رئیس اتحادیه و جواهر: مردم از خرید طلای دست دوم خودداری کنند/ عیار پایین برخی از مصنوعات دست دوم

کد خبر : 8017
21 آذر 1401 - 23:09

بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه به دلایل مختلف مردم از خرید طلای دست دوم خودداری کنند گفت: به دلیل بالا رفتن هزینه های تولید و مشکلات مواد اولیه تولید طلا تا ۲۰ درصد کاهش دارد.
 

نوسانات این روزهای بازار طلا و سکه باعث شده تا اکثر فروشندگان و حتی تولیدکنندگان مصنوعات از آینده بازار طلا اطلاع چندانی نداشته باشند. هر چند وضعیت این روزهای بازار طلا روند صعودی به خود گرفته اما تمام فعالان این بازار معتقد هستند که خرید طلا می تواند یک پشتوانه خوب و محکمی برای خریداران و مردم باشد.

اما این روزها به دلیل رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و به نسبت آن بازارهای داخلی، برخی از متقاضیان و خریداران خانگی در تلاش هستند تا نقدینگی خود را به طلا تبدیل کنند تا با توجه به تورم های شدید ارزش پول آنها بیشتر از این کاهش نیابد.

اما بالا بودن قیمت طلا و مصنوعات نو باعث شده برخی از خریداران خانگی با مراجعه به گالری ها و طلا فروشان سطح شهر اقدام به خرید طلای دست دوم با قیمت پایین تر به میزان تا ۱۵۰ هزار تومان کمتر از قیمت روز کنند.

یکی از خریداران بخش خانگی در گفتگو با خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه از خرید طلای دست دوم به این دلیل استقبال می کنم که قیمت پایین تری دارد گفت: از نبود کد استاندارد و عیار پایین طلای دست دوم بی اطلاع بودم اما اگر هم بدانم به آن اهمیتی نمی دهم. هر چند در خرید طلای دست دوم این شرط را با فروشنده در میان گذاشته ام که اگر خواستم همان طلا را بفروشم مجددا به او باز گردانم.

او در پاسخ به این سوال که اتحادیه طلا این معاملات را بنا به دلایل مختلفی مثل پایین بودن عیار این مصنوعات ممنوع کرده می گوید: اگر خرید و فروش طلای دست دوم از سوی اتحادیه غیر قانونی اعلام شده پس چرا این طلا فروشی ها اقدام به معاملات طلای دست دوم می کنند.

اگر چه این اقدام در سطح شهر تهران و توسط برخی از گالری ها و جواهر فروشی ها انجام می شود اما نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» این اقدام را غیر مجاز دانست و گفت: مردم بنا به دلایل مختلف از خرید طلای دست دوم خودداری کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مردم باید از خرید طلای دست دوم خودداری کنند؟ گفت: ابتدا باید عنوان کنم که مردم و خانه دارها می توانند طلای دست دوم خود را بفروشند اما بنا به دلایل مختلف از خرید طلای دست دوم خودداری کنند. به هر حال این اقدام مردم می تواند چرخه تولید مصنوعات طلا را با مشکل مواجه کند.

بذرافشان با تاکید بر اینکه همواره اتحادیه طلا از مردم خواسته است که به دنبال خرید طلای دست دوم نروند و طلافروشان هم از فروش آن جلوگیری کنند ادامه داد: در خصوص نخریدن طلای دست دوم باید اذعان کنم که اکثر مصنوعات طلا قدیمی هستند و شاید هم یک مقداری از آنها عیار پایینی داشته باشند. البته باید به این موضوع مشکل نبود کد استاندارد را هم باید اضافه کرد. قطعا خرید و فروش مصنوعات و طلای دست دوم چرخه تولید مصنوعات را دچار مشکل می کند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری چند سال است که به موضوع اشتغال عنایت ویژه ای دارد و صنف طلا می تواند با تولیدات خود فرصت شغلی خوبی ایجاد کند اضافه کرد: حدود ۱۰ سال است که بر روی مصنوعات طلا کدهای استاندارد درج می شود بنابراین احتمال دارد برخی از این طلای دست دوم کد استاندارد نداشته باشند و حتی برخی از آنها از عیار مورد نظر هم کمتر باشند. پس توصیه ما هم به مردم و هم به فروشندگان و جواهر فروشی ها این است که وارد این گونه معاملات نشوند تا مشکلی پیش نیاید. این کار به لحاظ صنفی توصیه نشده و ممنوع است.

بذرافشان در پاسخ به این پرسش که آیا چرخه تولید مصنوعات طلا در این چند سال دچار مشکل شده است گفت: در مورد تولید مصنوعات طلا نسبت به سال های گذشته شاید آمار دقیقی در دست نباشد اما به هر حال به دلایل عدیده ای تولید مصنوعات نیز دچار مشکل شده است. همانطور که گفتم همین خرید و فروش طلای دست دوم می تواند یکی از دلایل کاهش تولید مصنوعات طلا و به هم خوردن چرخه تولید باشد. اما دلیل اصلی افت تولید مصنوعات می تواند به مشکلات مواد اولیه و ابزارآلات روز دنیا باز گردد. تقاضای ما این است که دولت و مجلس نسبت به کمک به صنف طلا و جواهر عنایت ویژه ای داشته باشند. چرا که هزینه های تولید در این صنف بسیار افزایش یافته است و شاید همین موضوع یکی از دلایل رفتن مردم به سمت خرید طلای دست دوم باشد.

بذرافشان با تاکید بر اینکه صنف طلا و جواهر پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال و صادرات و ارزآوری دارد خاطر نشان کرد: صنف طلا و جواهر نقش مهمی در ارتقاء تولید و ارزآوری برای کشور دارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز هم واردات مصنوعات طلا به کشور انجام می شود یا خیر؟ گفت: واردات مصنوعات طلا و جواهر بسیار پایین است و در حد ۵ درصد است. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که تولیدات کارگاههای تولیدی و کارخانه های تولیدی در داخل کشور این روزها با تولیدات خارجی برابری می کنند و این نوید را می دهیم که تولیدات داخلی در برخی از بخش ها بسیار با کیفیت تر و مناسب تر از تولیدات خارجی است. اما تقاضای ما از دولت و مجلس این است که از این صنعت حمایت ویژه داشته باشند تا این صنعت بتواند به خوبی در بخش اشتغال و صادرات به انجام وظیفه خود بپردازد.

منبع: خبرگزاری بازار

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۸۱۱۱ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا