بازار در روز‌های نخست / سکه پشت در کانال ۱۹

کد خبر : 8319
3 دی 1401 - 09:10

در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران مجددا در مسیر افزایشی قرار گرفت و به آخرین سطوح قیمتی کانال ۱۸ میلیون تومانی رسید.

با انتشار سیگنال‌هایی در زمینه تشدید تحریم‌های سیاسی-اقتصادی علیه ایران در روز‌های گذشته، سطح انتظارات تورمی در میان معامله‌گران بازار افزایش یافت و با بالارفتن دست خریداران قیمت سکه افزایشی شد. در نهایت قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در معاملات پایانی روز پنج‌شنبه یکم دی ماه با حدود ۲۹۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۱۸ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان رسید.

روز پنج‌شنبه برخلاف روند افزایشی بازار سکه، نرخ دلار در معاملات بازار متشکل ارزی کشور با نوسانات کاهشی اندک همراه بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۱۳ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۳۶هزار و ۲۲۰ تومان رسید.

بازگشت انتظارات تورمی به بازار؟
در روز‌های میانی هفته پایانی آذر ماه اخباری مبنی بر احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی منتشر شد که این اخبار سبب واکنش کاهشی بازار شد. اما با فرا رسیدن روز‌های پایانی هفته گذشته و انتشار برخی سیگنال‌های منفی از جانب طرف آمریکایی، سطح انتظارات تورمی در میان فعالان بازار مجددا افزایش یافت و روند کاهشی شاخص‌های بازار با شکست مواجه شد.

در راستای روند کاهشی مذکور نرخ هر برگ دلار در معاملات سامانه بازار متشکل ارزی کشور از کانال 36 هزار تومانی خارج شد و با افت قیمت چشمگیر حدودا هزار و 200تومانی به سطوح قیمتی انتهای کانال 34هزار تومانی رسید. اما در روز‌های پایانی هفته این افزایش قیمت جبران شد و نرخ ارز مذکور مجددا به کانال 36 هزار تومانی بازگشت.

در روز پنج‌شنبه نیز دلار متشکل در پله‌های دوم و سوم کانال 36 هزار تومانی به نوسان پرداخت و در نهایت با حدود 13 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 36 هزار و 220 تومان ثبت شد. این در حالی است که مشاهدات به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که روند نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی بازار افزایشی بوده است. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز تهران در صورت تداوم روند افزایشی نرخ دلار غیررسمی، قیمت دلار در معاملات بازار متشکل نیز مجددا دچار نوسانات افزایشی خواهد شد، چرا که افزایش شکاف میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی بازار عامل افزایش تمایل افراد به فعالیت‌های سوداگرانه ارزی می‌شود.

در روز‌های پایانی هفته گذشته افزایش سطح انتظارات تورمی تاثیر قابل توجهی بر معاملات بازار سکه نیز گذاشت. در همین راستا هر قطعه ربع و نیم سکه به ترتیب در سطوح قیمتی ابتدای کانال‌های 9 و 12 میلیون تومانی معامله شدند. نرخ هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز در این روز با افزایش قیمت 290 هزار تومانی نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم 18 میلیون و 990 هزار تومان به فروش رسید.

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۸۰۶ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا