مسیر قیمتی اونس طلا به کدام سو است؟

کد خبر : 8116
26 آذر 1401 - 16:09

به نظر می‌رسد بازار طلا در حال اتخاذ موضع تندروانه فدرال رزرو است زیرا قیمت این فلز گرانبها همچنان در حدود ۱۸۰۰ دلار در هر اونس حفظ می‌شود.

این هفته فدرال رزرو اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد، حتی اگر سرعت افزایش نرخ آن کاهش یابد. در آخر هفته، قیمت‌های آتی طلا در فوریه از جمعه گذشته تنها ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

تحلیلگران بازار اظهار کردند که ممکن است چند دلیل وجود داشته باشد که چرا طلا پس از موضع جنگ‌طلبانه فدرال رزرو تا حد قابل قبولی انعطاف‌پذیر باقی مانده است. یکی از سناریوها این است که سرمایه‌گذاران اکنون کمتر نگران تورم و بیشتر نگران رکود هستند. داده‌های اقتصادی، از خرده‌فروشی ناامیدکننده در تعطیلات گرفته تا کند شدن فعالیت در بخش‌های تولید و خدمات، نشان‌دهنده کندی اقتصاد ایالات‌متحده است. نگرانی این است که هر چه فدرال رزرو جنگ طلب‌تر باشد، رکود قریب‌الوقوع بیشتر خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران خاطرنشان کرده‌اند که رکود یک محیط مثبت برای طلا است زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌هایی هستند که ثروت آنها را حفظ می‌کند. جورج میلینگ استنلی، استراتژیست ارشد طلا در State Street Global Advisors، در مصاحبه‌ای با کیتکو نیوز افزود که طلا در هفت رکود اخیر، به طور متوسط حدود ۲۰ درصد بازده داشته است و هر چه رکود عمیق‌تر باشد، طلا بهتر عمل می‌کند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که با شروع کاهش سرعت افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو، دلار آمریکا به اوج خود رسیده است.کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه و کمتر از ۲۴ ساعت پس از اعلام سیاست پولی فدرال‌رزرو اعلام کرد که بانک مرکزی اروپا باید نرخ‌های بهره را برای یک دوره طولانی ۵۰ واحد افزایش دهد تا تورم را کاهش دهد. کاهش شکاف سیاست پولی بین دو بانک مرکزی بزرگ باید بر دلار آمریکا تأثیر بگذارد، که به نوبه خود باید از قیمت طلا حمایت کند.

برخی از تحلیلگران بازار گفته‌اند که اگر ایالات‌متحده وارد یک رکود عمیق شود، فدرال رزرو به سرعت سیاست‌های پولی خود را کاهش خواهد داد که برای طلا مفید خواهد بود. سرمایه‌گذاران در دنیایی از عدم قطعیت شدید، بحران انرژی مداوم، تهدید مداوم تورم و پتانسیل یک رکود عمیق ادامه خواهند داد و باید بررسی کرد که چگونه همه این عوامل بر بازارهای کلیدی تأثیر می‌گذارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

[اتحادیه هیچگونه مسئولیتی جهت صحت هرگونه پیش بینی مذکور در این مطلب ندارد]

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۸۵۱ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا