انتظارات جدید در بازار سکه

کد خبر : 8022
22 آذر 1401 - 11:09

شاخص بازدهی سکه طلا از ابتدای آذر تا روز دوشنبه بیست‌ویکم به رقم ۵۵/ ۱۲ درصد رسید. به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی بازار تهران رشد ۱۲درصدی نرخ سکه در بازه زمانی ۲۱ روز اخیر، سیگنال قابل توجهی به معامله‌گران جهت ورود به این بازار است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی بازار تهران رشد ۱۲درصدی نرخ سکه در بازه زمانی ۲۱ روز اخیر، سیگنال قابل توجهی به معامله‌گران جهت ورود به این بازار است. از سوی دیگر کم‌رنگ شدن احتمال رفع تحریم‌های اقتصادی نیز موجب افزایش سطح انتظارات تورمی در جامعه شده که در نتیجه این انتظارات، افراد با هدف در امان نگه داشتن ارزش دارایی‌های خود در برابر موج تورمی اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار‌هایی مانند سکه و ارز می‌کنند.

به عقیده تحلیلگران موارد ذکر شده تنها دلایل افزایش نرخ سکه نبوده و عوامل اقتصادی مانند رشد نرخ تورم و پایه پولی کشور را نیز می‌توان به عنوان دیگر فشار‌های افزایشی موجود در بازار دانست. در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات روز گذشته با حدود ۲۹۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید. از سوی دیگر نرخ اسکناس آمریکایی در معاملات بازار متشکل ارزی نیز در روز گذشته افزایشی بود و با حدود ۲ پله رشد به میانه‌های نیمه نخست کانال ۳۵ هزار تومانی رسید.

تداوم رشد قیمت دلار در بازار متشکل
دیروز دوشنبه ۲۱ آذر ماه روند نرخ دلار در معاملات بازار متشکل ارزی کشور افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۳۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه در نیمه کانال ۳۵ هزار تومان آغاز کرد. اما با گذشت چند ساعت از معاملات بازار قیمت این ارز دچار تعدیل نرخ شد و در نهایت با حدود ۲۱۶ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۳۵ هزار و ۴۰۶ تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشید. گفتنی است که بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از سامانه اینترنتی رسمی بازار متشکل، مشاهده می‌شود که حجم معاملات دلاری در روز گذشته افزایش چشمگیری داشته و در محدوده ۲۳ میلیون دلار ثبت شده است که این رقم نسبت به میانگین معاملات دلاری در روز‌های هفته گذشته افزایش حدود ۷ تا ۸ میلیون دلاری داشته است.

رشد چشمگیر سکه در آذر ماه
روند قیمت سکه در روز‌های گذشته شیب افزایشی قابل توجهی به خود گرفته و بر اساس محاسبات به عمل آمده طی ۲۱ روز گذشته از آذر ماه حدود ۵۵/ ۱۲ درصد رشد را تجربه کرده است. کارشناسان بازار عواملی چون انتظارات تورمی ناشی از کم رنگ شدن احتمال لغو تحریم‌های اقتصادی، رشد نرخ جهانی اونس طلا، سطح بالای نرخ تورم و پایه پولی کشور و کوچ معامله‌گران ارزی به بازار سکه را از جمله عوامل موثر بر رشد قیمت سکه می‌دانند. روز گذشته نیز نرخ هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با حدود ۳ پله افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان از حرکت ایستاد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۱۶۸ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا