رییس سازمان مالیاتی خبر داد

آغاز اجرای گام دوم قانون پایانه‌های فروشگاهی

کد خبر : 8109
26 آذر 1401 - 13:09

رییس سازمان امور مالیاتی از آغاز اجرای گام دوم قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان خبر داد و گفت: شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون کشوری از اول دی ماه به سامانه می‌پیوندند.

داوود منظور در همایش تبیین نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان برای شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی، با بیان اینکه قرار است دومین گام اجرایی را در ارتباط با قانون پایانه‌های فروشگاهی برداشته شود، توضیح داد: قرار شد از تاریخ اول دی ماه، مجموعه دستگاه‌های دولتی به اجرای این قانون ملحق شوند. در سال اول پس از شروع به کار دولت سیزدهم، امکانات سخت افزاری، نرم افزاری و مقرراتی لازم برای اجرای قانون را انجام دادیم و قانونی که دو سال بر زمین مانده بود را اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه همه ملزوماتی که برای اجرای قانون نیاز بود تصویب و ابلاغ شد، عنوان کرد: در گام اول از اول ابان ماه شرکت‌های بورسی را فراخوان کردیم و از انجایی که ۵۲۰ شرکت بورسی بخش بزرگی از تولید کالا و خدمات را بر عهده دارند، با پیوستن این شرکت‌ها ببخش بزرگی از اقتصاد را به سامانه مودیان متصل کردیم.

رییس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: البته بالغ بر ۱۰۰ شرکت بورسی مشمول اجرای این قانون نمی‌شوند که عمدتا نهادهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.

۲۰۰ شرکت بورسی صورت حساب ارسال کردند

منظور از ارسال صورت حساب الکترونیکی توسط ۲۰۰ شرکت بورسی خبر داد و افزود: ۲۰۰ شرکت بورسی شروع به ارسال صورت حساب کردند و طی مدت کم‌تر از دوماه بالغ بر ۵۳۰ هزار صورت حساب صادر شده که بالغ بر ۳۰۰ هزار صورت حساب فروش به مصرف کننده نهایی بوده است. سایر صورت حساب‌ها نیز در ارتباط با اشخاص تجاری صادر شده است.

وی ادامه داد: ارزش صورت حساب‌هایی که صادر شده بالغ بر ۱۲۰ همت بوده و ۸۶۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده‌ ثبت شده است. به طور کلی بالغ بر ۶۶۸ حافظه الکترونیکی دریافت شده است. ۲۰۰ شرکت دیگر نیز درحال اماده‌سازی هستند.

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه صورت حساب‌هایی که برای اشخاص تجاری صادر شده باید به تایید این اشخاص برسد، عنوان کرد: درواقع در این قانون هم فروشنده صورت حساب صادر میکند هم اشخاص تجاری به عنوان خریدار تاییدیه می‌دهند. در این راستا ۷۰ درصد صورت حساب‌هایی که ارسال شده، تایید هم شده است. به نام ۲۲ هزار خریدار به صورت حساب صادر شده است.

اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی تا پایان سال آینده

به گفته منظور، در آینده نزدیک مبنای تعامل با مودیان اطلاعاتی است که به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه در گام دوم اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی ۷۰ درصد این قانون جلو رفته است، عنوان کرد: در این گام تا پایان سال جاری بخش بزرگ افتصاد به سامانه مودیان ملحق شوند.

رییس سازمان امور مالیاتی از تولید بالغ بر ۱۰ کارپوشه خبر داد و عنوان کرد: همه می‌توانند با مراجعه به درگاهی ملی خدماتی وارد کارپوشه خود شوند و صورت حساب‌ها را مشاهده کنند. در درگاه خدمات الکترونیکی، مودیان میتوانند اظهارنامه بدهند، اعتراض کنند، پرداخت مالیات انجام دهند و اطلاعات مربوط به خرید و فروش خود را مشاهده کنند.

به گفته منظور، اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود.

 

ارسال درخواست اصلاحیه قانون به مجلس

وی در ادامه از ارسال یک اصلاحیه برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی به مجلس خبر داد و گفت: حس کردیم اجرای این قانون به انعطاف بیشتری نیاز داریم. یک فوریت تصویب شد و اماده میشیم که اصلاحیه به صحن بیاید. ما درخواست کردیم اختیارات سازمان در بخشودگی جرایم برای یک تا دو سال اینده بیشتر شود. در این قانون پیش‌بینی شده است که کسانی که صورت حساب صادر نکنند ۱۰ درصد فروش را جریمه شوند، ما اعتقاد داریم ممکن است در مراحل اولیه اجرا مشکلاتی ایجاد شود بنابراین درخواست کردیم اختیارات سازمان در بخشودگی جرایم کامل باشد.

رییس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: همچنین سازمان امور مالیاتی درخواست کرد که قانون تدریجی اجرا شود. اجرا در قانون یکجا دیده شده و طبق قانون از زمان اجرا جریمه‌ها باید اعمال شوند. اما سازمان خواستار اصلاح است.

دستگاه‌های پوز به عنوان صورت حساب الکترونیکی پذیرفته شوند

منظور ادامه داد: همچنین سازمان درخواست کرده است صورت حساب‌هایی که مشاغل خرد دستگاه‌های پوز ثبت میکنند به عنوان صورت حساب الکترونیکی پذیرفته شود؛ این اقدام کار حدود ۴ تا ۵ میلیون واحد مشاغل خرد را تسهیل میکند.

وی تاکید کرد: همچنین درخواست کردیم صورت حساب‌هایی که در دوره اجرای تدریجی خارج از سامانه ایجاد می‌شود را هم بپذیریم. تمهید دیگر که درخواست کردیم مربوط به ارزش افزوده است. بخش بزرگی از فعالان اقتصادی را مکلف به دریافن مالیات بر ارزش افروده نکردیم، با شروع این قانون ارزش افزوده اجرا می‌شود. سازمان درخواست کرد که ارزش افزوده طبق روال قبلی و با فراخوان سازمان اجرا شود. بر این اساس همه افرادی که مالیات بر ارزش افزوده پرداخت میکنند از اول تیر سال اینده فراخوان می‌شوند.

انتهای پیام

 

منبع: ایسنا

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۸۳۰ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا