بازار طلا و سکه در اولین روز هفته

کد خبر : 7990
20 آذر 1401 - 09:09

نرخ دلار بازار متشکل در نخستین روز کاری هفته سوم آذر کاهشی شد اما برخلاف روند کاهشی دلار بازار متشکل در روز گذشته، قیمت سکه طلا افزایشی بود.

با شروع معاملات شنبه ۱۹ آذر قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات بازار متشکل ارزی با حدود ۲ پله کاهش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به کانال ۳۴ هزار تومانی بازگشت و در سطوح قیمتی انتهای این کانال معامله شد. این در حالی است که حجم معاملات دلاری صورت گرفته در این سامانه نیز تا حوالی ساعت ۳ بعداز‌ظهر روز شنبه در رقم قابل توجه ۱۶ میلیون و ۵۸۳ هزار دلار ثبت شد که نسبت به میانگین حجم معاملات روزانه هفته گذشته افزایش داشته است. اما برخلاف روند کاهشی دلار بازار متشکل در روز گذشته، قیمت سکه طلا افزایشی بود. در همین راستا قیمت هر یک از قطعات سکه طلا در بازار روز شنبه افزایش ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد.

دیروز شنبه ۱۹ آذر روند قیمت دلار در معاملات رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۱۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه ۱۷ آذر در سطوح قیمتی انتهای کانال ۳۴ هزار تومانی آغاز کرد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم عمده نوسانات شاخص ارزی تا ظهر روز گذشته روی پله‌های نهم و دهم کانال ۳۴ هزار تومانی صورت گرفت. در نهایت قیمت ارز مذکور تا زمان نگارش این گزارش(حوالی ساعت ۳ و نیم بعد‌از‌ظهر روز شنبه) با حدود ۱۴۴ تومان کاهش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم ۳۴ هزار و ۹۳۵ تومان رسید.  روز گذشته برخلاف روند کاهشی نرخ دلار رسمی، قیمت سکه طلا افزایشی بود.

بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها برابر است با حاصل‌ضرب قیمت اونس طلای جهانی در قیمت روز دلار غیر‌رسمی و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه. روز گذشته نیز قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه گذشته به رقم ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. البته افزایش قیمت‌ها در بازار طلا تنها مختص به سکه ضرب امامی نبود و هر قطعه نیم و ربع سکه نیز در روز شنبه با افزایش قیمت یکسان ۲۲۰ هزار تومانی نسبت به نرخ‌های پیشین به ارقام ۱۰ میلیون و ۴۵۰ و ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیدند.

گفتنی است که نرخ حباب سکه امامی که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را نشان می‌دهد نیز روز گذشته در کانال قیمتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی محاسبه شد. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار تهران از جمله دلایل مهم افزایش نرخ سکه طلا در روز‌های گذشته می‌توان به افزایش سطح معاملات سکه و افزایش نرخ جهانی اونس طلا اشاره کرد. در هفته‌های اخیر با ایجاد برخی انتظارات تورمی در فضای بازار افراد زیادی با هدف حفظ ارزش دارایی‌های خود در برابر تورم اقدام به خرید و نگهداری سکه طلا کردند. این افزایش تقاضا نیز با برهم زدن قیمت تعادلی بازار سبب افزایش قیمت سکه شد.

از سوی دیگر با ایجاد موج تورمی در اقتصاد اکثر کشور‌های جهان و افزایش نرخ بهره در نهاد‌های پولی و بانکی اروپا و آمریکا، قیمت اونس جهانی طلا کاهش چشمگیری یافته بود، اما در هفته گذشته با کاهش نرخ رشد بهره در کشور‌های مذکور ورق معاملات اونس طلا برگشت و قیمت جهانی این فلز زرد به کانال هزار و ۸۰۰ دلاری نزدیک شد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۷۹۶ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا