آخر هفته کاهشی سکه

کد خبر : 8102
26 آذر 1401 - 11:09

 در روز‌های پایانی هفته گذشته و پس از تایید سفر نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، موج جدیدی از انتظارات مثبت در بازار به وجود آمد که سبب کاهش ۲پله‌ای قیمت سکه طلا در روز پنج‌شنبه ۲۴آذر ماه شد.

پس از نوسانات افزایشی چشمگیر نرخ سکه طلا در روز‌های هفته گذشته و عدم وجود سقف مقاومت جدی در برابر این روند افزایشی انتظار می‌رفت که قیمت سکه مجددا تغییر کانال داده و در بازه قیمتی ۱۹ میلیون تومانی معامله شود، اما در معاملات روز پنج‌شنبه ۲۴ ‌آذر ماه دمای معاملات سکه کاهش یافت و قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با ۲۵۰هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. اما معاملات بازار ارز در روز پنج‌شنبه برخلاف بازار سکه افزایشی بود. نرخ هر برگ اسکناس دلار بازار متشکل در پایان معاملات روز پنج‌شنبه با ۱۶۹ تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در کانال ۳۶ هزار تومانی پیشروی کرد و به رقم ۳۶ هزار و ۴۰۹ تومان رسید.

اصلاح نرخ‌ها در بازار سکه
در هفته‌ای که گذشت نرخ سکه طلا در بازار تهران نوسانات افزایشی قابل توجهی را از خود به نمایش گذاشت. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در ایران، مشاهده می‌شود که قیمت این فلز زرد برابر است با حاصل‌ضرب نرخ دلار در معاملات بازار آزاد در نرخ جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه. در روز‌های اخیر نیز با افزایش نرخ شاخص‌های مذکور قیمت سکه افزایش یافته است. با این حال در روز‌های پایانی هفته قیمت تمامی قطعات سکه طلا در بازار تهران کاهشی بود.

در همین راستا هر قطعه سکه ضرب امامی در روز پنج‌شنبه ۲۵۰ هزار تومان و هر قطعه نیم و ربع سکه نیز به ترتیب ۲۰۰ و ۱۵۰ هزار تومان نسبت به نرخ روز چهارشنبه کاهش یافتند. کارشناسان بر این باورند که انتشار خبر سفر نمایندگان آژانس انرژی اتمی به تهران توانسته انتظارات مثبتی در میان معامله‌گران به وجود‌ آورده و بازار را از شرایط فشار خرید خارج کند. با این حال برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که روند کاهشی نرخ‌ها در بازار روز پنج‌شنبه در راستای عمل اصلاح نرخ روند افزایشی بوده است. همچنین این افراد چشم‌انداز بازار سکه در هفته آینده را همراه با نوسانات افزایشی خواندند.

رشد مجدد دلار بازار متشکل
نرخ دلار در معاملات بازار متشکل روز پنج‌شنبه افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات روز پنج‌شنبه با حدود ۱۶۹ تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۳۶ هزار و ۴۰۹ تومان به فعالیت خود پایان داد. این در حالی است که بر اساس مشاهدات به عمل آمده از معاملات هفته‌های اخیر بازار متشکل مشاهده می‌شود که نرخ دلار پیشروی چشمگیری داشته و حدود ۲ کانال افزایش یافته است. به عقیده تحلیلگران، بازار‌ساز با هدف کاهش شکاف قیمتی میان نرخ‌های رسمی و غیر‌رسمی بازار و در نتیجه آن کاهش دلال‌بازی در بازار ارز اقدام به افزایش نرخ دلار متشکل کرده است.

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۸۸ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا