در مقابل گروه دیگری از تحلیل‌گران معتقدند که با ترس شاخص دلار از کاهش سرعت نرخ بهره از سوی فدرال رزرو و افت آن، طلا که با روند دلار جهانی رابطه معکوس دارد، افزایش می‌یابد و شروع سال جدید را در کف کانال ۱۸۰۰ دلار آغاز خواهد کرد.

 اثر چرخه سیاست فدرال رزرو بر نوسانات طلا

وضعیت بازار طلا در سال جاری نشان می‌دهد که این فلز درخشان که محبوبیت فراوانی در میان سرمایه‌گذاران خود کسب کرده بود با شروع اقدامات کمیته بازار باز فدرال رزرو در جهت کاهش تورم، از سیاست‌های انقباضی پولی کمک گرفت و نرخ بهره را از زیر یک درصد در ابتدای سال جاری به ۵/ ۴ درصد در پایان سال رساند. اما این افزایش نرخ بهره چه تاثیری بر بازارها داشته است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت اولویت اصلی جرمی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، کاهش تورم تا سطح ۲درصدی است و در تمام نشست‌های خود با سیاستگذاران به خصوص گردهمایی جکسون هول اعلام کرده بود که برای دستیابی به تورم

۲ درصدی، رکود‌های ناشی از افزایش نرخ بهره از جمله رکود در بازار رمزارزها، طلا و بازار سهام و… را نیز می‌پذیرد و معتقد است که با توقف سیاست‌های انقباضی پولی، در مدت زمان کوتاهی اثرات رکود از بازارهای آمریکا خارج خواهد شد. این موضوع سبب شد شاخص دلار با تقویت بیش از پیش خود، بار دیگر طلا را قربانی خود کند و سبب سقوط این فلزگران‌بها به کانال ۱۵۰۰دلار شد که این موضوع کوچ سرمایه‌گذاران به سایر بخش‌ها را نیز به‌دنبال داشت. اما با کاهش سرعت نرخ بهره در ماه دسامبر، شاخص ارز آمریکایی واکنش منفی خود را اعلام کرد و سبب شد طلا در مسیر صعودی قرار گیرد و ساعات پایانی بازار را با قیمت ۱۷۹۵ دلار به اتمام برساند.