرايط را تحمل نميکنند.

وي تصريح کرد: مشکلات اصناف را مي توان به دو دسته تقسيم کرد؛ مشکلات مالياتي که غالب اصناف از اين موضوع ناراضي هستند و چالش هايي که از تصميمات شتابزده مراکز تصميم گيرنده براي اصناف ايجاد مي شود. متاسفانه موضوع ماليات در ايران از ديرباز براي گيرنده و دهنده آن نظم و انظباطي نداشته و شايد يکي از دلايل آن متکي بودن اقتصاد کشور به منبع نفتي بوده است.

حدادعادل اظهار داشت: اصناف هميشه بر اين عقيده هستند که امور مالياتي واقع بينانه نيست و دولت از بسياري افراد که بايد ماليات پرداخت کنند مالياتي نمي گيرد و در عوض به اصناف فشار مي آورد. براي کاهش اتکا به نفت بايد يک نظام مالياتي منطقي براي دهندگان و گيرندگان ماليات تعريف شود.

مشاور عالي مقام معظم رهبري همچنين به موضوع اصلاح قانون نظام صنفي به عنوان يکي از خواسته هاي اصناف اشاره کرد و افزود: اتاق اصناف تهران چندين سال است که موضوع اصلاح قانون نظامي صنفي را مطرح نموده اما تاکنون به دلايلي در دستور کار مجلس شوراي اسلامي قرار نگرفته است. اين موضوع با مراکز ذيربط در ميان گذاشته خواهد شد تا بتوانيم گام موثري در اين راستا برداريم.

عضو تشخيص مصلحت نظام در بخشي از صحبت هاي خود با گلايه از برخي اظهارات مسئولان وزارت اقتصاد پيرامون اصناف تصريح کرد: هدف اصلي نظام سپردن کار مردم به مردم مي باشد و اصناف نيز بخش قابل توجهي از مردم هستند، همانگونه که همه مستحضريد مقام معظم رهبري هميشه بر اين موضوع تاکيد دارند و اصل ۴۴ قانون اساسي هم بر اين امر صحه گذاشته شده است؛ اما متاسفانه شرايط اقتصادي بر مبنا و مسير اين اصل قرار نگرفت و آن چيزي که مورد نظر بود تحقق نيافت که اميد داريم در آينده نزديک اين هدف محقق شود.

مشاور عالي مقام معظم رهبري در پايان بنا به درخواست هيئت رئيسه و روساي اتحاديه هاي صنفي تهران مبني بر ديدار با مقام معظم رهبري، اظهار داشت: اين درخواست و ساير موارد مطروحه در اين اجلاس را طي نامه اي مکتوب خدمت مقام معظم رهبري ارسال و تا حصول نتيجه پيگيري خواهم نمود. انشاء الله بتوانيم در آينده اي نزديک شرايط ديدار اصناف با مقام معظم رهبري را فراهم آوريم.

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در این اجلاس طی سخنانی ضمن انتقاد از برخی مشکلات و محدودیت های مالی برای همکاران صنف طلا و جواهر، بر لزوم حل مشکلات صنفی و ایجاد زمینه های رشد و ارتقاء صنف و صنعت بزرگ طلا و جواهر تاکید کرد.

همچنين در اين اجلاس هيئت رئيسه اتاق، روساي اتحاديه هاي صنفي و منخبين هيئت امناي بازار تهران به بيان ديدگاه، مطالبات و چالش هاي اصناف و صنوف تحت پوشش خود پرداخته و خواستار ديدار با رهبر معظم انقلاب جهت تجديد بيعت و بيان بسياري از مسائل مبتلابه اصناف شدند.

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۸۰۰ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا